Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-11-21, 12:33
Medlem
Citat:
Tjuvar dödshotar anställda på återvinningscentraler för att tvinga till sig datorer, bilbatterier och annat värdefullt avfall. Numera har personalen i Bunkeflo personliga överfallslarm.
Citat:
Samma bilar hann komma runt 15 gånger under Andros pass. Han och kollegorna vet precis vilka de är, de känner igen fordonen som ofta är avställda och saknar giltiga registreringsskyltar.

När de protesterar mot att föremålen fraktas bort bemöts de av ord som att ”du ska dö”, ”vi vet var du bor” och ”vi väntar på dig utanför”. Men de har genom arbetsgivarens kurser i självriskbedömning, som numera är obligatoriska och hålls regelbundet, fått lära sig att inte fortsätta konfrontera.

Det finns inte mycket de kan göra. Mer än att skriva en avvikelserapport och möjligen ringa ett vaktbolag om det visar sig att tjuvarna återkommer.

– Numera jobbar vi av säkerhetsskäl alltid fyra stycken tillsammans, det här är Skånes största- återvinningscentral. Och vi går alltid hem i samlad trupp när vi stänger klockan 20 på kvällen, så att det inte ska hända någon något, säger Andro.

Citat:
Det har gått så långt att vissa av kollegorna vägrar att stå här vid elektronikinsamlingsstationen, berättar han. Trots att det finns ett system där personal ska rotera mellan de olika stationerna inom centralen varje dag, som ett sätt att få omväxling.

Citat:
Gunilla tar de flesta konflikter, säger Andro. Hon är bäst på det. Tydlig, rak, orädd. Numera har samtliga medarbetare personliga överfallslarm som går direkt till ett vaktbolag.

– Men det har jag ännu inte behövt använda, de ser väl att mig ska man inte mucka med. Ibland blir jag så arg att jag vill köra trucken på dem. Men det gör jag förstås inte, säger Gunilla.

Citat:
– Vi ser detta varje dag. Risken är att man till slut bara rycker på axlarna, att det blir normaliserat.
Citat:
Bara mellan den 15 januari och 15 februari, en period då det är lågsäsong på återvinningscentralen, såg medarbetarna fem hundra olika stöldförsök.

Han berättar att de länge har försökt få hit övervakningskameror. Men Länsstyrelsen sa nej, efter att ha utrett det hela i ett och ett halvt år, med argumentet att det skulle vara integritetskränkande.

I stället har Sysav försökt komma runt frågan genom att köpa in portabla övervakningskameror, för sådana behövs nämligen inga tillstånd. Men de blev snabbt stulna och det är dyrt att köpa in nya

http://arbetet.se/2016/11/21/personal-pa-atervinningen-hotas-av-kriminella/

Någon som vet vilka dessa kriminella är..? Låter ju som romer då de t o m snott övervakningskamerorna.
Senast redigerad av Sorbon 2016-11-21 kl. 12:39.
Citera
2016-11-21, 12:49
Medlem
Anmäla o skriva bilnummer är en bra grej - bilarna används vid brott
o kan förverkas - o körkort återkallas - hjälper nog inte sååå mycket
mot ZiggeROM - men var är skrotgodset tänkt att avyttras sen?
Citera
2016-11-21, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deski

Ja, jo om det inte vore för detta.

"Personalen känner vid det här laget igen bilarna, som ofta är avställda och saknar registreringsskyltar."

http://www.expressen.se/kvallsposten/kriminella-dodshotar-atervinningspersonal/

Det enda som hjälper mot sådana där är blixtsnabba ingripanden, jourdomstolar med en enklare form av rättegång. Advokatkostnaden får inte överstiga 1000 kr per ärende.

Nästa morgon 10 kg:s kula vid foten, randiga kläder och 14 timmars arbetspass med att plocka upp skräp från dikesrenarna. Mat och husrum beroende på arbetsresultat. Förr eller senare får man ner dem på knä.
Citera
2016-11-21, 13:06
Medlem
Facebacks avatar
Fick ju stänga ner den i Näsby Kristianstad för att invandrarna inte kan fungera normalt i samhället, till och med så att man testade med vakter men inget fungerade.
Citera
2016-11-21, 13:28
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorbon
Citat:
Ibland blir jag så arg att jag vill köra trucken på dem.

Yes, yes, yes!

Proportionalitetsprincipen gäller väl, så om hon blir hotad till livet får hon väl mosa deras bil?
Citera
2016-11-21, 13:34
Medlem
Men vad händer med skrotgodset när Invandrarna/ZiggeROM tagit över det
dvs vad gör dom med skrotet i sin tur?
Citera
2016-11-21, 13:39
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski

Bilarna har inga giltiga regskyltar.
Citera
2016-11-21, 13:40
Medlem
sajebiss avatar
Från arbetet.se:

Citat:
Nyss hade Andro ett arbetspass på tretton timmar på återvinningscentralen i Bunkeflo

Först leva med otryggheten och hoten, sen skatta på sin inkomst så att dräggen som hotar kan få sina bidrag. Klassisk A2M.
Citera
2016-11-21, 14:25
Medlem
EricBlairs avatar
Man undrar ju var polisen är? På genuskurs? Halalkorvgrillning på bilbrasor eller skolbrand?
Akut dialogpoliskurs på 8 olika icke västeuropeiska språk?

Att köra runt i oförsäkrade bilar är en "förmån" som etniska svenskar kan glömma.
Rasistpoliser. Andra tar de för en trasig lampa eller smutsig regskylt.
Senast redigerad av EricBlair 2016-11-21 kl. 14:34.
Citera
2016-11-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Man undrar ju var polisen är? På genuskurs? Halalkorvgrillning på bilbrasor eller skolbrand?
Akut dialogpoliskurs på 8 olika icke västeuropeiska språk?

Att köra runt i oförsäkrade bilar är en "förmån" som etniska svenskar kan glömma.
Rasistpoliser. Andra tar de för en trasig lampa eller smutsig regskylt.

Pundarsvennar har ju kört oförsäkrat/oreggat så länge jag kan minnas.
Citera
2016-11-21, 15:32
Medlem
I artikeln sägs att det är en liten klick människor, men att de är väldigt aktiva. Så antalet stölder och otillåtna besök räknas i hundratal om inte tusentals.

Jag kan inte riktigt gissa på vilken grupp det är. Även om det mest troliga är att det är romer så brukar väl inte romerna vara så verbalt aggressiva? Kanske jag har fel här. Det mesta talar för att det är romer och det kan även vara svenska romer som talar svenska. Jag tror inte på att romer från rumänien skulle syssla med det här för de har inte kontaktnätverket eller resurserna att tjäna något på skrotet.

Detta låter även som nåt i stil med alla kopparstölder som sker och förmodligen med samma typ av nätverk för att sälja skiten.

En annan sak som pekar på att det är romer är att de verkar kunna bete sig såhär nästan utan risk för att bli arresterade. Polisen idag verkar systematiskt strunta i vad romerna gör. Det förklarar att de kan köra omkring i oregistrerade bilar.
Citera
2016-11-21, 15:35
Medlem
ZNUTENs avatar
Det gäller att vara mycket tuff och verkligen stå upp mot dessa individer. De har endast respekt för rakryggade som inte viker ner sig!

Behövs därför en helt annan kravprofil på de som skall jobba på våra soptippar i framtiden.

Sedan är ju frågan hur serviceinriktade dessa utvalda individer förmår vara mot de 99 procenten som sköter sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in