Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Åter framkommer det att ”rasism”, ”hat” och ”hot” tycks handla om Mina Dennerts subjektiva uppfattningar och känslor. Jag har ännu inte lyckats hitta någon KONKRET definition på vad gruppen egentligen ska arbeta med eller mot.
Det är helt obegripligt att gruppen INTE kan förklara vad de egentligen håller på med. Mina Dennert gör det väldigt lätt för sig genom att bara lämna diskussionen:
Jag lämnar den här diskussionen NU!
VEM kan förklara när ledaren inte kan det?

Men är inte detta ett krav för att gruppen ska fungera som väntat?
Om man definierar det man kämpar för eller emot så luddigt som möjligt, och utgår från subjektiva känslor och upplevelser, får man en väldigt lättstyrd och okritisk grupp. Det viktiga är ju att försätta folk i känslomässig affekt, och utnyttja gruppdynamiken, inte uppmuntra eget kritiskt konstruktivt tänkande.
Då blir den kognitiva dissonansen hos medlemmarna också något man kan exploatera, genom att erbjuda godkända måltavlor för dessa negativa känslor. Och för varje gång sektmedlemmen gör våld på sin integritet och hederlighet genom att motverka näthat med näthat och rasism med rasism, sjunker denne djupare in i den fanatiska fällan.
Man mår helt enkelt psykiskt dåligt när man med sina handlingar och ord går emot det man intalar sig själv att man står för. Och det kan jagsvaga människor inte erkänna för sig själva utan attackerar villigt (och tacksamt) det substitut sektledaren utsett.