Citat:
Ursprungligen postat av
Kallfusion
Påståendet om att gruppen är helt opolitisk.
Dennert har ju för fasen som omslagsbild på Facebook en bild föreställandes årtalet 2016 och ett hjärta som "blöder" orden "#jagärhär" i mängder ner över en swastika som jag antar ska föreställa bli krossad av eller åtminstone dränkt av gruppnamnet "#jag är här". Opolitisk grupp? Jag tror inte det va.
Det är väldigt lätt att blunda för bara man vet hur.
1. Starta en grupp där medlemmarna är jagsvaga, likriktade ideologiskt och lyder order
2. Berätta för dem att just de förändrar världen till något bättre
3. Hetsa dem mot en yttre fiende som man berättar gör världen till något sämre
Voilá! Nu handlar det inte om politik, diskussion och värdsliga ting längre. Nu är det inte rött mot blått eller höger mot vänster längre. Nu är det mytologisk kamp - ljus mot mörker, kärlek mot hat och godhet mot ondska. Gruppdynamik är härligt!
En kul bonus med att slåss mot "ondska" och rädda världen är att man obehindrat och utan kognitiv dissonans kan ljuga både för sig själv och andra utan att det gör något. Det är ju för att rädda världen (från den vite mannen, juden, negern, nazisten, kommunisten etc).
Man kan till och med kalla sig för demokratisk antirasist och för jämställdhet samtidigt som man pekar ut en politisk åsikt, en ras och ett kön som kollektivt ansvarigt för allt krig och lidande i världen.