• 1
  • 2
2016-11-18, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netxis
Nu vet jag inte mer än vad som står i tidningarna, och utgår man från enbart det så låter allt lite märkligt tycker jag. Han ska ju tydligen varit hemma och känt viss röklukt, att man då bestämmer sig för att lämna bostaden när där finns folk kvar inne känns lite konstigt. Om det nu inte är så att han t.ex. kommit in i rummet där kvinnan befinner sig och ser att det är en fullt utvecklad brand och inte kan ta sig vidare in i rummet för att undsätta personen.
Mycket hemskt oavsett vad.

Behöver inte vara mer märkligt än att han kanske initialt trodde att röklukten kom utifrån och gick ut för att kika runt. Väl där ute har branden inomhus "exploderat".
Citera
2016-11-18, 19:21
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns ju inga närmare detaljer ännu, men mannen har förmodligen inte varit hemma och upptäckt rök först när han kom hem. Att branden fick sådant förlopp tyder på att det redan hunnit brinna/pyra ett bra tag. Så man kan nog utesluta att branden uppstod när mannen var hemma.

Huvudteorin är att kvinnan gått och lagt sig tidigt men glömt släcka något ljus som tagit eld. Brandvarnaren var kanske ur funktion eller urkopplad.
Jag har för mig att larmet kom in till larmtjänsten klockan 22.18 på torsdagen, rätt så tidigt sängående isåfall, men å andra sidan inte något iögonfallande. Tragiskt om det är en olyckshändelse, då får jag verkligen beklaga... men å andra sidan så känner jag att mina misstankar väcks varje gång som en kvinna blir innebränd och mannen klarar sig... tiden får väl utvisa antar jag.
Citera
2016-11-18, 20:56
Medlem
IcaHandlares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulkille73
Enligt samma facebooksida så har boende på dryga 2km hört smällen.
Får en känsla av att branden började på den inglasade altanen. Rökengaserna sperd sig upp till andra vårningen där kvinnan låg och sov.
Manen kan ha befunnit sig på entreplanen eller i källaren omedveten om glödbranden på den inglasade altanen.
Smällen uppkomer med största sanolikhet när gasolflaskan på altanen exploderar. Se bilden.
http://www.pictures.se/bild/2Z9
Citera
2016-11-18, 21:53
Medlem
Surfcruisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcaHandlare
Får en känsla av att branden började på den inglasade altanen. Rökengaserna sperd sig upp till andra vårningen där kvinnan låg och sov.
Manen kan ha befunnit sig på entreplanen eller i källaren omedveten om glödbranden på den inglasade altanen.
Smällen uppkomer med största sanolikhet när gasolflaskan på altanen exploderar. Se bilden.

Tror faktiskt också detsamma.
Passerade förbi några minuter innan brandkåren hade kommit på plats och det ser
verkligen ut att brinna mer intensivt på baksidan.
Förmodligen hade man inte kunnat göra något i detta läge även om man hade önskat med risk för eget liv...
http://www.pictures.se/bilder/zZHNC.jpg
Citera
2016-11-19, 07:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcaHandlare

Gasolflaskor brukar inte explodera vid brand eftersom övertrycksventilen brukar släppa ut gasen innan kritiskt tryck uppstår. Men vad som kan ha hänt är att grillen använts under kvällen, ventilen i flaskan inte varit stängd och det börjat läcka vid slanganslutnigen till grillen. När man stänger av grillen med grillens ventiler så verkar det som grillen är avstängd och man märker inte den lilla läckan vid slangen. När slangen väl brinner av så kommer det att flöda ut brinnande gasol i uterummet. När syret i uterummet tar slut så slocknar branden, men utrymmet fylls istället med gasol som sedan återtänds med en kraftig explosion när tillräckligt mycket gas läckt ut utanför rummet. Explosionen trycker då in gas i huset som då exploderar rejält.
Citera
2016-11-19, 08:32
Medlem
Enligt rätt säkra källor så log mannen och sov i soffan, kanske somnat framför tvn och kvinnan låg på ovanvåningen i sovrummet.

Tragisk händelse.
Citera
2016-12-22, 07:48
Medlem
Någon som hört något mer angående händelsen eller som har något nytt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in