• 1
  • 2
2016-11-18, 10:10
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShibaChan
Är helt säker på att jag var vaken, men har hört att folk med schizofreni hör röster konstant som kommenterar nedlåtande saker om allt dem gör?

Jag har varit med om en liknande sak när jag låg i sängen. Jag uppfattade det som att jag var klarvaken, men möjligheten finns också att jag kanske delvis var i något sorts halvslummer. Jag var nyvaken, i alla fall.

Hursomhelst så har du ingenting att oroa dig för i nuläget. Glöm det inträffade. Känner du dig jätteorolig för att bli schizofren eller någonting, så rekommenderar jag att du kontaktar vårdcentralen eller akutpsykiatrin. Men så länge du inte börjar få vanföreställningar eller höra röster på regelbunden basis (dagtid), så finns det ingen direkt anledning till oro.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2016-11-18 kl. 10:13.
Citera
2016-11-18, 10:11
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Är helt säker på att jag var vaken, men har hört att folk med schizofreni hör röster konstant som kommenterar nedlåtande saker om allt dem gör?

Kan vara depression också. Eller sömnparalys/dröm. Trött hjärna, tillfällighet.

Har du det ofta kan det vara början på psykos, hade sökt vård.
Citera
2016-11-18, 10:23
Medlem
Citat:
Hej, tidigare idag låg jag i min säng, var ganska trött och blundade mrn jag sov dock inte.
Tänkte runt lite men helt plötsligt hörde jag en lite otydlig röst i mitt huvud, hörde att det var min mammas röst som skrek mitt namn och lät väldigt arg. Rösten var inte helt klar och det var mer som en stark tanke jag inte styrde. Hörde det bara en gång men blev väldigt rädd. Har aldrig varit med om det förut, vad kan det bero på? Är ganska deppig och har varit det ett tag nu om det spelar roll.
Ingen fara! Det som du varit med om är ganska vanligt och har inget att göra med psykisk hälsa. Fenomenet kallas Hypnagoga hallucinationer och brukar inträffa när man är på gränsen att somna eller är väldigt trött. Det kan också yttra sig i att man känner en lukt, " ser bilder " eller " känner " beröring fastän man är ensam!
Motsvarigheten till Hypnagoga kallas för Hypnopompa, och då upplever man fenomen när man håller på att vakna till. Så, du behöver inte vara orolig
Citera
2016-11-18, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Ingen fara! Det som du varit med om är ganska vanligt och har inget att göra med psykisk hälsa. Fenomenet kallas Hypnagoga hallucinationer och brukar inträffa när man är på gränsen att somna eller är väldigt trött. Det kan också yttra sig i att man känner en lukt, " ser bilder " eller " känner " beröring fastän man är ensam!
Motsvarigheten till Hypnagoga kallas för Hypnopompa, och då upplever man fenomen när man håller på att vakna till. Så, du behöver inte vara orolig
Det är detta du ska lyssna på. Exakt vad en läkare sa till mig.
Citera
2016-11-19, 19:57
Medlem
Inträffat mig x antal gånger. Inte på de senaste året dock. Finns något som kallas auditioner. När man vilar kan ljud och röster uppstå.

Jag, exempelvis, hörde tydligt två män prata med varandra. Hörde hur de blanda socker eller mjölk i deras kaffe, slörpla och kommunicera med varandra. Var klarvaken. Inträffat fler gånger, men denna var helt klart den tydligaste.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in