• 2
  • 3
2016-12-01, 13:58
Medlem
Inaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52

Gryta på bara fetaost? Blir inte det då bara en gryta med smält ost? Vad blir det av något sådant, nån medelhavsfondue? Nu får du faktiskt länka eller förklara så man förstår. Vad är syftet med detta?

EDIT:

Det låter ju rent ut sagt riktigt knasigt. Som en medelhavsversion av australiensk "pie-floater". Under vilken fylla knåpade nån ihop det där?

Det är egentligen inte så konstigt, vattenmelon är söt och krispig, och osten gifter sig fint med de smakerna, det är inte så mycket konstigare än att melon och lufttorkad skinka som är en vanlig antipasti
testa vet jag!
Citera
2016-12-01, 14:06
Medlem
Nurjenfs avatar
har samma erfarenhet. män = kött, kött och kanske lite bakpotatis med smör. kvinnor FETAOST till den grad att den tar över salladen. no idea...
Citera
2016-12-01, 21:03
Medlem
För att kvinnor älskar sallad. Och feta passar i sallad.
Bilden av fetaost är att det är den kanske fräschaste och nyttigaste proteinkällan i världen

Stereotypa bilden är ju att kvinnor äter mycket sallad och män äter mycket kött.
Bevis: google bildsök.
https://www.google.se/search?q=man+eating&tbm=isch
https://www.google.se/search?q=women+eating&tbm=isch
Citera
2016-12-02, 07:37
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inara
Det är egentligen inte så konstigt, vattenmelon är söt och krispig, och osten gifter sig fint med de smakerna, det är inte så mycket konstigare än att melon och lufttorkad skinka som är en vanlig antipasti
testa vet jag!

Låter för fjolligt för min smak, får nog bli om jag hittar det utomlands, då kan jag ursäkta mitt beteende med att jag provar allt.
Citera
2016-12-02, 12:06
Medlem
Inaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Låter för fjolligt för min smak, får nog bli om jag hittar det utomlands, då kan jag ursäkta mitt beteende med att jag provar allt.
Måste vara jobbigt att inte pröva mat utifrån att den verkar fjollig 😏
Vad är ok, vildsvin och mjöd?😉
Citera
2016-12-02, 12:27
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inara
Måste vara jobbigt att inte pröva mat utifrån att den verkar fjollig 😏
Vad är ok, vildsvin och mjöd?😉

Och mycket sås
Citera
2016-12-02, 15:30
Medlem
PelleKrans avatar
Män och kvinnor äter ju inte exakt samma mat (källa, t.ex. s. 60). Dock verkar just ost inte vara en relevant skillnad. Sen är ju feta inte samma som all ost, men då handlar det i så fall om att män äter andra typer av ost, och ev. på ett annat sätt som en del av måltiden. Fetaost är ett protein som används både istället för köttproteiner i mat (t.ex. i sallader, kvinnor äter mer grönsaker) eller tillsammans med kött (t.ex. feta i kebabbrulle, män äter mer kött). Kan denna påstådda "förtjusning" helt enkelt ha att göra med att män kombinerar sin fetaost med kött och därför framstår deras fäbless för fetaost som mindre påtaglig då den blir ett tillbehör?

En annan hypotes är att fetaost, till skillnad mot många andra ostar, framstår som mindre "fet" eller "onyttig" vilket kvinnliga respondenter visat mer avsmak inför än män (Källa). Feta/saladsost har ju en fetthalt på c:a 15-25% om det rör sig om vanlig typ ICA eller Fontana. Detta kan jämföras med t.ex. Kvibille cheddar på 32% eller Allerum präst på 35%. Således skulle det leda till att män föredrar annan ost, t.ex. en cool cheddar, grov gorgonzola, eller musklig münster.
Citera
2016-12-03, 13:26
Medlem
Jag är man och jag äter nog upp tre-fyra block med fetaost i veckan. Har det till princip alla maträtter jag lagar.
Citera
2016-12-03, 15:27
Bannlyst
Man kunde tro att det var ordet i sig, eller...?

Kvinnor har ju procentuellt mer fett i kroppen och kanske feta ost har någon sammansättning som kvinnokroppar mår bra av?

Samma sak med avokado, tjejer gillar det, men själv tycker jag som man att den är ganska smaklös.

Under en graviditet så får kvinnor "cravings" där dom blir sugna på saker. Min egen tes är att det inte gäller henne själv, utan näringsämnen som fostret behöver.

Kvinnors kroppar är lite mer hormonstyrda, och bra fetter från den goda fetan och avokadon är förmodligen bra!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in