2016-11-17, 19:52
Medlem
Funderar på att köpa en bostadsrätt, en etta, men vill ha möjligheten att bo utomlands över vintern då jag kan försörja mig online. Men man får ju inte hyra ut hur som helst?

Ni som äger bostadsrätt och hyr ut den med jämna mellanrum, hur gör ni?

Eller är det kört att äga då?
Citera
2016-11-17, 20:01
Medlem
Har för mig att man har en summa, 30 000 tror jag, som du inte behöver skatta för om du hyr ut vitt, dock så beror det ju på vad du har för hyra och vad du kommer kunna hyra ut den för, för du drar ju av din egna hyreskostnad och räknar bara mellanskillnaden som intäkt. Sen så är det nog godkänt att hyra ut om du ska bo utomlands under tiden, men inte om du skall bo i huset bredvid.
Citera
2016-11-17, 21:13
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heidiho
Funderar på att köpa en bostadsrätt, en etta, men vill ha möjligheten att bo utomlands över vintern då jag kan försörja mig online. Men man får ju inte hyra ut hur som helst?

Ni som äger bostadsrätt och hyr ut den med jämna mellanrum, hur gör ni?

Eller är det kört att äga då?

Kanske för lite kaffe idag men fattar inte riktgt vad du menar.

Menar du köpa bostadsrätt i Sverige och hyra ut den de månader du är utomlands eller vice versa?
Citera
2016-11-17, 22:56
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chris-moneymaker
Har för mig att man har en summa, 30 000 tror jag, som du inte behöver skatta för om du hyr ut vitt, dock så beror det ju på vad du har för hyra och vad du kommer kunna hyra ut den för, för du drar ju av din egna hyreskostnad och räknar bara mellanskillnaden som intäkt. Sen så är det nog godkänt att hyra ut om du ska bo utomlands under tiden, men inte om du skall bo i huset bredvid.

Du behöver skatta på vinst/inkomst över 30000. Om du bara hyr ut för dina egna kostnader, d.v.s. cost-save, så kan du knappast göra vinst och behöva skatta.
Citera
2016-11-18, 09:57
Medlem
knut_1s avatar
Testa att prata med tilltänkt bostadsrättsförening först och hör vad de säger. Alternativt köp en ägarlägenhet istället.

OfT: Skaffa sedan gärna utlandsbostaden i ett condotel, så hyr de ut den bäst de kan när du inte är där själv. Kostnaderna betalda plus att du kan gå till lokala bankomaten och ta ut resten av hyrespengarna när du väl är där.
Senast redigerad av knut_1 2016-11-18 kl. 10:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in