2016-11-17, 17:49
Bannlyst
Vet inte vart denna tråden egentligen ska ligga. Men testar och frågar här och se om någon har erfarenhet.

Moderator får flytta annars.

När jag tar ut glassen och vill äta från frysen så är den isig. Varför det? Är det för att jag har alldeles för kallt i frysen?

Eller något annat? Det är Alvesta glass. choklad bomb om någon är intresserad och vill veta...

Jag tror även att vissa andra skulle säga att det kallas grynig... Jag kan höra för mig själv att jag biter i jätte små is bitar. Det är inte bitar då men det är isigt om ni förstår, glassen är smulig med andra ord. is smulig...

Någon annan som haft detta problemet?
Men behöver som sagt hjälp! tack!
Citera
2016-11-17, 17:50
Bannlyst
Vilken temperatur har du på frysen? Har du ingen instruktionsbok som står vilken temperatur som du ska använda?
Citera
2016-11-17, 17:51
Medlem
Har du tät burk? Hur länge har du glassen framme!?
Citera
2016-11-17, 17:53
Medlem
mirandakerrs avatar
Lägg plastfolie över glassen. Tryck ned plastfolie så att det inte finns några stora bubblor mellan själva glassen och folien, tryck upp den mot plastväggarna och ställ in. Ingen is!!
Citera
2016-11-17, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAF
Vet inte vart denna tråden egentligen ska ligga. Men testar och frågar här och se om någon har erfarenhet.

Moderator får flytta annars.

När jag tar ut glassen och vill äta från frysen så är den isig. Varför det? Är det för att jag har alldeles för kallt i frysen?

Eller något annat? Det är Alvesta glass. choklad bomb om någon är intresserad och vill veta...

Jag tror även att vissa andra skulle säga att det kallas grynig... Jag kan höra för mig själv att jag biter i jätte små is bitar. Det är inte bitar då men det är isigt om ni förstår, glassen är smulig med andra ord. is smulig...

Någon annan som haft detta problemet?
Men behöver som sagt hjälp! tack!

Testa att ta ut den nyinköpta burken, lägg upp glass på en tallrik, stäng glassburken ordentligt och ställ in den direkt i frysen.

Iskristaller beror ofta på att den frysta varan tinar och sen återfrys.
Citera
2016-11-17, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AdamNyfiken
Vilken temperatur har du på frysen? Har du ingen instruktionsbok som står vilken temperatur som du ska använda?
Det är sjukt att jag inte kan hitta det. När jag öppnar kylen står det att det är 8 grader. Men sen finns det en snö ikon, när jag klickar på den (touch) då visas det en 2:a, antar att min kyl är 2 grader då? Som den ska vara?

Kunde dock inte ändra den till en trea eller något. Den går från 2-4-6-8

Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Har du tät burk? Hur länge har du glassen framme!?
15 min oftast. En gång väntade jag 40 minuter, då var den mjuk men fortfarande så fans det liksom iskristaller.

Vill ju kunna äta den som den ska vara, som är man köper från butik...

Vad menar du men burk, menar du självaste frysskåpet eller glassburken? Burken som glassen ligger i ser ju ut så här http://www.alvestaglass.se/wp-content/uploads/2015/09/Stevia_Chokladbomb_2015.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Testa att ta ut den nyinköpta burken, lägg upp glass på en tallrik, stäng glassburken ordentligt och ställ in den direkt i frysen.

Iskristaller beror ofta på att den frysta varan tinar och sen återfrys.
Kanske var så att när jag köpte den så väntade jag länge innan jag la in den i frysen eller?
Citera
2016-11-17, 18:50
Medlem
BlueStars avatar
Godis, frukt och snacks --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem