2016-11-17, 07:09
Medlem
Jag har en ljudfil i form av en cache-fil. Alltså ingen traditionell ljudfil, så det är inte bara att klicka på den för att höra ljudet. Den är bara möjlig att spelas upp av ett projekt inom ett program. Den ska då ligga i en särskild cache mapp och därifrån ska projektet i datorprogrammet automatiskt ladda och spela upp den.

Jag skulle vilja att programmet spelade upp denna fil, men jag har dessvärre inte kvar dess projekt-fil kvar. Det skulle gå att få ett annat projekt att ladda och spela upp den, ifall man bytte ut min fil med cashe filen som detta projekt -egentligen- vill öppna upp. För att kunna få projektet att "tro" att min fil är den originella, så är det dock nödvändigt att få min fil till att ha samma storlek, namn, datum, "lines" etc som den originella filen har. Vet någon hur man emulerar file specifications av en fil till en annan?
Citera
2016-11-17, 07:41
Googla på program som kan ändra metadata!
Citera
2016-11-17, 09:24
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tengas10
Vet någon hur man emulerar file specifications av en fil till en annan?
Beroende på vilket program som har skapat cache-filen så kan den vara i många olika format.

Vissa program sparar sina cachefiler i orginalformatet och det skulle räcka med att ändra metadata eller ibland endast filändelse på den för att det skulle funka. Alltså att 1434BBB.cache fungerar att spela om du bara ändrar filändelse till 1434BBB.mp3 eller vilket format som nu är aktuellt.

Andra program gör om cachefilerna till andra format av olika skäl, oftast för att det ska gå fortare att läsa in dem och för att de försöker dölja dem för dig så du inte ska kunna "stjäla" den.

Men, cahce-filer i sig är inte något eget format. Det är bara en benämning på att filen är sparad av programmet för att läsas in igen utan att behöva hämta originalfilen. Den mest generella definitionen är "The Cache is a memory that stores temporary data, in "silent mode" to upper level of utilization,
for a quick reusing".
Citera
2016-11-17, 09:36
Medlem
Av detaljerna i trådstarten så tolkar jag det som a) Det du skriver är korrekt/sant, och b) Du har redan provat att i samma program (helst samma version) göra ett nytt enkelt project och sedan kopiera in "din fil" på lämpligt tänkbara sätt. (Programmet bör vara helt nedstängt vid filmanipulation.)

Därnäst har du förmodligen kollat dokumentation, hjälpsidor och användarforum om 'någon annan' redan haft/löst ditt problem.

Tredje bästa alternativ är att hoppas på att programmet (eller iaf filformatet) är "Open Source", så att du kan hitta strukturen ("header-filen") på filformatet.

Till sist kan man rimligen anta att själva ljudet ligger inbäddat, men i ett format som inte är alldeles unikt:
Plocka då bort en byte i taget från början av arbetskopian av filen, tills ett analysprogram eller en flexibel mediaspelare (VLC?) ger dig träff (eller bättre ledtrådar).
I värsta fall ligger ljudet upphackat i snuttar efter redigeringshistorik, då fär du jobba så länge det känns värt nåt för dig.

I alla versioner av Un*ix/Linux finns ("terminal-")kommandot file, som troligen är tillräckligt som analysprogram i samband med "byte-plockning".
(Kolla gärna vad ditt analysverktyg säger om motsvarande fil i ett komplett/fungerande projekt.)

Och eftersom du kallar det cache-fil, så ska du nog inte ha för stor förhoppning att hitta mer än två "slutmixade" kanaler stereoljud.
Citera
2016-11-21, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Av detaljerna i trådstarten så tolkar jag det som a) Det du skriver är korrekt/sant, och b) Du har redan provat att i samma program (helst samma version) göra ett nytt enkelt project och sedan kopiera in "din fil" på lämpligt tänkbara sätt. (Programmet bör vara helt nedstängt vid filmanipulation.)

Därnäst har du förmodligen kollat dokumentation, hjälpsidor och användarforum om 'någon annan' redan haft/löst ditt problem.

Tredje bästa alternativ är att hoppas på att programmet (eller iaf filformatet) är "Open Source", så att du kan hitta strukturen ("header-filen") på filformatet.

Till sist kan man rimligen anta att själva ljudet ligger inbäddat, men i ett format som inte är alldeles unikt:
Plocka då bort en byte i taget från början av arbetskopian av filen, tills ett analysprogram eller en flexibel mediaspelare (VLC?) ger dig träff (eller bättre ledtrådar).
I värsta fall ligger ljudet upphackat i snuttar efter redigeringshistorik, då fär du jobba så länge det känns värt nåt för dig.

I alla versioner av Un*ix/Linux finns ("terminal-")kommandot file, som troligen är tillräckligt som analysprogram i samband med "byte-plockning".
(Kolla gärna vad ditt analysverktyg säger om motsvarande fil i ett komplett/fungerande projekt.)

Och eftersom du kallar det cache-fil, så ska du nog inte ha för stor förhoppning att hitta mer än två "slutmixade" kanaler stereoljud.

Hej! Intressant inlägg. Jag är inte så insatt i det där med byte plockning. Vill du skicka mig ett pm angående detta? Jag kan skicka dig filen. Då kan du kolla om byte plockning ens skulle vara relevant/fungera.
Citera
2016-11-22, 06:14
Medlem
Iconicatab, jag hittade en analytisk artikel angående det jag söker:

https://www.google.com/patents/US5701463

Vet du (eller någon annan här) ett samlingsnamn för denna typ av taktik? Dvs att byta identiteten av en fil åt en annan, för att sedan kunna öppnas som den äkta.

Det skulle underlätta för mig ifall det råkade finnas ett program som skulle kunna ordna något sådant åt mig. För just nu verkar det som skulle kunna göra susen (enligt er) handla om "coding", "commando" osv, vilket jag inte är riktigt så insatt i..
Senast redigerad av tengas10 2016-11-22 kl. 06:17.
Citera
2016-11-22, 15:21
Medlem
Citat:
Hej! Intressant inlägg. Jag är inte så insatt i det där med byte plockning. Vill du skicka mig ett pm angående detta? Jag kan skicka dig filen. Då kan du kolla om byte plockning ens skulle vara relevant/fungera.

Jag gjorde ett shell-script som "hyvlar av" inledande två bytes i taget från en kopia av testfilen och lägger i en temp.katalog som man kan köra file-kommandot på sedan. För att se vilka startadresser som kan vara värt att kolla. (Det blir ju ett antal "false positives" som en mänsklig hjärna är bättre på att sålla i.

Scriptet funkar nog rakt av på de flesta "Live-CD" Un*ix/Linux och kör klart på ett par sekunder på en långsam laptop.

Det slösar inte på diskutrymme, utan är tänkt att ge startadresserna på de "chunks" man sedan vill titta närmare på (tror det är ganska lätt att plagiera/redigera de kommandon som ger resutatfil(er).

Kod:
#!
#!
# Usage: bash name-of-this-file file-to-test
# Usage @BSD: ksh name-of-this-file  file-to-test

numSlices=512

NOW
=`date +%y%m%d%H%M`
ddCMD="dd bs=2048b count=1 status=none of=Testfile.org"
ArgFile=$1
ArgDir
=`pwd`

if [ ! -
z $ArgFile ] && [ -f $ArgFile ]; then
#pwd
# Create testfile an working directory:

cd /tmp
 WorkDir
=`mktemp -qd `

cd $WorkDir

if [ ! -f $ArgFile ]; then
  ArgFile
=$ArgDir/$ArgFile
 elif 
[ ! -f $ArgFile ]; then
  ArgFile
=$ArgDir/`basename $ArgFile`
pwd
 fi

` printf "%s if=%s\n" "$ddCMD$ArgFile `
# Loop for sliceing:

ddCMD="dd bs=2 count=512 status=none if=Testfile.org skip="

(( LoopVar ))
 while [ 
$LoopVar -le $numSlices ]; do
  `
 printf "%s%d of=testAddr.%04d\n" "$ddCMD$LoopVar $LoopVar `
  (( 
LoopVar += ))

done
# Report we're done:

mv $WorkDir /tmp/Testfile$NOW.dir && echo /tmp/Testfile$NOW.dir
else

printf "Nothing to do.\n"

printf "Usage: bash -name-of-this-file file-to-test\n"
fi
exit 
(php-tag blir inte helt rätt, men lite lättare att läsa)

För att testköra så tog jag ett random fotografi i .jpg-format. Då blev output från file * så här:
Citera
2016-11-22, 23:40
Medlem
Citat:
Iconicatab, jag hittade en analytisk artikel angående det jag söker:

https://www.google.com/patents/US5701463

Vet du (eller någon annan här) ett samlingsnamn för denna typ av taktik? Dvs att byta identiteten av en fil åt en annan, för att sedan kunna öppnas som den äkta.

Nej glöm det där - Det försöker lösa ett helt annat problem (som blivit ganska ointressant numera, spec. för hemanvändare).
Citat:
to stay within the terms of a multi-user licence agreement, it is necessary to implement some form of software metering which operates to restrict the number of simultaneous users

Jag kanske bör påpeka att man inte ska förväxla verklig filtyp baserat på innehållsformatet, med "filtyp" i Windows som är en namngivningskonvention, som dessutom "missbrukas" för att ge en klick-vänlig start av (ett enda!) installerat program som antas kunna hantera den filtypen.

Citat:
... Vill du skicka mig ett pm angående detta? Jag kan skicka dig filen. Då kan du kolla om byte plockning ens skulle vara relevant/fungera.

Hur stor är den? Kan du ladda upp den på typ:
https://minfil.org/
Och skicka mig länken i ett pm, om du inte vill ha den i tråden (där kanske andra vågar prova sina aningar/förslag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in