2016-11-16, 00:08
Medlem
trickydicks avatar
Så lyder en halvsides annons från Svenska freds jag såg idag.

Det stämmer säkert, men hur räknar dom då? Såvitt jag vet så säljer Sverige i huvudsak avancerade vapensystem, det är inte så att IS flyger JAS.
Räknar man med amerikanarna är inblandade i en massa konflikter och köper en del svenska vapen? 46% låter mycket.
Citera
2016-11-16, 00:50
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Det stämmer säkert, men hur räknar dom då? Såvitt jag vet så säljer Sverige i huvudsak avancerade vapensystem, det är inte så att IS flyger JAS.
Räknar man med amerikanarna är inblandade i en massa konflikter och köper en del svenska vapen? 46% låter mycket.

Mejla dom och fråga. Var inte konfrontativ utan skriv bara att du blev nyfiken och vill veta mer så får du nog ut källhänvisningar. Skriver du som en reguljär dödsknarkarnazist så skulle jag gissa att mejlet går rakt ner i papperskorgen hos Svenska freds.

Posta gärna resultaten här om du gör enligt ovan! Intressant att faktagranska.
Citera
2016-11-16, 01:16
Medlem
321js avatar
http://www.svenskafreds.se/regeringens-skrivelser
Citera
2016-11-16, 02:30
Medlem
Shamdons avatar
Citat:

Det stämmer säkert, men hur räknar dom då?
De använder Konfliktdataprogrammet på Uppsala Universitet och justerar de siffrorna tillsammans med data från Regeringens skrivelser som kallas Strategisk exportkontroll.

Edit:Här är en länk till förmodad relevant dokument: Regeringens skrivelse 2013/14:114 Strategisk exportkontroll 2013 – krigsmateriel Skr. och produkter med dubbla användningsområden 2013/14:114 (PDF)
Citera
2016-11-16, 02:30
Medlem
Som källa anger de "(Källa: Svenska Freds beräkningar, baserade på Regeringens skrivelser om strategisk exportkontroll, samt UCDP)"

De nämner inte hur de gör sina beräkningar eller vilken definition de använder för "länder i väpnad konflikt".

De hade lika gärna kunnat angett "vår åsikt" som källa.
Jag säger inte att de har fel(eller rätt) bara att deras "källa" är värdelös.

Man bör ha i åtanke att svenska freds inte är en oberoende/opartisk organisation utan en organisation vars mål är att avveckla all svensk(och övriga länders) försvarsindustri och att allt de gör också speglar detta mål så alla deras beräkningar och yttranden kommer naturligtvis vara gjorda på ett så negativt sätt som möjligt för vapenindustrin.
Citera
2016-11-16, 11:51
Medlem
Ankdammsmans avatar
Gissar att de räknar så att de får en så hög siffra som möjligt. Sverige säljer en del ickedödande materiel, framförallt radar, till länder som Saudiarabien och Pakistan. Dessa ordrar är mycket stora pengamässigt och borde enkelt kunna ge önskat resultat för Svenska Freds.

Sen är det en annan sak att båda sidor hycklar. Politikerna, facken och industrin vill givetvis sälja sina produkter och de länder som har flest konflikter köper mest. Svenska Freds, MP och liknande organisationer innehåller å andra sidan personer som döljer utopisk-pacifistiska och neutralitetsfundamentalistiska åsikter bakom formell kritik av vapenexporten.
Citera
2016-11-16, 16:38
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Gissar att de räknar så att de får en så hög siffra som möjligt. Sverige säljer en del ickedödande materiel, framförallt radar, till länder som Saudiarabien och Pakistan. Dessa ordrar är mycket stora pengamässigt och borde enkelt kunna ge önskat resultat för Svenska Freds.

Sen är det en annan sak att båda sidor hycklar. Politikerna, facken och industrin vill givetvis sälja sina produkter och de länder som har flest konflikter köper mest. Svenska Freds, MP och liknande organisationer innehåller å andra sidan personer som döljer utopisk-pacifistiska och neutralitetsfundamentalistiska åsikter bakom formell kritik av vapenexporten.
Där har vi mycket av grejen.
Vem är det som behöver krigsmateriel först och främst? De som har ett omedelbart behov av det förstås, och ett omedelbart behov kommer av att man antingen är i krig eller är på gränsen till ett krig.
Och där kan man naturligtvis också fundera på hur de definierat "konflikt", om det är pågående krig som räknas, eller inbördeskrig eller inbördes oroligheter (räknades det som att Storbritannien var i en väpnad konflikt under IRA-tiden? Dagens Mexiko med kartellerna?) eller om konflikt även räknar in ett spänt läge mellan två eller flera nationer där krig ännu inte brutit ut.

Sedan har vi som sagt grejen med krigsmateriel som inte är vapen, jag har för mig att svenska freds klagade på att vi sålde krigsmateriel till Israel, vilket visade sig bestå av bepansrade lastbilar och grävskopor och liknande.

Och sen har vi leverans och försäljning av vapen och krigsmateriel till länder i krig som går under kontrakt som skrivits innan kriget bröt ut. Kontrakt som gick tillsammans med försäljningen av vapensystem och som gäller reservdelar, ammunition och utnyttjande av ytterligare köpoptioner och liknande.
Haubits 77 till Indien faller under det, inte bara pga "boforsskandalen" utan för att när kriget mellan Indien och Pakistan bröt ut så ville Indien naturligtvis ha mer ammunition och reservdelar.
Citera
2016-11-18, 16:28
Medlem
Vi säljer väll till usa och de krigar ju över hela världen.

Men det är väll bra att vi säljer vapnen till de som behöver dom och roligt att se att det finns ett behov av våra vapen. Tycker att vi borde sälja till fler länder och släppa på restriktionerna.
Citera
2016-11-18, 16:46
Medlem
Citat:

Svenska freds räknar all materiel med militära användningsområden som "vapenexport". I princip om du säljer en milspecad hink till Saudi så räknar de detta som vapenexport. Så siffrorna gäller allt ifrån reda bomber&granater till radarsystem till civila stödtjänster och konsultuppdrag.
Citera
2016-11-20, 08:37
Medlem
Hegernatarens avatar
Är väl givet att de största kunderna är de som aktivt krigar. Det är väl inget att bli upprörd över?
Citera
2016-11-21, 09:59
Medlem
reasonxmas999s avatar
Sälj till kurderna, de kämpar mot islamism och har även olje pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in