Bara gå på någon av skiten istället för att dividera om det, för det spelar egentligen ingen roll.
Men säg att jag själv hade fått börja om och försöka lära mig det här igen, så tror jag nog det hade varit lättast att börja med Fourierserier och få en förståelse om hur man kan analysera systems steady state-responser för periodiska signaler, sen efter det kunde du då hoppa på Fouriertransformen (och se hur man gör med icke-periodiska signaler) osv.
Därefter lite om diskret Fouriertransform (det är inget särskilt utan bara FT av en diskret sekvens), vilket inte är någon match ifall du kan det andra. Jag skulle påstå att den är mest användbar idag och används ju hela tiden inom signalbehandling när du vill se frekvensspektrumet på signaler osv. (även om MatLab och liknande program fixar hela skiten åt en ändå nu).
Sen kunde du bygga vidare på Laplace- och Z-transformen, som inte skiljer sig särskilt mycket från FT. Ett tips kan ju vara att börja med att jämföra integralerna för Laplace och Fourier. Laplace använder
-st medan Fourier använder
-jωt, samtidigt som du har att:
s = σ + jω. Du ska ha ordning komplexa tal (som du ju vet innehåller en reell del och en imaginär del).
Kan du det ovan och förstår det hyfsat, så har du en bra grund.