2016-11-15, 18:32
Medlem
Aktieklipparns avatar
För mig är det en självklarhet att ta ut tjänstepensionen på 5år från 55års ålder

Motivering: Vem vet hur gammal man blir, och varför inte förvalta kapitalet själv.

Hur tänker ni andra? Motivera gärna!
Senast redigerad av Aktieklipparn 2016-11-15 kl. 19:11.
Citera
2016-11-15, 18:50
Medlem
Det är ju svårt säga 20-30 år före det är dags. Men givet att man slutar jobba så torde jag ta ut den i högsta möjliga takt inom ramen för vad morgondagens skattesystem säger är rimligt.

Jag skulle alltså inte ta ut rubbet på 5 år om det innebär statlig inkomstskatt exempelvis.
Citera
2016-11-15, 18:56
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
För mig är det en självklarhet att ta ut tjänstepensionen på 5år från 55års ålder

Motivering: Vem vet hur gammal man blir, och varför inte förvalta kapitalet själv.

Hur tänker ni andra? Motivera gärna!

Helst hade jag sett att det gick att ta ut all form av låst pension redan vid 40-50 års ålder då jag själv beräknar gå i pension däromkring på privat pensionssparande. Så svaret på din fråga är väl så tidigt som möjligt givet att man har sparat undan mycket själv också och sedan vill ha tid att njuta av pensionen ett tag.

Som Psike nämner ska också eventuella skatte-effekter tas hänsyn till när den dagen kommer.
Citera
2016-11-15, 19:00
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Det är ju svårt säga 20-30 år före det är dags. Men givet att man slutar jobba så torde jag ta ut den i högsta möjliga takt inom ramen för vad morgondagens skattesystem säger är rimligt.

Jag skulle alltså inte ta ut rubbet på 5 år om det innebär statlig inkomstskatt exempelvis.

Nä det där med gällande skattereglerna när det är dags hade jag inte i tankarna, men det
är ju klart att det spelar en viktig roll, kanske är smartare i många fall att plocka ut på 10år

Anledningen att jag inte tänkte på skattesatsen va väl att jag själv planerar att ta ut
tjänstepensionen söderut i ett EU-land och då skattar man iaf i nuläget o-20%

Tack för ditt svar!
Citera
2016-11-16, 14:10
Medlem
Jag har inte jobbat särskilt länge i företag med tjänstepension, så jag räknar inte med att ha några höga summor sparade.

Mitt upplägg är istället att ta ut en viss utdelning per år (mellan 50k och 100k beroende på resultat), skatta dem och köpa aktier till mitt ISK. Låga kostnader och direkt tillgång till så mycket eller lite pengar jag vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in