2019-10-12, 10:36
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanon
Väldigt fängslande avsnitt om Simon men framförallt en fortsättning på CV. Hoppas försäljningen ökar ytterligare och kan inte förstå att fler inte köper den. Väl spenderade pengar imo.

I vilket fall så finner jag det intressant med Simon Gs totala tystnad. Det LÄR ju nått honom och frågan är ifall han lyssnat på mer än första avsnittet? Känns ju onekligen som att någon stuckit en nål i hel personan Simon Gärdenfors, även ifall man haft på känn hur han "egentligen" är genom lyssning i diverse poddar genom åren.

Fast har det egentligen stuckit nål på personan? Tycker Gärdenfors är rätt kul för det mesta men aldrig uppfattat han som särskilt sympatisk, och inte heller att han allmänt uppfattas som det. Han verkar även själv vara medveten om det med tanke på att han åkte på en stand up-turné som hette "Vesslan" syftande på att han uppfattade sig själv som lite av en vessla.
Citera
2019-10-12, 11:52
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Fast har det egentligen stuckit nål på personan? Tycker Gärdenfors är rätt kul för det mesta men aldrig uppfattat han som särskilt sympatisk, och inte heller att han allmänt uppfattas som det. Han verkar även själv vara medveten om det med tanke på att han åkte på en stand up-turné som hette "Vesslan" syftande på att han uppfattade sig själv som lite av en vessla.

Jag tyckte själv när jag skrivit, läst in och klippt allting att mitt case mot Simon, bortom mina egna åsikter, är ganska dåligt, och att jag egentligen ger en sämre bild av mig själv om vi ska titta på våra respektive handlingar under berättelsens gång.
Citera
2019-10-12, 12:39
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Jag tyckte själv när jag skrivit, läst in och klippt allting att mitt case mot Simon, bortom mina egna åsikter, är ganska dåligt, och att jag egentligen ger en sämre bild av mig själv om vi ska titta på våra respektive handlingar under berättelsens gång.

Precis. Uppskattade storyn mycket som ett nytt kapitel i din CV-serie där du väldigt naket redogör för dina tillkortakommanden och gör det med ofta alldeles lysande prosa. Som åtalspunkt mot Simon var den väl svagare. Han är en vessla helt enkel och proud of it...
Citera
2019-10-16, 11:42
Medlem
Citat:

Citat:
Precis. Uppskattade storyn mycket som ett nytt kapitel i din CV-serie där du väldigt naket redogör för dina tillkortakommanden och gör det med ofta alldeles lysande prosa. Som åtalspunkt mot Simon var den väl svagare. Han är en vessla helt enkel och proud of it...

Ja, håller med delvis men någonstans väljer Simon kategoriskt vilka "mörka sidor" som lyfts fram. Då är det också lättare att styra historien. Det är en sak att vara snål eller uppmärksamhetstorsk, en helt annan att t.ex. utnyttja ens vänner.

Men samtidigt finns det två sidor av myntet. I flera stycken låter det som att två deprimerade vänner konspirerar mot en föredetta vän eftersom deras karriärer går åt motsatta håll.
Citera
2019-11-12, 18:29
Medlem
Jag är nyfiken på hur försäljningen har gått av Död vänskap såhär en bit i efterhand. Jag pungade själv ut 80 spänn för att få snasket. Jag är nyfiken på om berättelsen har fått något efterspel och om Simon G har reagerat eller uttalat sig.
Citera
2019-11-13, 17:20
Medlem
Så att namnet "Simon Gärdeförs" som är en helt humorbefriad stand up fjant och talanglös med sina podcaster. Då väntade ni er drama eller? En icke-kändis som är rätt otalangfull .
Okej , verkligen .. lägg korten på bordet då . Så alla vet! Istället för att göra en hidden track som man ska pröjsa för .
Citera
2019-11-17, 12:32
Medlem
TonyFlygares avatar
Jag gillar Bibliotek och jag gillar Johannes Nilsson överlag. Hans "Real Life" och "Revolt" är svårslagna podcastklassiker i mina ögon.

Jag gillar inte Arkiv Samtal och jag gillar inte Simon Gärdenfors överlag. Behållningen i hans podcast är när han bjuder in riktiga galningar som Peter Wahlbeck eller Janne Westerlund, när det blir riktigt pinsam eller obehaglig stämning. Resten av materialet är i princip cirkelonani med folk jag inte känner till och som inte imponerar.

Med det sagt måste jag undra vad syftet med Död vänskap egentligen var och varför jag lyssnade på det i runt åtta timmar. Det var en del gamla historier som bara återberättades och som inte verkade kunna kopplas till vänskapen med Simon. Det kändes som en övning i att acceptera sin egen avundsjuka och missunnsamhet gentemot någon som sträckt ut en hjälpande hand vid flera tillfällen. Johannes har nog rätt i det mesta vad det gäller hans analys av Simon som en uppmärksamhetskåt karriärist. Han har nog rätt i att Simon är medelmåttig i det mesta han tar sig an.

Men är inte Johannes egentligen också medelmåttig och uppmärksamhetskåt? Han har ingen vidare berättarröst, hans berättelser är ganska mycket "hit or miss" och han är inte särskilt rolig. Han berättar gärna och öppet om när han ligger med kvinnor på ett sätt som känns äckligt snarare än häftigt. Han är också ganska töntig och vill säkert också knulla 20-åringar. Åtminstone fick jag svårt att inte dra den slutsatsen när han i slutet av historien valde att måla upp Simon som en överkåt pseudopedofil som inte kan få upp den med äldre kvinnor, typ utan anledning.

Man kan tänka att det skulle kunna röra sig om ett försvarstal i grund och botten, för Simon ska ju ha kallat Johannes för våldtäktsman i ett telefonsamtal med Calle. Var Johannes ego verkligen så bräckligt att han var tvungen att fullständigt svartmåla Simon offentligt över en sån sak?
Citera
2020-02-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare

Med det sagt måste jag undra vad syftet med Död vänskap egentligen var och varför jag lyssnade på det i runt åtta timmar. Det var en del gamla historier som bara återberättades och som inte verkade kunna kopplas till vänskapen med Simon. Det kändes som en övning i att acceptera sin egen avundsjuka och missunnsamhet gentemot någon som sträckt ut en hjälpande hand vid flera tillfällen. Johannes har nog rätt i det mesta vad det gäller hans analys av Simon som en uppmärksamhetskåt karriärist. Han har nog rätt i att Simon är medelmåttig i det mesta han tar sig an.

Men är inte Johannes egentligen också medelmåttig och uppmärksamhetskåt? Han har ingen vidare berättarröst, hans berättelser är ganska mycket "hit or miss" och han är inte särskilt rolig. Han berättar gärna och öppet om när han ligger med kvinnor på ett sätt som känns äckligt snarare än häftigt. Han är också ganska töntig och vill säkert också knulla 20-åringar. Åtminstone fick jag svårt att inte dra den slutsatsen när han i slutet av historien valde att måla upp Simon som en överkåt pseudopedofil som inte kan få upp den med äldre kvinnor, typ utan anledning.

Man kan tänka att det skulle kunna röra sig om ett försvarstal i grund och botten, för Simon ska ju ha kallat Johannes för våldtäktsman i ett telefonsamtal med Calle. Var Johannes ego verkligen så bräckligt att han var tvungen att fullständigt svartmåla Simon offentligt över en sån sak?

Jag har inte lyssnat på död vänskap. Men jag tror det grundar sig i ett AMK Sommar som Simon gjorde för några år sedan, som behandlade hans vänskap med en viss ”Sigge Tagg”. Inte jättesvårt att förstå att det var Ca**e Tö*n som åsyftades. Jag vet att jag inte måste maska namnet men tänkte att det inte skadar. Där framställdes inte ”Sigge” i så bra dager, även om det var rätt nyanserat vad jag minns. ”Sigge” verkar sedan ha hängt en hel del med Johannes, gjort titelmusiken till flera poddar och så. Och de båda delar ju att en gång ha varit ganska lovande, men inte alls nått samma framgång som Simon har. Det klart att sådant kan ju göra en lite frustrerad, även om det såklart är rätt patetiskt att göra en hel ljudbok om det. Vem fan bryr sig egentligen liksom?
Tänker att ”Sigge” och Johannes typ suttit som två gaggkärringar och kollat på nåt klipp med Simon och typ ”vad fan har han som inte vi har?!”. Lol

Vidare hur Simon tog det så tror jag inte att detta krusade hans yta. Han är nog rätt nöjd med sitt liv.
Citera
2022-03-30, 17:36
Medlem
Folkkommissaries avatar
Det ska bli spännande att höra fortsättningen på avsnittet som kom idag. Kan tänkta mig att det finns många pojkstreck kvar att berätta om från Johannes skolgång utanför Järna.
Citera
2022-06-15, 13:36
Medlem
Folkkommissaries avatar
I en förmodad 40-årskris har Johannes Nilsson valt att lägga ned sin podcast Bibliotek.

Väldigt tråkigt tycker jag som såg fram emot kommande avsnitt. De oregelbundna utgivningarna på Bibliotek har varit en prioriterad höjdpunkt var gång de dykt upp i podd-flödet.

Enligt citatet nedan så går det att beställa tidigare avsnitt av Nilssons podd-produktion:
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes Nilsson
Beställ Bibliotek premium, 200 kronor, Magister, 100 kronor, Tyckonom 180 kronor till swish nr 0709502758, skriv din@epost i meddelanderaden.
K. Svenssons texter finns att köpa på shop.underproduktion.se/
(Även Herrklubben ska gå att beställa väl?)

Jag minns en kundundersökning Nilsson gjorde där han ville utröna efterfrågan på hans bibliotek-alster utgivna i ett samlingsverk. Jag har inte hört något om det sedan dess men det är en produkt jag väldigt gärna skulle vilja köpa.

Sedan pratade han om att arbeta vidare på sina berättelser om Johnny Bodes äventyr vilket man ju såg fram emot.

Ytterligare ett projekt var hans ljudboksäventyr om Gustaf Vasa som vi fick höra ett 10-minuters smakprov av i slutet av ett avsnitt av podcasten Tankar från Framtiden. Även om det blev så att Storytel i slutändan inte ville producera den så var jag som lyssnare väldigt intresserad. Hade gärna hört mer där.

Vi får se vad Nilsson hittar på i framtiden, jag vet att jag ser fram emot återkomsten. Det är ju inte ovanligt att han avslutar och raderar sina projekt. Jag tänker på bloggar han haft tidigare samt podcasten Tyckonom som ju var mycket lyssningsvärd.
Senast redigerad av Folkkommissarie 2022-06-15 kl. 14:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in