2016-11-14, 22:36
Medlem
FullMetallJackas avatar
Jag har ett fruktansvärt trist namn, ett namn som jag delar med många andra, tänk "Jakob Andersson" eller "Annika Svensson", det sticker inte ut. Det är speciellt tråkigt för att jag är konstnär, 100% amatör i nuläget, men vill börja göra det professionellt en dag och att då signera sina verk med "Johan Karlsson" skulle vara problematiskt, ingen kommer ihåg namnet och det är en rätt ful signatur.

Därför har jag funderat på att använda mina initialer från mina mellannamn för att göra mitt personnamn mer unikt, precis som Leif G.W. Persson, tänk vilken skillnad de där två bokstäverna gör, det hade varit mycket svårare att komma ihåg hans namn om han var känd som "Leif Persson". Jag vet att komikern Per Andersson som varit med i bland annat Parlamentet och Time Out har detta problem, han har skämtat om det tidigare, de flesta vet vem han är, men nästan ingen vet vad han heter.

Så hur skulle detta fungera rent pragmatiskt? Om man vill börja skriva sitt namn på detta vis, hur gör man? I vilka sammanhang ska man skriva ut dessa initialer? Är det fjantigt att göra om man inte är känd? Någon annan som gör detta?
Citera
2016-11-15, 01:59
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Är det fjantigt att göra om man inte är känd?
Fjantigt och fjantigt. Det blir ju genomskinligt varför någon gör det, för att märkas och ta plats, och det anses ju dels ytligt och dels verkar det som om Anders H. Anderson är en lågenergiperson som inte har förmåga att prestera och därför famlar efter halmstrån för att synas i mängden och därigenom möjligen framstår som "fjantig".

Du har säkert något mer intressant namn längre tillbaka i släktens historia som du kan byta till istället. Då kan du ha flera förklaringsmodeller och det blir inte tydligt – åtminstone inte för de som inte känner dig sen förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in