Citat:
Ursprungligen postat av
Googla
Hur som helst så är väl Tianeptin inte tillgängligt i Sverige

?
Hoppas vi får se lite nyare piller med mindre biverkningar om inte allt för länge.
Tyvärr är det ju inte det. : (
Och det har ju funnits LÄNGE! Uppfanns just innan SSRI-preparaten, så i Sverige gick man med dom VIDRIGA TCA-preparaten och våndades länge, TROTS att Tianeptin, som är kemiskt besläktat, fanns tillgängligt.
Ett övergrepp på många patienter m ao, bara för att Sverige är såpass medicinkonservativt som det är.
Nya piller kommer du som sagt få se ganska snart, överlag verkar alla ha åtminstone LITE bättre biverkningsprofil (för att inte säga mycket bättre!) - såvitt jag vet så är det i princip ingen av dom novella, atypiska medlen som har samma utsättningsproblematik som dom äldre preparaten.
Det förefaller vara en mekanism som är specifikt kopplad till serotonerga antidepressiva, faktiskt, och det är i princip en utdöende klass av mediciner, om dom nya medlen kommer slå igenom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Googla
Någon som upplevt magbesvär som ni kan förknippa med antidepressiva? Av alla dem jag känner som tar antidepressiva så har 3 st opererat magen, 6 st har regelbundna magbesvär (i form av halsbränna, magsår, magkatarr) och endast 3 st av dem jag känner till upplever inget särskilda besvär med magen.
Jag upplever inte heller något särskilt med magen.
Har provat Agomelatin, Duloxetin, Atomoxetin, Sertralin, Bupropion, Mirtazapin, Tianeptin och NSI-189.
Du får betänka att många som mår psykiskt dåligt ofta utvecklar magbesvär pg a den stress som psyket lägger på kroppen - särskilt ångestsjukdomar tycks göra det. Lite hönan och ägget här...
Sen tycks du glömma bort att olika former av IBS tycks reagera positivt på SSRI, MAOI och TCA-preparat.
Det betyder dock INTE att jag förnekar att dom ger gastrointestinala besvär - det är grundligt utrett och extremt många mediciner ger det - inte bara psykiatriska preparat.