2016-11-24, 23:37
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Den effekt som avtar är dock inte den antidepressiva - det är snarare den euforiska som en del får av den svaga opiata agonismen som preparatet har.

Det där med att injicera är rent vansinne, för det är ju osmälta tabletter man skjuter! Dock används i regel en annan medicin i Ryssland nu för tiden - Desomorfin innehåller den, om jag inte minns fel. Resultatet blir dock samma - hade blivit samma om man skjutit Alvedon - piller i spruta går åt helvete.

Den dos man måste ta intravenöst för att få missbrukseffekt är ju också extremt mycket högre - 200 mg och uppåt, 37 mg är vanliga dosen för depression, nästan tio gånger lägre.

Att säga att Tianeptin är en beroendeframkallande och farlig medicin är skitsnack (säger inte att du gör det) därför - Bupropion (voxra) har faktiskt något mer rusgivande effekt, och är lättare att missbruka, men anses inte för den skullen vara dödsknark.

Tianeptin har en neurogenisk effekt och en överlägsen bieffektsprofil av alla antidepressiva som släppts på marknaden hittills. Inga utsättningssymptom, t ex, bara att sluta när du känner för det.

Hur som helst så är väl Tianeptin inte tillgängligt i Sverige ?

Hoppas vi får se lite nyare piller med mindre biverkningar om inte allt för länge.
Citera
2016-11-25, 19:07
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphoreign
Ja hur många läkare och annan vårdpersonal säger och ger denna föreställning?

En del försöker även framställa det som ofarliga vitaminpiller för hjärnan.

Läkemedelsindustrin och medicinararna har knappast emot att folk äter det livet ut.

Det går inte förneka att det ger ett beroende ganska snabbt och ger en tolerans och gör på längre sikt mer skada än nytta.

Vad har läkare och vårdpersonal sagt till er och gett er för föreställning om detta?

SSRI är ganska vetenskapligt bevisat att det går att ta i väldigt långa perioder > 10 år utan några skadeverkningar.

Fast beror väl på, svårt att veta vad en medicin kan orsaka på 20-30 års sikt, men alternativet kan vara självmord inom ett par år i vissa fall. Så vad är värst? långsiktiga skador eller döden? :P
Citera
2016-11-25, 19:09
Medlem
lithionits avatar
Citat:

Det går inte förneka att det ger ett beroende ganska snabbt och ger en tolerans och gör på längre sikt mer skada än nytta.

Vad har läkare och vårdpersonal sagt till er och gett er för föreställning om detta?

Beror helt och hållet på läkemedel, mediciner orsakar tillvänjning och kroppen reagerar vid utsättning av läkemedlet men blir inte något regelrätt beroende av t.ex. ssri som det blir med benzo.

Nyttan är väl ökad överlevnad, bättre livskvalité, att personen orkar leva ett någorlunda normalt liv istället för att vara suicidal och knappt orka resa sig ur sängen (har haft 2 melankolier själv) och jämfört med det så tar jag biverkningar av mediciner mycket hellre.
Citera
2016-11-25, 19:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
SSRI är ganska vetenskapligt bevisat att det går att ta i väldigt långa perioder > 10 år utan några skadeverkningar.

Fast beror väl på, svårt att veta vad en medicin kan orsaka på 20-30 års sikt, men alternativet kan vara självmord inom ett par år i vissa fall. Så vad är värst? långsiktiga skador eller döden? :P
Det är inte helt sant. Det finns en risk att man utvecklar Tardiv Dysfori vid långtidsanvändning av SSRI:

http://static1.1.sqspcdn.com/static/f/1072889/14891065/1320009670867/antidep+El-Mallakh-tardivedysphoriadarticle1.pdf?token=okW%2FDn82HKoJ HmcQwwe%2FsgvmoT8%3D
Citera
2016-11-25, 19:43
Medlem
Har en släkting som är läkare.
Den personen har tagit sertralin under 20+ år. Gav en positiv effekt relativt omgående, som hållit i sig under hela tiden.. Inga direkta biverkningar. Så i det fallet har det fungerat perfekt, och personen är inställd på livet ut.

Vill dock personligen slå ett slag för niacin!
niacin (vitamin b3) och whey protein (som innehåller en aminosyraprofil inkl tryptofan) ger.. wait for it.. serotonin. Dvs den substans som ssri-preparat syftar till att öka tillgången på.

Man behöver riktiga "flush"-niacinet, nicotinic acid. Googla eller skicka pm om ni vill så ska jag försöka hjälpa till om intresse finns. Jag tjänar ingenting på det, utan kan bara tala utifrån egen erfarenhet. Det har utvecklats till att jag personligen aldrig behöver må kliniskt mentalt dåligt (klinisk ångest eller depression) så länge jag har niacin.

En burk kostar ca 30 kr på iherb och jag har faktiskt inte haft några biverkningar.

http://www.foodmatters.com/article/how-to-take-niacin-vitamin-b3-for-depression-and-anxiety
https://www.drugs.com/comments/niacin/for-depression.html

Läs om människors erfarenheter/kommentarerna här:
http://shabbygoat.com/food-health/niacin-depression-cure/

Abram Hoffer är niacin-gurun och även grundare till "orthomolecular medicine" - läran om att bota sjukdomar med vitaminer och mineraler i princip.

Whey-protein, riktigt niacin och lite c-vitamin sen mår man som en prins.
tryptofan är förstadiet till serotonin.

Börja LÅGT om ni ska börja med niacin.
Man får en sk flush, som ej är farlig, men lite annorlunda
50mg max i början.

Bästa hälsningar,
C
Senast redigerad av chicksdigit 2016-11-25 kl. 19:52.
Citera
2016-11-26, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
Har en släkting som är läkare.
Den personen har tagit sertralin under 20+ år. Gav en positiv effekt relativt omgående, som hållit i sig under hela tiden.. Inga direkta biverkningar. Så i det fallet har det fungerat perfekt, och personen är inställd på livet ut.

Vill dock personligen slå ett slag för niacin!
niacin (vitamin b3) och whey protein (som innehåller en aminosyraprofil inkl tryptofan) ger.. wait for it.. serotonin. Dvs den substans som ssri-preparat syftar till att öka tillgången på.

Man behöver riktiga "flush"-niacinet, nicotinic acid. Googla eller skicka pm om ni vill så ska jag försöka hjälpa till om intresse finns. Jag tjänar ingenting på det, utan kan bara tala utifrån egen erfarenhet. Det har utvecklats till att jag personligen aldrig behöver må kliniskt mentalt dåligt (klinisk ångest eller depression) så länge jag har niacin.

En burk kostar ca 30 kr på iherb och jag har faktiskt inte haft några biverkningar.

http://www.foodmatters.com/article/how-to-take-niacin-vitamin-b3-for-depression-and-anxiety
https://www.drugs.com/comments/niacin/for-depression.html

Läs om människors erfarenheter/kommentarerna här:
http://shabbygoat.com/food-health/niacin-depression-cure/

Abram Hoffer är niacin-gurun och även grundare till "orthomolecular medicine" - läran om att bota sjukdomar med vitaminer och mineraler i princip.

Whey-protein, riktigt niacin och lite c-vitamin sen mår man som en prins.
tryptofan är förstadiet till serotonin.

Börja LÅGT om ni ska börja med niacin.
Man får en sk flush, som ej är farlig, men lite annorlunda
50mg max i början.

Bästa hälsningar,
C

En del kör doser på 1-3 gram niacin dagligen.Själv har jag 1 grams kapslar man ska köra med hög dos C vitamin för bäst effekt.
Citera
2016-11-26, 11:00
Medlem
Citat:
En del kör doser på 1-3 gram niacin dagligen.Själv har jag 1 grams kapslar man ska köra med hög dos C vitamin för bäst effekt.
Exakt.
Abram hoffer tog 4,5 gram niacin per dag.
Man får börja lågt dock.

Har du tagit någon av dina kapslar?
Det går INTE att börja på 1 gram , då får man holy crap intensiv flush.
Detta känner du säkert till. Man får börja på 50-100mg.
Har du nicotinic acid?

Med vänlig hälsning,
Citera
2016-11-27, 21:05
Medlem
Googlas avatar
Någon som upplevt magbesvär som ni kan förknippa med antidepressiva? Av alla dem jag känner som tar antidepressiva så har 3 st opererat magen, 6 st har regelbundna magbesvär (i form av halsbränna, magsår, magkatarr) och endast 3 st av dem jag känner till upplever inget särskilda besvär med magen.
Citera
2016-11-27, 22:53
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Hur som helst så är väl Tianeptin inte tillgängligt i Sverige ?

Hoppas vi får se lite nyare piller med mindre biverkningar om inte allt för länge.

Tyvärr är det ju inte det. : (
Och det har ju funnits LÄNGE! Uppfanns just innan SSRI-preparaten, så i Sverige gick man med dom VIDRIGA TCA-preparaten och våndades länge, TROTS att Tianeptin, som är kemiskt besläktat, fanns tillgängligt.

Ett övergrepp på många patienter m ao, bara för att Sverige är såpass medicinkonservativt som det är.

Nya piller kommer du som sagt få se ganska snart, överlag verkar alla ha åtminstone LITE bättre biverkningsprofil (för att inte säga mycket bättre!) - såvitt jag vet så är det i princip ingen av dom novella, atypiska medlen som har samma utsättningsproblematik som dom äldre preparaten.

Det förefaller vara en mekanism som är specifikt kopplad till serotonerga antidepressiva, faktiskt, och det är i princip en utdöende klass av mediciner, om dom nya medlen kommer slå igenom.

Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Någon som upplevt magbesvär som ni kan förknippa med antidepressiva? Av alla dem jag känner som tar antidepressiva så har 3 st opererat magen, 6 st har regelbundna magbesvär (i form av halsbränna, magsår, magkatarr) och endast 3 st av dem jag känner till upplever inget särskilda besvär med magen.

Jag upplever inte heller något särskilt med magen.

Har provat Agomelatin, Duloxetin, Atomoxetin, Sertralin, Bupropion, Mirtazapin, Tianeptin och NSI-189.

Du får betänka att många som mår psykiskt dåligt ofta utvecklar magbesvär pg a den stress som psyket lägger på kroppen - särskilt ångestsjukdomar tycks göra det. Lite hönan och ägget här...

Sen tycks du glömma bort att olika former av IBS tycks reagera positivt på SSRI, MAOI och TCA-preparat.

Det betyder dock INTE att jag förnekar att dom ger gastrointestinala besvär - det är grundligt utrett och extremt många mediciner ger det - inte bara psykiatriska preparat.
Senast redigerad av Ninjor1987 2016-11-27 kl. 23:00.
Citera
2016-11-28, 00:04
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Tyvärr är det ju inte det. : (
Och det har ju funnits LÄNGE! Uppfanns just innan SSRI-preparaten, så i Sverige gick man med dom VIDRIGA TCA-preparaten och våndades länge, TROTS att Tianeptin, som är kemiskt besläktat, fanns tillgängligt.

Ett övergrepp på många patienter m ao, bara för att Sverige är såpass medicinkonservativt som det är.

Nya piller kommer du som sagt få se ganska snart, överlag verkar alla ha åtminstone LITE bättre biverkningsprofil (för att inte säga mycket bättre!) - såvitt jag vet så är det i princip ingen av dom novella, atypiska medlen som har samma utsättningsproblematik som dom äldre preparaten.

Det förefaller vara en mekanism som är specifikt kopplad till serotonerga antidepressiva, faktiskt, och det är i princip en utdöende klass av mediciner, om dom nya medlen kommer slå igenom.

Inte förtjust i TCA ? Ja det behövs nya antidepressiva!

Citat:
Jag upplever inte heller något särskilt med magen.

Har provat Agomelatin, Duloxetin, Atomoxetin, Sertralin, Bupropion, Mirtazapin, Tianeptin och NSI-189.

Du får betänka att många som mår psykiskt dåligt ofta utvecklar magbesvär pg a den stress som psyket lägger på kroppen - särskilt ångestsjukdomar tycks göra det. Lite hönan och ägget här...

Sen tycks du glömma bort att olika former av IBS tycks reagera positivt på SSRI, MAOI och TCA-preparat.

Det betyder dock INTE att jag förnekar att dom ger gastrointestinala besvär - det är grundligt utrett och extremt många mediciner ger det - inte bara psykiatriska preparat.

Tror det där är lite missuppfattande bland doktorer. Ja de hjälper mot IBS. Men jag tror inte de hjälper fysiskt. Det är mer att det lättar på stressen och får en att bry sig mindre, därav lindring av IBS. Fysiologiskt (om det är rätt ord) orsakar de:

Citat:

More common:
Constipation
decreased interest in sexual intercourse
diarrhea
dry mouth
ejaculation delay
gas in the stomach
heartburn
inability to have or keep an erection
loss in sexual ability, desire, drive, or performance
sleepiness or unusual drowsiness
trouble sleeping
Less common:
Bloated or full feeling
burning, crawling, itching, numbness, prickling, "pins and needles", or tingling feelings
chills
cough
decreased appetite
excess air or gas in the stomach or intestines
fever
general feeling of discomfort or illness
increased sweating
joint pain
muscle aches and pains
abdominal or stomach pain
not able to have an orgasm
pain in the neck or shoulders
pain or tenderness around the eyes and cheekbones
passing gas
runny nose
shivering
sneezing
sore throat
indigestion
stuffy nose
tightness of the chest
tooth problems
trouble breathing
unusual dreams
unusual drowsiness, dullness, tiredness, weakness or feeling of sluggishness
yawning

Citat:
Gastrointestinal
Very common (10% or more): Nausea
Common (1% to 10%): Abdominal pain, constipation, diarrhea, dry mouth, dyspepsia, flatulence, indigestion, toothache, vomiting

Uncommon (0.1% to 1%): Abdominal cramp, abdominal discomfort, belching, bloating, change in bowel habit, colitis, enteritis, epigastric discomfort, gastritis, gastrointestinal bleeding, gastrointestinal hemorrhage (including rectal hemorrhage) gastroesophageal reflux, hemorrhoids, heartburn, increased stool frequency, irritable bowel syndrome, melena, periodontal destruction, tooth disorder, ulcerative colitis, ulcerative stomatitis
Frequency not reported: Gastroenteritis
Postmarketing reports: Dysphagia, pancreatitis, stomatitis

Och detta är mycket jag hör människor påpekar som äter dem. De kopplar bara inte det till tabletterna. När jag hade praktik på akuten så kom det in en kvinna som hade magsår. Efter lite research från doktorn sida kom han fram till att det var orsakat av Escitalopram hon åt. Hon hade försökte sluta med dem, då uppstod det. Finns de som säger de rubbar tarmfloran, antidepressiva.
Citera
2016-11-28, 00:08
Medlem
Googlas avatar
7. Antidepressants are associated with impaired gastrointestinal functioning

The action of antidepressants results in elevated levels of serotonin in the intestinal lining, which is associated with irritable bowel syndrome. Indeed, antidepressants have been found to cause the same symptoms as irritable bowel syndrome—pain, diarrhea, constipation, indigestion, bloating and headache. In a recent study, 14-23% of people taking antidepressants suffered these side effects.
Citera
2017-04-26, 01:39
Medlem
Hej på er,

Jag vill egentligen bara sprida min glädje genom att skriva om Niacin i trådar som verkar relatera. Vill ni inte höra en backstory, så kan ni skrolla ner lite.

Jag har ofta varit ganska nere. Känt mig utanför och varit orolig för hur jag uppfattats. Med allt det där kommer enligt mig en känsla av att man är frånkopplad från all som är positivt medans man sitter och tittar på det, observerande och tycker synd om sig själv.

Förra sommaren snöade jag in på vitaminer. Jag köpte först starka C- och multivitaminer och jag kände direkt att jag började må bättre. Jag var nästan aldrig dålig och jag har fortfarande inte varit sjuk sedan dess. Jag har bland annat känt en öroninflammation vara påväg från ett sår i mitt öra och en annan gång en känsla i halsen som vanligtvis resulterar i att man blir vrålsjuk. När jag fått dom känslorna har jag ökat intaget av c-vitamin. Jag gick ifrån att ta 10-20g c-vitamin per dag till att ta 40-60g per dag, till "bowel tolerance" och blev bättre inom 24 timmar. Det är bara två exempel och det finns många sådana, där man tänkt: "Nu jävlaaaaar kommer jag bli sjuk".

Jag tyckte att det fungerade och jag kan tacka Dr. Andrew Saul som ni kan läsa om på länken nedanför. Jag tyckte det lät ganska löjligt först; new-age trams typ. Men å andra sidan - Om informationen är helt gratis och det han propagerar för också är extremt billigt. Varför inte testa?

http://www.doctoryourself.com/

Om man sedan läser vidare om hans arbete så kan man bland annat läsa om hans 6 sätt att må bättre: https://www.youtube.com/watch?v=ilUcTfPkhVY&t=1238s Här pratar han om Niacin (Vitamin B3) som i hans erfarenhet använts för beroenden, mental hälsa och massor mer. Jag testade det och det har förändrat mitt liv. Det kostar ingenting.

https://www.svenskhalsokost.se/produkter/niacin_500?gclid=CjwKEAjw5_vHBRCBtt2NqqCDjiESJABD5 rCJviZ9hxcPwTG_fD4V4QSApSKmml7TOrU4U8CyXxIaXhoCUuL w_wcB

Gå in och köp Niacin för 139 kr - Pröva det 1 tablett (500mg till frukost) och 1 tablett på eftermiddagen ifall man känner för det. Gärna 1 timma innan man har tänkt börja dricka ifall man vill få lite bättre koll på det.

Skriv gärna ifall ni har några funderingar, så försöker jag att svara

Lycka till!

Edit: Jag skall försöka skriva om detta lite bättre i framtiden!
Senast redigerad av Dusty-Entrep 2017-04-26 kl. 01:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in