Citat:
Ursprungligen postat av
Googla
Finns någon studie som tyder på att långtidsbruk av antidepressiva förvärrar depression. Sedan finns det flertal biverkningar att leva med, livet ut. De kan påverka flertal funktioner i kroppen, hjärtat, levern, hjärnan m.m. Man får dock försöka ställa för mot nackdelar om man haft det väldigt dåligt psykiskt. Jag vet inte vart jag hade vart idag utan antidepressiva, kanske hade jag haft det bättre eller så hade jag tagit mitt liv. Det kommer jag aldrig veta, kanske hade jag varit kvar i samma situation, setat vid datorn och spelar spel pga socialfobi och depression, självmordstankar. Idag har jag ialf hus, barn, jobb, flickvän. Man vet aldrig. Kanske hade jag haft annat idag? Bättre, sämre? Vem vet.
Jag kan inte svara på hur ditt liv hade varit, hur det hade gått för dig - jag kan bara svara på vad som hade hänt mig:
DÖD.
Inga fler frågor på det.
Citat:
Rätt, men hur ska man sluta när det är så satans svårt att sluta efter 8 års bruk utan att vilja dö av utsättningssymtomerna :/?
Du studerar mekanismen bakom utsättningssymptomen - och du undersöker olika sätt att förebygga dom, sedan planerar du.
Först och främst - utsättningssymptomen tycks vara relaterade till den SEROTONERGA återupptagseffekten - detta kommer vi lätt fram till genom att SSRI-er som enbart hindrar det återupptaget, har nästan lika höga utsättningssymptom.
Vi märker också att rena NRI-er eller DRI-er INTE har dessa utsättningssymptom.
Atomoxetin, Viloxazin, Reboxetin och Bupropion har INTE några nämnvärda utsättningssymptom - och ingen av dom har någon större affinitet för serotonin.
Vi märker också fort att ju längre halveringstid en SSRI har, desto färre utsättningssymptom tycks dom orsaka.
En snabbkoll för dom två välkända SNRI-erna, Duloxetin och Venlafaxin visar att Venlafaxin har LÄNGRE halveringstid - eftersom den har en aktiv metabolit med nästan samma egenskaper - m ao 5+11 timmar = 16 timmar. Duloxetin har ingen aktiv metabolit och landar då på 12 timmar.
Vi ser också snart i rapporterna att DULOXETIN har mer utsättningsbesvär än Venlafaxin. Återigen stärks vår hypotes - det är serotonerg och halveringstid som är dom effekterna som är viktiga vad gäller utsättningssyndrom.
Fluoxetin har längst halveringstid av alla SSRI-er och används ofta för att behandla utsättningssymptom från SSRI-er. Eftersom mekanismen bakom utsättningssymptomen verkar vara likadan från både SSRI-er och SNRI-er så borde Fluoxetin hjälpa till med utsättningen av SNRI-er också.
SÅ:
1. Du planerar ett FÖRSIKTIGT schema för att sätta ut medicinen - du fördelar granulatet från SNRI-pillerna så att dosen minskas hela tiden, dag för dag. Ge det flera veckor, kanske två månader.
2. Du planerar även in insättning av Fluoxetin, vilket kommer lindra utsättningseffekten. Sedan sätter du ut Fluoxetin, när du helt satt u SNRI-en - MYCKET enklare än SNRI-utsättningen.
3. Du frågar en galning som postar från en jordhög någonstans i en mörk skog på Flashback om hur det går till att sätta ut dessa mediciner - till din otroliga förvåning får du ett svar från den vilde galningen som överensstämmer med verkligheten.