2005-12-16, 17:33
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Lånar tråden litet...

Jag undrar om det är någon som kan skriva var gränsen går mellan ringa och grov misshandel?

Det finns också normalgraden av misshandel vilket gör att det inte finns någon gräns mellan ringa misshandel och grov misshandel. Skillnaden mellan de tre misshandelsformerna kan på ett mycket förenklat sätt förklaras på detta sätt.
Ringa misshandel: Slag med öppen hand
Misshandel av normalgraden: Slag med knuten hand
Grov misshandel: Slag med tillhygge av allvarligare slag (ex. flaska, basebollträ), misshandel med användning av vapen eller våld där flera angriper en person. Likaså om person förlorar något av sinnena eller kroppdelar kan detta föranleda att gärningen bedöms som grov.
Citera
2005-12-16, 23:29
Medlem
Aquabots avatar
Tack till ojn och Pellefant för svaren.
Citera
2006-02-08, 13:09
Medlem
Halvannans avatar
Jag tar och fortsätter här i stället för att starta en ny tråd.

Vill veta lite mer om olika straff ang ringa, normal och grov misshandel.
Varför döms det så olika straff - skyddstillsyn, samhällstjänst, fotboja, böter och fängelse? Kan någon förklara skillnaden?

Har lite fler frågor men skulle gärna vilja ha svar på dessa först.
Citera
2006-02-08, 23:42
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvannan

Varför döms det så olika straff - skyddstillsyn, samhällstjänst, fotboja, böter och fängelse? Kan någon förklara skillnaden?

Är det ingen som har lust att förklara lite för mig...?
Citera
2006-02-09, 00:11
Medlem
Pellefants avatar
Citat:

Frågan är väldigt omfattande och påföljdsbestämning är inte enkelt här kommer i alla fall en kort introduktion och jag inser att det kommer att bli svårt att förstå mycket av det jag skriver.

När det fastställts att en person begått ett brott skall för det första ett val göras mellan om brottet är så pass grovt att fängelse skall utdömas eller om det är tilräckligt med böter (straffbestämmelserna innehåller enbart böter och fängelse som straff). Om rätten kommer fram till att böter är tillräckligt utdöms detta som straff. Om det är så att böter inte är tillräckligt (vilket är fallet vad gäller normal misshandel och grov misshandel) är det så att det skall fastställas om det är så att brottets straffvärde är så allvarligt att någon mildare påföljd än fängelse inte är aktuellt. I allmänhet sägs att om straffvärdet för ett brott understiger 12 månader skall i regel antingen skyddtillsyn eller villkorlig dom utdömas (och då i kombination med böter som regel). För vissa brott - exempelvis misshandel - anser man dock att fängelse skall komma i fråga även för dessa brott (s.k. artbrott). En normal misshandel på krogen skall normalt leda till 1 månads fängelse.

Dock: Fängelse kan undvikas även om det enligt ovan är fastställt att fängelse bör utdömas om rätten finner det lämpligt att döma till samhällstjänst i kombination med villkorlig dom/skyddstillsyn.

Även domstolen dömer till fängelse kan man - om det utdömda straffet är högst 6 månader - ansöka om att få straffet verkställt genom fotboja.

I korthet

1. Om böter är tillräckligt - utdöm detta
2. Om böter ej tillräckligt - fastställ hur långt fängelsestraff brottet skall motsvara
- Om under 12 månader --> Icke frihetsberövande påföljd
- Om artbrott --> I regel fängelse
Dock: Även om fängelse enligt ovan skall utdömas:
- Skyddstillsyn eller villkorlig dom i kombination med Samhällstjänst kan leda till att fängelsestraff kan undvikas.

3. Om personen av domstol dömts till fängelse upp till 6 månader kan personen ansöka om att få fängelsestraffet verkställt genom fotboja
Citera
2006-02-09, 10:15
Medlem
Halvannans avatar
Tack Pellefant! Jag förstår precis vad du menar.

Sedan har vi det här med förmildrande omständigheter...
Jag antar att man tar hänsyn till om personen är åtalad för allra första gången t ex. Vad mer är förmildrande?

Vad kan man tänka att straffen ligger på i dessa exempel?:

- En person får hjärnsläpp och klappar till någon som muckar med hans flickvän. "Muckaren" flyger och slår sig så blodvite uppstår.

- En invandrare provocerar en svensk så slagsmål uppstår och blodvite uppstår på svensken.

- En person super till och tappar minnet. Påstås ha slagit och sparkat ner en person. Enda vittnet är en anhörig, som vidhåller enbart slag, samt den misshandlade personen, som påstår att även sparkar förekommit.
Citera
2006-02-09, 10:49
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Tack Pellefant! Jag förstår precis vad du menar.

Sedan har vi det här med förmildrande omständigheter...
Jag antar att man tar hänsyn till om personen är åtalad för allra första gången t ex. Vad mer är förmildrande?
En person som är under 21 år får i regel straffrabatt i förhållande till sin ålder. En 15-åring får exempelvis 1/5 av vad en vuxen person skulle fått, en 16-åring 1/4, 17-åring 1/3, 18-åring, 1/2, 19-åring 2/3 och en 20-åring 3/4.

I övrigt kan man få nedsättning om:
  • Personen som begår brott provocerats
  • Genomfört brottet under inverkan av psykisk störning eller annars inte kan kontrollera sitt beteende
  • Pppenbart bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga
  • Om brottet föranletts av stark mänsklig medkänsla (torde endast vara aktuellt vid eutanasisituationer)

Citat:
Vad kan man tänka att straffen ligger på i dessa exempel?:

- En person får hjärnsläpp och klappar till någon som muckar med hans flickvän. "Muckaren" flyger och slår sig så blodvite uppstår.
Normalstraffet för en misshandel av detta slag har varit fängelse 1-2 månader och det ligger väl närmast till hands i detta fall. Fängelsestraffet kan avtjänas genon elektronisk fotboja om Kriminalvården går med på detta.

Citat:
- En invandrare provocerar en svensk så slagsmål uppstår och blodvite uppstår på svensken.
Eftersom det är provokation kan man tänka sig att fängelse kan undvikas och straffet kan enligt min mening landa vid Villkorlig dom i kombination med samhällstjänst (40 timmar).

Citat:
- En person super till och tappar minnet. Påstås ha slagit och sparkat ner en person. Enda vittnet är en anhörig, som vidhåller enbart slag, samt den misshandlade personen, som påstår att även sparkar förekommit.
Oavsett om det är fråga om sparkar eller inte är det enligt min mening en misshandel av normalgraden. Kan dock sparkar bevisas kan straffets längd bli längre en om enbart slag kan bevisas. Om enbart slag - 1 månads fängelse. Om sparkar - något längre (kanske 2 månader).
Självförvållad berusning är inte en fördel utan snarare en nackdel.
Citera
2006-02-09, 12:59
Medlem
jonkeSthlms avatar
Då lånar jag tråden. Jag blev dömd för våld mot tjänsteman för ca 1år sedan. Jag slog än taxichafför med knyten näve. Straffet blev skyddstillsyn med föreskrifter.
Nu till frågorna

Vad är skillanden, Våld mot Tjänsteman VS Misshandel? Starffskalan m.m
Var mitt straff "snällt"? hade jag tur?
Det jag blev dömd för var: Två ringa narkotika brott, stöld samt våld mot tjänsteman.
Kan tilläggas att jag är dömd ett antal gånger tidigare, dock ej några våldsbrott.
Citera
2006-02-09, 23:42
Medlem
Nu har jag inte orkat läsa precis allt punkt till pricka som ni skrivit. Men jag dömdes för grov misshandel som 20-åring, begick brottet tre månader innan min 21-årsdag, kanske var tur det iofs. För mig handlade det om, som åklagaren uttryckte det: "visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (1988:2)."

Jag fick tre (3) månaders fängelse enligt någon paragraf som jag inte minns just nu eftersom jag är full(3:27?). Men den innebar iaf att jag fick sitta mina tre månader, inget 2/3. Tre månader var för övrigt det högsta fängelsestraff man kunde ge enligt denna paragraf.

Just då var jag förvånad för att jag inte fick mer för just grov misshandel, det var även de jag satt med, men de tänkte nog inte på att jag var 20 när jag begick brottet. Nu när jag läser om brottsreducering och kom på att fängelse normalt sett inte utdelas till folk under 21 så fattar jag varför, har fan inte tänkt på det innan, konstigt
Citera
2006-02-10, 10:30
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drott
Nu har jag inte orkat läsa precis allt punkt till pricka som ni skrivit. Men jag dömdes för grov misshandel som 20-åring, begick brottet tre månader innan min 21-årsdag, kanske var tur det iofs. För mig handlade det om, som åklagaren uttryckte det: "visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (1988:2)."

Jag fick tre (3) månaders fängelse enligt någon paragraf som jag inte minns just nu eftersom jag är full(3:27?). Men den innebar iaf att jag fick sitta mina tre månader, inget 2/3. Tre månader var för övrigt det högsta fängelsestraff man kunde ge enligt denna paragraf.

Just då var jag förvånad för att jag inte fick mer för just grov misshandel, det var även de jag satt med, men de tänkte nog inte på att jag var 20 när jag begick brottet. Nu när jag läser om brottsreducering och kom på att fängelse normalt sett inte utdelas till folk under 21 så fattar jag varför, har fan inte tänkt på det innan, konstigt
Jag antar att du dömdes till s.k. 27:3-fängelse. Detta innebär att man i kombination med skyddstillsyn/villkorlig dom kan döma till ett kortare fängelsestraff för att på så sätt bryta den fängelsepresumtion som normalt sätt finns. Att du inte fick villkorlig frigivning beror på att det är endast för straff längre än 3 månader som villkorlig frigivning ges.
Citera
2006-02-12, 14:24
Medlem
Halvannans avatar
Tack Pellefant! En levande uppslagsbok
Ska låta det här sjunka in men återkommer nog igen.

Är det fler här som dömts för misshandel alt grov misshandel? Berätta gärna vad ni fick för straff.

Jo, kom på en fundering till på en gång:
Varför skiljer det så mycket mellan olika brott o straff? En som stulit 40 bilar, kört omkring drogpåverkad med fara för annans liv får fortsatt skyddstillsyn medan en helt ostraffad klappar ner en person på fyllan och riskerar 6 mån fängelse??? Ser ingen logik i det...
Citera
2008-04-06, 14:05
Medlem
taaazs avatar
Kan nån hjälpa mig?

Hej..ingen aning om hur man skriver nytt ämne eftersom jag är ny här..
men har har en fråga och undrar om nån kan ge mig ett svar!

min sambo är åtalad för grov misshandel..det har varit rättegång men
domen kommer om ca 4 dagar!han har erkänt i rätten
och bett om ursäkt för det han gjort till offret!
han är 19år gammal men var 18 när misshandeln ägde rum!
han är tidigare straffad för mindre grova brott!

åklagare och hans advokat yrkar på fängelse
villket det blir enligt min sambos advokat...
då undrar jag hur långt straff får han?
kan det bli över 1 år?
vore tacksam för svar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in