Citat:
Ursprungligen postat av
rattvisaebra
Varför är alla så negativa, vad är problemet med att låna till en bil? Visst det är som att kasta pengarna i sjön, nästan, men allt handlar inte bara om att man ska göra affärer som är en bra investering på sikt. Låna pengar har vi gjort i princip sedan pengarna skapades, så länge ts har koll på sin ekonomi och har råd med avbetalning och amortering så tycker jag att ts ska unna sig en bil. Jag har själv en Audi som jag köpte splitter ny förra året, kör max 50-100 mil i månaden, visst, det är ekonomiskt oförsvarbart, men å andra sidan ger det mig en tillfredsställelse att sätta mig i en fräsch bil, så jag tar gärna denna kostnad, det handlar om att prioritera och att leva. Vad har ts för nytta av att ha en massa pengar på banken om han inte unnar sig lite lyx? Vad hände rom ts blir en grönsak om en månad, då ligger han nog och ångrar sig att han inte unnat sig lite glädje i livet. Har man boendet säkrat så är min inställning att 4 månadslöner innan skatt på ett konto räcker gott och väl som buffert.
HELLRE DÖR JAG LEVANDE ÄN LEVER SOM EN LEVANDE DÖD.
RAUBTIER
Det är väl lite så jag resonerar.
Sen verkar vi uppskatta bilar ungefär likvärdigt
Precis, vissa tycker att livet känns "helt" av att spendera 100k på resor varje år.
Jag lägger hellre de pengarna på bilar och drar ut och bilar runt istället.
På sätt och vis har jag ju inte direkt pengarna i handen, men hade jag inte amorterat av bostadslånet tidigare så hade jag haft det..
Så lite beroende på hur man ser det så finns det ju möjlighet för mig att handla en bil utan att behöva ta ett billån eller dylikt.