Flashback bygger pepparkakshus!
2016-11-11, 10:45
Medlem
Har en abu-rök och tänkte höra om nån här testat att röka chili i den här?

Har sökt lite på google men inte fått fram nåt direkt bra svar på vilket spån som används, om chilin var torkad eller färsk, hur länge chilin ska rökas osv.

Är det nån som testat vore det kul att höra!
Citera
2016-11-11, 11:29
Medlem
Jag har varit med och sett chile rökas. Du skall i princip kallröka den. Mycket låg temperatur. Minns inte exakt men 30-40 grader tror jag det var. Den skall vara färsk.

PS. Chile är frukten. Chili är maträtten. Svenska chilepeppar-föreningen blir vansinnig om man säger fel DS.
Citera
2016-11-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
Jag har varit med och sett chile rökas. Du skall i princip kallröka den. Mycket låg temperatur. Minns inte exakt men 30-40 grader tror jag det var. Den skall vara färsk.

Problemet är ju att i en abu-rök så blir ju chilin varmrökt. Att hålla tempen på 30-40 grader funkar inte.
Citera
2016-11-11, 18:12
Medlem
Nemjungs avatar
vet inte vad en aburök är men sålänge du kör in-direkt värme så ere inga problem, färsk chili, svårt å säga men 6-12 timmar,, brukar oftast köra tills dom skrumpnat ihop sig. Spelar ingen roll vad du tar för spån,

Så bästa sättet är att du kör indirekt rökning alltså ingen direkt värme på chilin, så kör du tills de skrumpnat ihop sig, sen kan du välja ifall du vill frysa in dom om du vill ha dom "gosiga" eller om du vill köra en torr rökt chilipulver, då torkar du dem bara i ugnen på låg temp 30-40 grader grader-ish
Citera
2016-11-11, 19:41
Medlem
rayraviolis avatar
Prova gärna och säg hur det gick. Men jag undrar om det inte blir för fuktigt i en ABU-rök? Fisk blir ju åt det kokta hållet i en sån.
Citera
2016-11-12, 06:37
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Prova gärna och säg hur det gick. Men jag undrar om det inte blir för fuktigt i en ABU-rök? Fisk blir ju åt det kokta hållet i en sån.

Fukt gör så att röksmaken tränger in bättre så det är ju bara bra, man kan bara torka till det mer i ugnen ifall man vill ha en torr varian isåfall eller göra en rökt chili paste.
Citera
2016-11-12, 11:08
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belsebub
Har en abu-rök och tänkte höra om nån här testat att röka chili i den här?

Har sökt lite på google men inte fått fram nåt direkt bra svar på vilket spån som används, om chilin var torkad eller färsk, hur länge chilin ska rökas osv.

Är det nån som testat vore det kul att höra!

Har rökt kilovis med chili i mina dagar. Bara varmrökt i ABUrök. Brukar gå på någon timme, man ser att de blir lite mörkrödare å lite skrumpna.
Låt de svalna å förvara sen i en tät låda.
Saknar smaken än idag!
Citera
2016-11-14, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Har rökt kilovis med chili i mina dagar. Bara varmrökt i ABUrök. Brukar gå på någon timme, man ser att de blir lite mörkrödare å lite skrumpna.
Låt de svalna å förvara sen i en tät låda.
Saknar smaken än idag!

Ok, låter bra! Tack för svaret.
Citera
2016-11-14, 14:24
Problemet med dessa och liknade "rökar" är att det blir mer kokt än rökt. Så vill du ha det varmrökt på rätt sätt bör du ha en riktig rök där det inte blir riktigt lika varmt men inte kallrökt. Går att gräva en grupp och ta ett rör så den vara röken får passera en liten bit så det inte är mer än 80 grader. Blir mycket bättre. Detta gäller vad du än ska röka. I annat fall blir det bättre i en klotgrill där du får spånen lite längre i från-
Citera
2016-11-15, 07:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Problemet med dessa och liknade "rökar" är att det blir mer kokt än rökt. Så vill du ha det varmrökt på rätt sätt bör du ha en riktig rök där det inte blir riktigt lika varmt men inte kallrökt. Går att gräva en grupp och ta ett rör så den vara röken får passera en liten bit så det inte är mer än 80 grader. Blir mycket bättre. Detta gäller vad du än ska röka. I annat fall blir det bättre i en klotgrill där du får spånen lite längre i från-
Vanlig weber och en amazingsmoker, så slipper man gräva och lägga rör.
Då en amazingsmoker inte höjer temperaturen ens 0,5grader i en weber 57cm.

Sen sa någon ovanför att fukt gör så röken går in bättre, detta gäller då inte fisk.
Där hindrar fukt att röken går in, då jag märkte detta på en havsöring jag rökte samtidigt som lax.
Laxen var snustorr, havsöringen var fortfarande lite blötfuktig, havsöringen fick en bråkdel av den smak laxen fick.

Sen om man ska röka chili, så är väl hela tanken att man ska ha den torr?
Och då är väl nästan en varmare rökning att föredra, sen att man inte plockar upp tempen till 80grader eller mer, är ju inte nödvändigt.
Men 40-50grader kanske?
Går köra detta i en avfuktare eller ugn senare också om man så vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in