Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Både ja och nej. Av en kompis som läsar till sjuksköterska i Stockholm har jag förstått att det finns något slags branschintern hierarki, om än knappast jämförbar med ekonom- och juristutbildningarna. Röda korset och KI rankas exempelvis högt, medan Ersta rankas väldigt lågt.
Men så länge Du har en legitimation utfärdad av Socialstyrelsen är det nog inga problem att få jobb, oavsett var Du pluggat.
Legitimation får ju sjuksköterskor per automatik efter examen. Jag vidhåller att det spelar väldigt liten roll var man läst. Det kan säkert ha betydelse hos vissa rekryterare om man har ett flertal sökande till en tjänst, men isf är det nog snarare så att den som är ansvarig för rekryteringen kanske favoriserar en sjuksköterska från samma universitet/högskola som han/hon själv studerat.
Jag var smått involverad i rekryteringen av sjuksköterskor på en avdelning där jag tidigare arbetat. Jag kan inte påminna mig om att det vid något enda tillfälle diskuterades skillnader i kvalitet på utbildningsorter, trots att dom sökande studerat på utbildningar från Smygehuk till Treriksröset. Något man nästan garanterat gjort om det var en ekonom, jurist eller kanske ingenjör man skulle anställa.
Jag utesluter inte att jag har fel. Det finns säkert exempel på sjuksköterskor som fått en tjänst helt eller delvis pga var denne studerat, men det är näppeligen särskilt vanligt.