2005-12-13, 23:49
Bannlyst
Vilket sjuksköterskeprogram har bäst rykte i branschen?
Är utbildningarna bättre i närheten av de stora sjukhusen?
Hur bra rykte har utbildningarna i Norrköping och Linköping, har hört att de inte alls uppskattas av arbetsgivare?
Citera
2005-12-14, 00:42
Medlem
Hallontårtans avatar
Sofiahemmet i Stockholm hade bäst förut. Jag vet ej om det rankas på samma sätt nuförtiden. Det heter ju att högskolepoäng ska vara lika mkt värda vart man än läst dem...men tyvärr är ju knappast 160 poäng på Handels att jämföra med 160 poäng ekonomi från exempelvis Växjö universitet..
Citera
2005-12-14, 16:37
Medlem
Stakbrötes avatar
Uppsala
Citera
2005-12-15, 11:34
Medlem
RigorMortiss avatar
Vårdutbildningar generellt har inte samma typ av ranking som t ex ekonom- och juristutbildningar. En arbetsgivare är inte särskilt intresserad av om du läst på KI eller i Skövde. Arbetsmarknaden är god, även om det tycks vara en svacka för tillfället.
Citera
2005-12-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RigorMortis
Vårdutbildningar generellt har inte samma typ av ranking som t ex ekonom- och juristutbildningar har. En arbetsgivare är inte särskilt intresserad av om du läst på KI eller i Skövde. Arbetsmarknaden är god, även om det tycks vara en svacka för tillfället.

Både ja och nej. Av en kompis som läsar till sjuksköterska i Stockholm har jag förstått att det finns något slags branschintern hierarki, om än knappast jämförbar med ekonom- och juristutbildningarna. Röda korset och KI rankas exempelvis högt, medan Ersta rankas väldigt lågt.

Men så länge Du har en legitimation utfärdad av Socialstyrelsen är det nog inga problem att få jobb, oavsett var Du pluggat.
Citera
2005-12-15, 21:18
Medlem
RigorMortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Både ja och nej. Av en kompis som läsar till sjuksköterska i Stockholm har jag förstått att det finns något slags branschintern hierarki, om än knappast jämförbar med ekonom- och juristutbildningarna. Röda korset och KI rankas exempelvis högt, medan Ersta rankas väldigt lågt.

Men så länge Du har en legitimation utfärdad av Socialstyrelsen är det nog inga problem att få jobb, oavsett var Du pluggat.
Legitimation får ju sjuksköterskor per automatik efter examen. Jag vidhåller att det spelar väldigt liten roll var man läst. Det kan säkert ha betydelse hos vissa rekryterare om man har ett flertal sökande till en tjänst, men isf är det nog snarare så att den som är ansvarig för rekryteringen kanske favoriserar en sjuksköterska från samma universitet/högskola som han/hon själv studerat.

Jag var smått involverad i rekryteringen av sjuksköterskor på en avdelning där jag tidigare arbetat. Jag kan inte påminna mig om att det vid något enda tillfälle diskuterades skillnader i kvalitet på utbildningsorter, trots att dom sökande studerat på utbildningar från Smygehuk till Treriksröset. Något man nästan garanterat gjort om det var en ekonom, jurist eller kanske ingenjör man skulle anställa.

Jag utesluter inte att jag har fel. Det finns säkert exempel på sjuksköterskor som fått en tjänst helt eller delvis pga var denne studerat, men det är näppeligen särskilt vanligt.
Citera
2005-12-15, 21:23
Medlem
T Bones avatar
här kan du ta del av lite synpunkter på de olika utbildningarna/lärosätena.
en enkät gjord av vårdförbundet bland sjuksköterskestuderande.

http://www.vardforbundet.se/upload/Studerandeenk%C3%A4t%202005%20-%20Resultatredovisning2.pdf
Citera
2005-12-15, 21:24
Bannlyst
Tack för alla svar! Det har gjort mig lite lugnare när det gäller mitt val av högskola!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in