Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-10, 23:55
  #1
Medlem
Gammelfirres avatar
Så Donald Trump är vald till nästa POTUS. I media förespås domedagen, i USA är det upplopp och i Sverige ska alla uttala sig om vilken katastrof det är, även om man inte spenderat en sekunds intresse på politik tidigare.

Jag är ganska neutral på Trump, men tyckte på det stora hela att han var ett bättre val än Clinton. Med Trump finns det enligt mig i alla fall ett par intressanta möjligheter. Plus då att det är kul att se PK-folket gråta.

En av dessa möjligheter som jag hoppas på är att han benådar whistleblowers som Assange, Snowden och Manning. Specifikt Julian Assange har nämnts senaste dagarna bland flera Trump-supportrar, då Assange och Wikileaks hade sådan betydelse för offensiven mot Hillary Clinton och hennes kampanj de senaste månaderna.

Så, vad jag hoppades diskutera är denna möjlighet. Tror ni Trump kommer benåda whistleblowers? Jag vet att han vid tidigare tillfälle uttryckt sig kritiskt om Snowden, men det vore samtidigt en stor symbolisk gest för att visa att han är uppriktig med den viljan han visade i kampanjen, att göra etablissemanget mindre korrupt och mer ärligt. Och för att vara helt ärliga, hade verkligen Trump vunnit valet utan Wikileaks?

Trump om Snowden: http://www.mintpressnews.com/snowden...candal/209258/

(Vet inte riktigt hur det funkar med Assange dock, eftersom han bara är officiellt under utredning i Sverige så vitt jag vet. Sen kan ju visserligen benådning göras för framtida utredningar, som Ford gjorde för Nixon.)
Citera
2016-11-11, 00:19
  #2
Medlem
Savoys avatar
Skulle snarare gissa att Snowden lämnas ut i utbyte mot lättade sanktioner eller liknande. Ryssland behöver erbjuda Trump något som inte Obama fick och som Trump kan visa upp på hemmaplan, varför inte en alltmer bortglömd läcka som på senare tid kritiserat Ryssland också?
Citera
2016-11-11, 00:19
  #3
Medlem
caught.on.tapes avatar
Det vet man aldrig han måste smälta in i presidentposten innan det sker något sådant
Det kan ta tid
Citera
2016-11-11, 00:28
  #4
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caught.on.tape
Det vet man aldrig han måste smälta in i presidentposten innan det sker något sådant
Det kan ta tid


Det är nog ett väldigt klokt svar.

Jag är lite ambivalent. Å ena sidan har han avslöjat militära hemligheter och därmed utsatt soldater och officerare som gör sitt jobb för oerhörda risker å andra sidan så har han avslöjat hemligheter om korruption längst upp i makten.

Assange har befunnit sig i två rum i över 4 års tid. Han fick inte ens permission att närvara vid sin mammas begravning. Trump skulle ju kunna benåda honom med anledningen att han redan suttit "inspärrad" så länge eller kanske placera honom på ett lågrisk fängelse i USA under ett par år till kanske med fotboja.

Trump refererade tex till wikileaks när han attackerade Clinton.
Citera
2016-11-11, 00:34
  #5
Medlem
Gammelfirres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caught.on.tape
Det vet man aldrig han måste smälta in i presidentposten innan det sker något sådant
Det kan ta tid

Sjävfallet. Men vi kan ju spekulera lite baserat på det vi vet från valrörelsen, eller hur
Citera
2016-11-11, 00:36
  #6
Medlem
Gammelfirres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det är nog ett väldigt klokt svar.

Jag är lite ambivalent. Å ena sidan har han avslöjat militära hemligheter och därmed utsatt soldater och officerare som gör sitt jobb för oerhörda risker å andra sidan så har han avslöjat hemligheter om korruption längst upp i makten.

Assange har befunnit sig i två rum i över 4 års tid. Han fick inte ens permission att närvara vid sin mammas begravning. Trump skulle ju kunna benåda honom med anledningen att han redan suttit "inspärrad" så länge eller kanske placera honom på ett lågrisk fängelse i USA under ett par år till kanske med fotboja.

Trump refererade tex till wikileaks när han attackerade Clinton.

Jo, precis. Trump vet att det var en stor faktor för hans vinst.
Citera
2016-11-11, 00:39
  #7
Medlem
caught.on.tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det är nog ett väldigt klokt svar.

Jag är lite ambivalent. Å ena sidan har han avslöjat militära hemligheter och därmed utsatt soldater och officerare som gör sitt jobb för oerhörda risker å andra sidan så har han avslöjat hemligheter om korruption längst upp i makten.

Assange har befunnit sig i två rum i över 4 års tid. Han fick inte ens permission att närvara vid sin mammas begravning. Trump skulle ju kunna benåda honom med anledningen att han redan suttit "inspärrad" så länge eller kanske placera honom på ett lågrisk fängelse i USA under ett par år till kanske med fotboja.

Trump refererade tex till wikileaks när han attackerade Clinton.
Assange lever farligt även om Trump är prez nu
Du förstår allvaret i sakerna som har avslöjats genom Wikileaks; även om det var till Trumps fördel
i valet
De kommer nog att göra exemplar av honom oavsett president .. det är Amerika, det blir mitt korta svar
Citera
2016-11-11, 00:46
  #8
Medlem
studentrolands avatar
Är man republikan och konservativ nationalist som vill göra "USA Great Again" så benåder man inga statsfiender... tvärtom, man utvisar dem eller spärrar in dem om man följer den "rätta" vägen...the hard line...
Citera
2016-11-11, 00:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammelfirre
Så Donald Trump är vald till nästa POTUS. I media förespås domedagen, i USA är det upplopp och i Sverige ska alla uttala sig om vilken katastrof det är, även om man inte spenderat en sekunds intresse på politik tidigare.

Jag är ganska neutral på Trump, men tyckte på det stora hela att han var ett bättre val än Clinton. Med Trump finns det enligt mig i alla fall ett par intressanta möjligheter. Plus då att det är kul att se PK-folket gråta.

En av dessa möjligheter som jag hoppas på är att han benådar whistleblowers som Assange, Snowden och Manning. Specifikt Julian Assange har nämnts senaste dagarna bland flera Trump-supportrar, då Assange och Wikileaks hade sådan betydelse för offensiven mot Hillary Clinton och hennes kampanj de senaste månaderna.

Så, vad jag hoppades diskutera är denna möjlighet. Tror ni Trump kommer benåda whistleblowers? Jag vet att han vid tidigare tillfälle uttryckt sig kritiskt om Snowden, men det vore samtidigt en stor symbolisk gest för att visa att han är uppriktig med den viljan han visade i kampanjen, att göra etablissemanget mindre korrupt och mer ärligt. Och för att vara helt ärliga, hade verkligen Trump vunnit valet utan Wikileaks?

Trump om Snowden: http://www.mintpressnews.com/snowden...candal/209258/

(Vet inte riktigt hur det funkar med Assange dock, eftersom han bara är officiellt under utredning i Sverige så vitt jag vet. Sen kan ju visserligen benådning göras för framtida utredningar, som Ford gjorde för Nixon.)

Assagne är en person anklagad för våldtäkt och har undvikit rättvisa i snart ett decennium. Varför fan ska han benådas?
Citera
2016-11-11, 01:46
  #10
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Är man republikan och konservativ nationalist som vill göra "USA Great Again" så benåder man inga statsfiender... tvärtom, man utvisar dem eller spärrar in dem om man följer den "rätta" vägen...the hard line...

Precis, tror ni att Trump vill att Assange skall avslöja saker om honom framgent? Knappast, Wikileaks var nyttiga för att vinna valet men nu är de farliga för den nya administrationen.
Citera
2016-11-11, 02:44
  #11
Medlem
Hegernatarens avatar
Ja detta blir bland de första av miraklerna Trump uträttar innan sin kanonizering, som Mexico tvingas anordna. Där kommer han stå med rättfärdig glöd i ögonen och beordra dessa martyrer fria ifrån sina bojor. Därefter kommer han krama en söt dalmatin i sin famn
Citera
2016-11-11, 06:30
  #12
Avstängd
Virgil.I.Grissoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Precis, tror ni att Trump vill att Assange skall avslöja saker om honom framgent? Knappast, Wikileaks var nyttiga för att vinna valet men nu är de farliga för den nya administrationen.

Tror det var Assange som sa det på en fråga om varför han bara sprider information om skurkkärringen.

"Svårt att hitta något avslöjande om den mannen. Så fort han öppnar munnen så avslöjar han större saker än vad som finns i hans hemliga garderob."

Fritt översatt men jag tror du förstår att vad han menar är att det inte är möjligt att hitta hemligheter på en man som inte kan hålla munnen stängd i känsliga ögonblick.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback