Citat:
Ursprungligen postat av
studentroland
Ja, det låter lite som ett självgående resonemang ... inte mycket någon annan kan säga som penetrerar in mellan denna logiska ordföljd, liksom... social ångest... :sad44: ...känslan av "social ångest" lär väl i.o.f.s. ha nå'n faktisk grund någonstans i det förflutna, kan man tänka, men att lokalisera den inunder alla därutöver pålagrade känslomässiga försvar och självbedrägerier lär knappast låta sig göra på Flashback i alla fall, där självkännedomen till skillnad från i det omgivande samhället genereras inifrån istället för att komma som någon hjälp utifrån...
Edit; Att din pappa var alkoholist förklarar IMO en hel del ang. missbrukarmentaliteten... hur var det med farfar då...var han också utmärkande på nåt avvikande sätt när det kommer till missbruk?
Vet faktiskt att jag kan bota min sociala ångest genom KBT men jag är en sån jävla quiter att jag alltid slutar göra bra saker, oftast för att jag drogar och prioriterar bort det.
Har ganska bra uppfattning/tro om vad mina sociala problem beror på, dålig självkänsla bland annat, får alltif för mig att folk tycker illa om mig och då vill jag inte påfresta dem med min närvaro och får vara ensam.
Min farfar dog när jag var liten så osäker men min farmor, min farmors pappa var alkoholister.
På mammas sida var hennes pappa alkoholist och har troligtvis funnits längre bak i släkten, min mamma är inte missbrukare men hon är väl väldigt "medberoende" om det verkligen finns, tycker snarare att det är ett ord för sympati men kanske är helt fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
DerTotenkopf
Äsch. Det nuvarande finansiella systemet är ändå på upphällningen så bara håll ut. Du behöver dock inte förvärra situationen genom att "skita i allt" och maxa alla krediter du kan.
Försök undvika Kronofogden bara så löser det sig över tid. På sikt kan du ju försöka få ett hopbakslån med låg ränta. Är det ännu värre kan du få skuldsanering.
Det är inget att skämmas för. Du kan lösa det här om du skärper dig och ger det tid.
Ja jag försöker intala mig själv att pengar bara är siffror och att det finns oändligt av dem osv men pengar styr ju världen, har fakturor som ska betalas i slutet av november på cirka 20 tusen som jag inte kommer att kunna betala, har en böter på 8000 och jag har inga pengar eller möjligheter att låna ett större lån för att kunna baka ihop det till ett större mer fördelaktigt lån, vill ej låna av släkt eller vänner för jag har förstört det dem försökt hjälpa mig med och brutit mina löften för att jag är en vek människa som prioriterar droger över allt annat, har inte alltid varit så men drogerna har ätit upp mig inifrån.
Om jag ändå ska gå till fogden och få massa skulder, skulle ni då säga att det var värt att dra på mig lite extra skulder nu? När det ändå är kört liksom, man kanske kan få en skuldsanering och då är det kanske bara lättare om jag har högre skulder än nu? Skulle gärna ta ut några tusen och bara ha det lite roligt innan jag åker in på avgiftning eller tar livet av mig.
Jag är nog helt dum i huvudet men jag är så trött på allt och väldigt självdestruktiv så det här känns värt, vill inte åka på behandling igen, om jag ens får det. Vill kanske till och med göra något brott så att jag får sitta i fängelse, hellre det än att bo ute i vinter.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvartaBjorn
Du har inget intresse av att bli fri från dina missbruk. Dessa kommer att fortsätta varhelst du befinner dig i världen.
Att du sedan fegt försöker fly från dina skulder eller ännu värre försöka maxa dem innan du lämnar landet är... oansvarigt (ville skriva något skarpare men försöker hålla mig på mattan). Du sätter andra på pottan för ditt eget stora nöjes skull.
Jag har inställningen att vissa råkar illa ut ekonomiskt av okunskap eller andra oförutsedda händelser och för dessa är det bra att det finns chans till skuldsanering. Du faller dock inte in i den kategorin enligt mig. Du är fullt medveten om hur du ska utnyttja systemet och förtjänar inte den chansen.
Med detta sagt...
Du är kanske inte en sån "ond" person som det som jag beskrivit ovan - jag känner dig inte. Däremot är jag ganska säker på att du inte har det minsta intresse att ändra dig utan vill bara ha en klapp på axeln från oss här att vad du planerar är OK. Det är det INTE!
Jag hoppas du tar det här inlägget för vad det är menat som - ett försök att få dig att inse att du är helt ute på fel spår.
Grow up!
Jag har faktiskt en vilja att komma ur mitt missbruk men har tappat tron på mig själv. Jag vet att jag kommer bli kokainist om jag drar till Syd Amerika men jag är ändå inte så jättetaggad på att försöka fixa till mitt liv som känns som en evig plåga, ända orsaken jag inte avslutar eländet är att jag har en mamma och mormor som skulle bli väldigt sårade.
Jag vet att jag är osolidarisk mot landet men jag bryr mig inte speciellt mycket om miljardärsbankirerna förlorar några hundra tusen för att dem lånar ut till en missbrukar utan allt för stor chans att återbetala dem.
Du får tycka att jag är en hur ond person du vill men jag är helt säker på att du hade tyckt ganska bra om mig om du visste vem jag var, jag har aldrig gjort några hemska brott, någon olåst cykel har man väl tagit, men annars så. Aldrig varit i slagsmål, varken slagit eller blivit slagen. Hjälper ofta människor även när jag inte vill för att vara snäll/bli omtyckt men ja, drogerna betyder mer än min godhet i det här stadiet av missbruk.
Jag tog åt mig av ditt inlägg på ett konstruktivt sätt och tackar ödmjukast för din hjälp, vet att jag borde vuxit upp för länge sedan men känner att jag inte klarara av att leva ett vanligt liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
MathiasVonCreme
Du lever bara en gång, så se till att ha kul medan du lever. Pengar är bara siffror och företagen kommer knappast gå i konkurs om du inte betalar en eller två räkningar. Se till att du inte blir en slav åt KF och företagen, lev ditt liv och skit i systemet. Låna max av banker och kompisar sedan drar du utomlands och lever life. Utomlands behöver du inte ha så mycket pengar, du kommer kunna leva livet på stranden, jobba lite svart i en bar och knulla tjejer. Kanske träffar du ditt livs kärlek och ni två startar ett företag som blir lyckat. Orka sitta i Dalarna i en soc-lägenhet och gå till ett skitjobb för att sedan leva på nudlar bara för att miljardföretag vill ha dina småslantar. Orka ha kronofogden efter dig i flera år (under dina bästa år dessutom, du nämnde att du va 25 år).
Nej kompis, dra utomlands och lev livet. Skulle du tröttna finns alltid sossesverige kvar och du kommer alltid kunna leva på soc oavsett vad.
Det var lite av sådana här inlägg jag hoppats på, jag är 25 år och jag känner att det bästa av mina år är över sedan länge, så i wanna live my life, pengar är bara siffror säger jag jämnt när jag spenderar och det svider i plånboken men det är ju sant.
Skulle inte låna av kompisar och skulle gärna vilja komma hem till Sverige och hälsa på den lilla släkt jag faktiskt har kvar någon gång så vill inte göra något olagligt, fogden kan väl inte ta mig för något brott om jag reser hem på semester och har obetalda skulder men 0 tillgångar?
Min rädsla är ju att vara nykter utomlands, då vågar jag inte prata med någon typ och skulle säkert ta livet av mig när ensamheten ångern och abstinensen slår på som värst, så lite tveksam till om jag klarar det utan droger.
Jag kan ju alltid komma tillbaka till Sverige igen, IS krigarna får väl jobb och lägenhet och detta känns ju lite lindrigare än deras brott tycker i alla fall jag?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pejjninthuess
Det var intressant det här. Egentligen menar jag att det var givande för mig att läsa denna tråden.
Jag kände på mig att du var intelligent, och dina svar bekräftar det.
Först såg jag dig som en av flera liknande historier som läggs ut här, men dina svar är riktigt bra. Och jag får mig en tankeställare.
Att du gick ut lite löst med din situation och hur det skulle gå med den, bla bla.. men sen överraskar du med din analys..
Klart du är mycket över snittet i intelligens.. (det är ju inta alltid en tillgång)..
Men riktigt bra att du skapade den här tråden. Jag skiter i om du luras eller tar droger, du har ju en viss charm med ditt resonemang.
Jag har inte tänkt igenom så noga vad jag skriver här nu, ville bara ge en positiv respons. För jag måste nu ta itu med lite grejor som jag skjutit på i ett par veckor.. (ja, jag har ju något liknande).
Riktigt kul att höra att det var givande för dig att läsa, känner detsamma om dina svar. Jag är nog inte speciellt intelligent, andra säger det men ifall det var sant hade jag inte handlat som jag handlar, eller jo, när min rädsla är starkare än min intellekt så är nog därför, även mitt drogsug är starkare än mitt intellekt.
Märker att du däremot är väldigt intelligent, ta tag i dina problem och må bäst bror! <3
Tack för alla tips, har ej bestämt mig ännu, kanske avgiftning och behandling efter helgen eller så går jag loco och lever upp det jag kan av mina krediter som jag förtjänat genom att betala skatt i 4 av mina 25 år. What to do? Help me magic eight ball!