2016-11-10, 12:45
Medlem
Ankdammsmans avatar
De flesta har säkert noterat att TT åstadkommit en av årets märkligaste artiklar med Så kan du tala med barnen om Trump, som ivrigt plockades upp av de flesta medier. För den som är bekant med TT torde det inte förvåna, och denna makabra partsinlaga är som vanligt inte signerad.

Jag är rätt säker på att TT använt sig av psykologtricket tidigare, men kan tyvärr inte hitta artikeln (har för mig att det var något om befolkningsökningen och att "inte vara rädda"). Vi kan dock göra en granskning av Mattias Lundberg som verkar vara TTs huspsykolog. Han är lite av en poppsyklolog som synts mycket i media och varit moderator i Almedalen, bland annat. Hans Facebooksida avslöjar inte mycket men bloggen är desto mera talför, och innehåller bland annat en extremt spekulativ tolkning av Jimmie Åkessons sjukskrivning som senare dessutom visade sig vara felaktig.

Man behöver givetvis inte vara politiskt neutral för att uttala sig om saker, men kombinationen av "netrala" TT, som kanske inte är det på pappret men de facto behandlas och betraktas så, och en uppenbart politisk psykolog ger en minst sagt fadd eftersmak. Kan vi hitta mer om denna bisarra psykologianvändning som mest påminner om något från historiens soptippar?
Citera
2016-11-10, 13:58
Medlem
storytellers avatar
Jag tycker att Mattias genom sitt agerande i media sabbar för såväl sig själv som psykologprofessionen i stort. Som psykolog finns det ett tydligt etiskt egenvärde i att inte skrävla vitt och brett kring sina politiska åsikter offentligt.

Det spelar ingen roll vilka politiska åsikter det är. En nuvarande eller framtida klient som googlar hans namn får fram att han hatar Sverigedemokrater och konservativa. Minst 17% av Sveriges befolkning känner kraftig avsmak inför de värderingar han står för, många av dessa hör dessutom till de grupper som i högre utsträckning än andra söker terapi. Det skapar tyvärr osäkerhet kring Mattias kompentens som psykolog - vad gör han i en terapisituation när en klient berättar att han tycker illa om somalier? Kan han vara professionell i det eller tar känslorna över och terapin börjar handla om att "avprogrammera nazisten"? Vad säger förresten Psykologförbundets etiska riktlinjer om det här?

Säkert är det också flera som läser Mattias blogginlägg och sedan tänker att oj, psykologer är bara F! och MP-röstare, jag vågar nog inte berätta om mina värderingar för min psykolog, bäst att jag struntar i att ringa Vårdcentralen ändå. Och nej, ingen menar att en modern psykolog behöver vara ett "blankt papper" - men i just den här professionen kan man faktiskt hålla på sig lite och inte offentligt ägna sig åt nån slags common-senseanalys av offentliga personer man aldrig träffat, något som i sin tur är helt åt helvete etiskt betraktat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in