• 2
  • 3
2016-11-11, 13:31
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Vad är det för dum jävel som köper en bostad tillsammans ,stoppar in samma summa pengar och sedan tar på sig hela lånet?
Rent juridiskt så äger bägge samma andel, dvs 50% och den som tar lånet får ju först betala av det och sedan en gång till till kompisen.

Ta det här scenariot. Två kompisar går ihop och köper en tomt tillsammans. De stoppar in 200 000kr var.
Nu ska de bygga ett hus på tomten. Huset kostar kanske 1 miljon att bygga och bara den ena är med och betalar (Det normala hade varit att de hade gått in med 500k vardera.)
Nu är huset uppfört och marknadsvärdet för hus plus tomt är värt 3miljoner kr. Kompis1 som har gått in med 1,2M vill nu lösa ut kompis2 och hur mycket kostar det då? Huset tillhör numera fastigheten och då marknadsvärdet numera är 3M så måste kompis1 betala kompis2 1,5M för att lösa ut denne. Inte någon speciellt bra affär för kompis1 men man kan inte ta lån, betala av dessa själv eller uppföra hus på en gemensam fastighet och sedan tro att man ska kunna få betalt för detta i efterhand.

Nu vet jag inte hur vanligt det är att kompisar köper bostad tillsammans men det lär väl bli vanligare när regeringen t.o.m. vill underlätta.

Klart är ju att någon sambolag inte gäller och det blir därför att räkna som strikt affärsförhållande. Då blir det ett stort misstag om man som du säger av slentrian eller vana registrerar fastigheten/lägenheten som 50 % ägande i det fall man går in med olika investeringsnivå.

En lägenhet som kostar 2 miljoner och var och en går in med 150 000 kr var i handpenning men den ena (X) tar hela lånet. Det skulle innebära att innehavet borde vara 7,5 % för den som bara gått in med handpenning och 92,5 % för den som tagit lån för resten.

Alla aktier i ett företag kostar 2 miljoner. Köper man aktier för 150000 för man 7,5 %. Inget konstigt med det och inte heller vid fastighetsköp två kompisar mellan.

Vinst vid försäljning i detta scenario ska alltså fördelas 7,5/92,5
Citera
2016-11-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nu vet jag inte hur vanligt det är att kompisar köper bostad tillsammans men det lär väl bli vanligare när regeringen t.o.m. vill underlätta.

Klart är ju att någon sambolag inte gäller och det blir därför att räkna som strikt affärsförhållande. Då blir det ett stort misstag om man som du säger av slentrian eller vana registrerar fastigheten/lägenheten som 50 % ägande i det fall man går in med olika investeringsnivå.

En lägenhet som kostar 2 miljoner och var och en går in med 150 000 kr var i handpenning men den ena (X) tar hela lånet. Det skulle innebära att innehavet borde vara 7,5 % för den som bara gått in med handpenning och 92,5 % för den som tagit lån för resten.

Alla aktier i ett företag kostar 2 miljoner. Köper man aktier för 150000 för man 7,5 %. Inget konstigt med det och inte heller vid fastighetsköp två kompisar mellan.

Vinst vid försäljning i detta scenario ska alltså fördelas 7,5/92,5

Om det ska kunna bli som ovan så förutsätter det nog att det finns ett juridiskt bindande kontrakt på detta och det verkar ju inte som att det gör det. Vem som har tagit på sig lånet och amorterat ner på det har ingen juridisk betydelse.
Det som styr vad det kostar att lösa ut kompisen är värdet idag och ägarandelarna.
Citera
2016-11-11, 13:53
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Om det ska kunna bli som ovan så förutsätter det nog att det finns ett juridiskt bindande kontrakt på detta och det verkar ju inte som att det gör det. Vem som har tagit på sig lånet och amorterat ner på det har ingen juridisk betydelse.
Det som styr vad det kostar att lösa ut kompisen är värdet idag och ägarandelarna.

Nu vet jag inte hur ägarandelar registreras när det gäller bostadsrätt, har aldrig handlat med bostadsrätt.

Men vad gäller fastigheter anger du ju vid inskrivningen hur ägardelar fördelas mellan flera ägare och skulle ju tjäna sitt syfte under förutsättning att framtida investeringar (renovering m.m.) sker förenligt med ägarandelarna.

Men ja, när det gäller fastighetsägande med andra än sin maka eller sambo så skulle jag se till att reglera förhållandena i ett särskilt avtal.

Jag har med några vänner varit i planeringsfasen ett tag för att gemensamt köpa ett fritidshus och vi har haft långa diskussioner om det juridiska. Inte så mycket kring den initiala insatsen, där är vi övrerens gå in med lika mycket var. Men kring den löpande driften och särskilt hur det ska gå till om någon av oss vill sälja sin andel i fastigheten. Detta ska regleras i ett särskilt biavtal oss emellan den dag vi skrider till verket med våra planer.
Citera
2016-11-11, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nu vet jag inte hur ägarandelar registreras när det gäller bostadsrätt, har aldrig handlat med bostadsrätt.

Men vad gäller fastigheter anger du ju vid inskrivningen hur ägardelar fördelas mellan flera ägare och skulle ju tjäna sitt syfte under förutsättning att framtida investeringar (renovering m.m.) sker förenligt med ägarandelarna.

Men ja, när det gäller fastighetsägande med andra än sin maka eller sambo så skulle jag se till att reglera förhållandena i ett särskilt avtal.

Jag har med några vänner varit i planeringsfasen ett tag för att gemensamt köpa ett fritidshus och vi har haft långa diskussioner om det juridiska. Inte så mycket kring den initiala insatsen, där är vi övrerens gå in med lika mycket var. Men kring den löpande driften och särskilt hur det ska gå till om någon av oss vill sälja sin andel i fastigheten. Detta ska regleras i ett särskilt biavtal oss emellan den dag vi skrider till verket med våra planer.

Vet inte heller exakt hur det fungerar med bostadsrätter. Antog bara att det fungerade likadant som när man köper fritidshus och vanliga hus ,dvs att man skriver in ägarandelen i köpekontrakten.
Jag skulle inte rekommendera att köpa ett fritidshus tillsammans med vänner. Då ska man verkligen heta vad man håller på med och kunna reglera allting i ett kontrakt och gardera sig mot precis allting. Rent allmänt är det alldeles för enkelt för en delägare att skita i att betala för löpande drift, underhåll, lån, ta del av värdeökande åtgärder på tomt eller hus som denne ej bidragit eller tom köra ut hela fritidshuset på exekutiv auktion.
Senast redigerad av BallaRune 2016-11-11 kl. 14:12.
Citera
2016-11-18, 02:42
Medlem
Pris. 1,5 milj dvs 750 / pers

Värde. 3 milj

Vinst just nu. 1,5 milj

Alltså följande för att lösa ut din polare.

22% skatt på 1,5 milj = 330k

Dagens värde 3 milj minus 330k=2670000kr

2 670 000kr / 2 = 1 335 000kr

1 335 000kr ska du betala till din polare.

Nu har jag utgått ifrån att ni gick in med hälften var i köpet. Dvs delat på hyra, lån, räntor under hela perioden.
Citera
2016-11-18, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalla1910

Värde. 3 milj

Vinst just nu. 1,5 milj

Nu har jag utgått ifrån att ni gick in med hälften var i köpet. Dvs delat på hyra, lån, räntor under hela perioden.
Enligt ovan. Plus att man brukar dra av för mäklarkostnaden också. TS prata med din bank, de hjälper er gratis.
Citera
2016-11-18, 21:55
Medlem
Harry_s avatar
tackar alla för hjälpen
Citera
2016-11-18, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalla1910

Värde. 3 milj

Vinst just nu. 1,5 milj

Du glömmer att det lån kvar.

Till TS. Du skrev att det var du som gick in med kontantinsatsen. Är du ensam att stå för lånet också? Eller tog din kompis också lån?

Om du står ensam på lånet så är det du som tagit hela risken och ska inte betala en krona till din kompis. Är han också låntagare så tycker jag du ska betala, men dra av för mäklararvodet också.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in