2016-11-09, 15:49
Medlem
Jag tänker på detta idag när jag omges av 50cm snö. Allt i världen har ett symboliskt värde. Fålarna har sitt, spindlarna sitt och träden sitt. Solen är en tydlig symbol.

Men vad är snöns symbolik egentligen. Det är ju märkligt att vissa symboler bara finns på vissa platser i världen. Snön finns bara där kylan finns.

Men att snö har med renhet att göra tycker jag är tydligt. Den täcker över smutsen och döljer den. Oskuld har väl ibland med snö att göra. Oskuld och renhet ligger ju nära varann.

Kanske har detta betydelse för vår syn på renhet där snön finns. Där snö inte finns så verkar renhet vara något mer komplicerat, det handlar om att tvätta sig. Jag tänker på ökenområden och Indien. Ofta ska man där tvätta sig innan man går in i templet. Detta behövs inte uppe i norden för här har vi snön som renar allt varje vinter.

Så hur tänkte gud när han/hon lät snön börja falla. Jag kan inte tänka mig att gud hade annat än fina tankar när det skedde. "Nu ska jag låta renheten falla över er" tänkte han nog.

Det finns nog fler och helt andra symboliska värden som omgärdar snön. Kan du något om dem?

Vad har du för filosofiska tankar kring snön?
Citera
2016-11-09, 16:52
Medlem
Du verkar vara helt insnöad.
Citera
2016-11-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Du verkar vara helt insnöad.
Inte helt. Jag åkte in till stan men fan vad slask det är. Kanske kan man även skriva något om slaskets symbolik.

Jag tycker bara det är intressant att allt som omger oss är symboliskt. Det som Freud gjorde på drömmarna kan man även göra på verkligheten och kanske förstår man då bättre guds vilja.

Jag tycker framförallt spindlar är intressanta. De är en så tydlig representant för lögnen. Även det att de rent fysiskt inte borde kunna väva sina nät är intressant. De har lyckats bruka magin i onda syften.

Det gäller alltså att förstå sig på guds tankar och det gör man om man förstår denna symbolik.

En vinter utan snö är ju rent deprimerande. Särskilt om mörkret är så stort som det är hos oss på vintern. Då är det som om tiden står still, det sker inget, inte ens något förmultnande. Det är nästan som ett straff.

Vi måste kartlägga guds symbolik för att komma vidare. Gör vi det kommer vi kunna kommunicera med honom/henne bättre. Kanske är det det som krävs för att vi ska kunna bli en rymdfarande civilisation. Samarbete med gud kan man inte nog betona vikten av.
Citera
2016-11-09, 19:11
Medlem
Pastafaris avatar
Väldigt fin läsning. Aldrig läst något liknande om snöns symbolik eller dylikt men tycker det är väldigt intressant. Vad har du mer för tankar kring symboliken och gud? För mig är gud en symbol i sig för något som inte är vad bibeln eller liknande säger utan för allt som är vår värld, allt som händer, allt som vi inte kan förstå. Tror inte människan är kapabel till att förstå "gud" men jag älskar att lyssna på sådant här och komma närmare förståelse
Citera
2016-11-10, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastafari
Väldigt fin läsning. Aldrig läst något liknande om snöns symbolik eller dylikt men tycker det är väldigt intressant. Vad har du mer för tankar kring symboliken och gud? För mig är gud en symbol i sig för något som inte är vad bibeln eller liknande säger utan för allt som är vår värld, allt som händer, allt som vi inte kan förstå. Tror inte människan är kapabel till att förstå "gud" men jag älskar att lyssna på sådant här och komma närmare förståelse

Gud jobbar mycket med symbolik. Man skulle kanske kunna säga att världen utgör guds tankar och att det är i symbolik som gud tänker. Vi är då helt inringade av guds tankar i form av symbolik.

Men världen är ett stort missförstånd eftersom människan ständigt misstolkar gud och så ska det vara också, utan missförstånd ingen utveckling. Som du säger kan vi inte förstå gud och det skulle nog inte vara särskilt nyttigt att förstå gud om vi kunde. Därmed inte sagt att ansträngningen att försöka förstå gud skulle vara meningslös, det är den inte alls.

För mig är gud framförallt symbolen för ett medvetande, ett medvetande som minst är tudelat. Gud finns nämligen både i kroppen och i omgivningen. Guds uppgift är att försöka styra medvetandet genom omgivningen för att tillfredsställa både kroppen och omgivningen. Detta verkar gud ha gjort i evigheter. Tudelningen mellan omgivningen och kroppen handlar om uppdelandet av sinnena i syn och hörsel å ena sidan och känsel och smak å andra sidan. Gud delar sig mellan dessa sinneskategorier, eller finns i bägge om man så vill.

Dock ska man inte luras att tro att gud bara är något fint. Allt det fula är också en del av gud, men det finns ju tricks för att undvika det.

En sak till som förvirrar det hela är att för gud så är ofta människan gud så när gud talar om gud så talar han om människan, för så ser det ju ut ur hans perspektiv. Detta är en del av det som förvirrar i många av de skrifter som är skrivna av gud om gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in