Citat:
Ursprungligen postat av
Pastafari
Väldigt fin läsning. Aldrig läst något liknande om snöns symbolik eller dylikt men tycker det är väldigt intressant. Vad har du mer för tankar kring symboliken och gud? För mig är gud en symbol i sig för något som inte är vad bibeln eller liknande säger utan för allt som är vår värld, allt som händer, allt som vi inte kan förstå. Tror inte människan är kapabel till att förstå "gud" men jag älskar att lyssna på sådant här och komma närmare förståelse
Gud jobbar mycket med symbolik. Man skulle kanske kunna säga att världen utgör guds tankar och att det är i symbolik som gud tänker. Vi är då helt inringade av guds tankar i form av symbolik.
Men världen är ett stort missförstånd eftersom människan ständigt misstolkar gud och så ska det vara också, utan missförstånd ingen utveckling. Som du säger kan vi inte förstå gud och det skulle nog inte vara särskilt nyttigt att förstå gud om vi kunde. Därmed inte sagt att ansträngningen att försöka förstå gud skulle vara meningslös, det är den inte alls.
För mig är gud framförallt symbolen för ett medvetande, ett medvetande som minst är tudelat. Gud finns nämligen både i kroppen och i omgivningen. Guds uppgift är att försöka styra medvetandet genom omgivningen för att tillfredsställa både kroppen och omgivningen. Detta verkar gud ha gjort i evigheter. Tudelningen mellan omgivningen och kroppen handlar om uppdelandet av sinnena i syn och hörsel å ena sidan och känsel och smak å andra sidan. Gud delar sig mellan dessa sinneskategorier, eller finns i bägge om man så vill.
Dock ska man inte luras att tro att gud bara är något fint. Allt det fula är också en del av gud, men det finns ju tricks för att undvika det.
En sak till som förvirrar det hela är att för gud så är ofta människan gud så när gud talar om gud så talar han om människan, för så ser det ju ut ur hans perspektiv. Detta är en del av det som förvirrar i många av de skrifter som är skrivna av gud om gud.