• 6
  • 7
2016-11-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en1krona
Jag kör taxi och min flickvän jobbar på ICA, ja två rätt så skit jobb helt enkelt då jag får ut 14k efter skatt hon 15k. Vi är både mellan 19-23 år gamla och tänker flytta ihop och så så småningen kanske skaffa barn ihop.

Kommer detta verkligen fungera att skaffa hus/radhus och barn tillsammans med såna här två dåliga jobb?

Ja du kan va lugn
Citera
2016-11-12, 13:46
Medlem
TS - Vad kostar en "normal" villa i din hemkommun ?. Om jag gissar så skulle jag tippa på ca 1 000 000 kr (är det rätt ?). Om mitt antagande stämmer så kan ni med er sammanlagda inkomst skaffa både barn och hus. 30 000 kr ut tillsammans bör inte heller vara den slutgiltiga lönen.....eller hur !
Citera
2016-11-12, 16:01
Medlem
langaocbs avatar
Varför måste ni ha hus? Jag känner gott om folk med skitjobb som har barn. De bor i hyresrätter.
Annars borde ni utbilda er. Ni måste ju inte bli civilingenjörer. Tre terminer på en yrkesutbildning och ni kan dra in typ 10k till i månaden.
Citera
2016-11-12, 17:39
Medlem
Isnatts avatar
Med bostad gäller i många fall att börja spara i tid. Det är kärnan. Att tänka framåt 'vad kan jag tänkas vilja om 10 år?'. Jag har vänner som är 30-40 år som inte sparat nåt att tala om som sen plötsligt vill köpa hus NU och är helt förstörda för att dom inte kan det.
Deras liv sätts på paus då dom heller inte vill skaffa barn i sin lilla lägenhet.
Och skaffar dom ändå barn och flyttar till nyare hyresrätt ett bra område (för då är alla likas värde bara nåt man tycker på facebook) så ligger hyran på 12-13 000:-/mån och då blir det inte mycket över till sparande, och så går dom varann på nerverna pga det uteblivna huset och så är skiljsmässan ett faktum, och ännu sämre ekonomi. Trust me, ive seen it
Hade dom istället sparat lite varje månad i livet så hade det gått.

Men för er tror jag det kommer gå utan problem, lär er spara bara. Budget för min privatekonomi har jag aldrig satt någonsin men jag har 'regler' kring hur jag gör med mina pengar.
Citera
2016-11-12, 18:09
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiiriHaze
Klart som fan att det kommer funka, du måste bara se över ekonomin lite extra. Om singelmammor klarar det på socialbidrag och hela skiten så klarar väl vem som helst det.

Singelmammor på försörjningsstöd kan inte köpa hus.
Citera
2016-11-12, 19:18
Medlem
volvo 240s avatar
Ja kan man inte leva på 30.000 kr per månad så överspenderar man ngt sjukt.

Skaffa ett hus utanför stan om ni tänker skaffa hus, ni kan få skitfina hus med stort garage osv för ca 700k.

Men ni får kolla med banken och räkna ut vad det skulle kosta per månad. Tänk dessutom på att ett hus kommer behöva tex, ny panna, nytt kylskåp med mera med mera allt eftersom tiden går, för att inte tala om nytt tak.

Ungen skulle jag skita i då det behövs färre människor på jorden och inte fler. Och om ni verkligen måste så skaffa ett så befolkningen iaf minskar.

Kostar ju som fan nuförtiden att ha barn med med allt de ska ha, skitdyra blöjor och ipads och fan och hans moster. Och vill du ha en tjej med missildad och förstörd kropp?
Citera
2016-11-12, 19:26
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en1krona
Vi bor inte tillsammans i nuläget men efter jag betalat mat och hyran så får jag väl ut 10k varje månad, vet inte med hon än..
Vet inte med hon än??????? Låter som det är lite väl tidigt att tänka på hus om ni inte ens pratat om sånthär.
Barn bör ni vänta med tills ni är iaf över 30.

Mina föräldrar var tillsammans i 12 år innan de skaffade barn och köpte hus och det gick finfint då allt var välplanerat.

Som sagt ska ni köpa hus köp utanför stan, då behöver ni bilar. Har ni några bilar? Köper man en nyare bil kostar den dels mkt i inköp och servicar och reservdelar är skitdyra.

Köper man däremot en 20-25 år gammal Volvo i mkt fint skick för säg 15k behöver man inte tänka på annat än slitdelar, som ju är myckeet billiga till sådana bilar. Och servicarna kan du göra själv om du inte är född med bakbundna händer. Mycket pengar att spara där.
Citera
2016-11-13, 08:15
Medlem
barkeepers avatar
Min familj lever på 32.000 ut i månaden, då vi för närvarande bara har min inkomst. Och vi bor 25 minuter från Stockholms central. Så ja, klart det går.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in