2016-11-07, 09:38
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Ja, vad är grejen med lägenheter avsatta för den åldersgruppen? Jag kan förstå grejen med särskilda lägenheter för folk 70+, men när jag googlar hittar jag benämningen seniorboende som synonym till 55+lägenheter. Mina föräldrar är i ungefär den åldern och i dagens Sverige räknas väl de flesta i åldern 55-60 som relativt unga och friska? Många i den åldern har ju redan en ordnad tillvaro med bostad och de flesta är fortfarande arbetsföra i den åldern. Vissa har utflugna barn, men en hel del har ju fortfarande barn, som bor hemma.

Tacksam för respons.

Mvh
Citera
2016-11-07, 09:42
Medlem
Syftet är att slippa drägg, knarkare, fyllon, tatuerade avfallsmänniskor.
Citera
2016-11-07, 09:50
Medlem
AversisrevAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Syftet är att slippa drägg, knarkare, fyllon, tatuerade avfallsmänniskor.

Så är det nog. Lägg till studenter (i den mån de inte kvalar in under ovanstående) och inte minst skrikiga småbarn.
Citera
2016-11-07, 09:52
Moderator
Trixtons avatar
Det är väl jättebra att slippa ungdomar som har fester, samt att slippa barnfamiljer som ställer barnvagnar i trapphuset, har minst fem cyklar per hushåll i källaren och bokar tvättstugan tre-fyra gånger i veckan? Lugn och ro, ordning och reda. Ingen som knarkar, inga ensamkommande flyktingbarn, inga socialfall.

Inte för att jag har sådana problem där jag bor, men jag skulle lätt kunna tänka mig ett 55+boende när jag kommer upp i ålder för att säkra en fortsatt bra boendemiljö.
Citera
2016-11-07, 09:56
Medlem
beardbraids avatar
Medelklassen är fortfarande ung och frisk vid 55-60 men arbetarklassen kan ha förslitningsskador och alkoholdemens.
(Nu skall ni inte tro jag är vänster utan jag är för sterilisering av sistnämnda och avlivning i den aktuella åldern)
Citera
2016-11-07, 10:12
Medlem
Alkoholister, narkomaner, människor med psykisk ohälsa, hund och kattfolk, arbetslösa, sjukpensionärer osv kan ju alla vara 55+.

Men jag antar att dessa människor sällan söker sig till seniorboende så det rör sig nog om någon form av utsortering av människor.
Citera
2016-11-07, 10:33
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Alkoholister, narkomaner, människor med psykisk ohälsa, hund och kattfolk, arbetslösa, sjukpensionärer osv kan ju alla vara 55+.

Men jag antar att dessa människor sällan söker sig till seniorboende så det rör sig nog om någon form av utsortering av människor.

Fast det är ovanligare att äldre personer har den typen av problem, och om de ändå har det så kanske de - som du är inne på - sällan söker sig till den typen av boenden. Rent generellt så ökar ju risken för störande grannar om man har en massa yngre sådana. En del av dessa 55+boenden är dessutom bostadsrätter, vilket innebär ytterligare en gallring. I alla fall om man inte bor i Malmö, där kommunen köper bostadsrätter till socialfallen.
Citera
2016-11-07, 10:57
Medlem
Frolmlansts avatar
Nu är ju 55+ ofta bostadsrätt, så antalet knarkare och kriminella element är väl förvisso lågt i denna bostadsform oavsett. Men det är lite för att man vill vara ifred med likasinnade. Det är byggen för 55-plusare som gått i förtidspension (eller jobbar deltid i egen konsultfirma "för att det är kul") med goda finanser som just sålt villan. Dessa vill ha likasinnade i övriga lägenheter, inte unga människor som då och då festar till 4 på morgonen, inte barn som skriker och barnvagnar som blockerar trapphus. Istället vill man leva i en öppen och fräsch lägenhet med likasinnade grannar tills man kommer på hemmet eller drar på träfracken. Avgifterna är också anpassade efter pensionsnivåerna, så man sätter in en bra slant från villan och lever sedan billigt.

Förvisso är köpkraften stor i denna grupp redan från början, så man kan ifrågasätta om det verkligen är rimligt med 55+. Å andra sidan kanske man skulle bygga bostadsrättshus för 30- också, partylängor med låg insats för människor i relativ ungdom.
Citera
2016-11-07, 19:23
Medlem
atts avatar
Även om minimiålder brukar vara 55 år är nästan alla som flyttar in betydligt äldre, enligt en bekant jag har som arbetar med detta.

Hos kommunägda Micasa i Stockholm som har många seniorboenden är minimiåldern 65 år. I praktiken är det nog där det ligger även för de som kallas 55+.

Varför det finns är ju inte svårt att förstå. Lugnt och skönt, bra handikappanpassning för de som behöver det, ofta möjlighet att köpa till service som städning osv.
Citera
2016-11-07, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Även om minimiålder brukar vara 55 år är nästan alla som flyttar in betydligt äldre, enligt en bekant jag har som arbetar med detta.

Hos kommunägda Micasa i Stockholm som har många seniorboenden är minimiåldern 65 år. I praktiken är det nog där det ligger även för de som kallas 55+.

Varför det finns är ju inte svårt att förstå. Lugnt och skönt, bra handikappanpassning för de som behöver det, ofta möjlighet att köpa till service som städning osv.

Så 55+-grejen är bara ett sätt att få gamla att känna att de hänger med unga 55-åringar och kan göra knuckle-fist?
Citera
2016-11-07, 20:29
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Så 55+-grejen är bara ett sätt att få gamla att känna att de hänger med unga 55-åringar och kan göra knuckle-fist?

Ja. Och när man flyttar in som 65-åring tänker man, "jag är ju ovanligt pigg för min ålder, behöver inte seniorboende förrän nu!"
Citera
2016-11-07, 20:33
Medlem
Mina morföräldrar bodde i ett sådant boende och jag var ärligt talat avundsjuk på det. Det fanns rätt stora gemensam utrymmen, typ ett litet bibliotek, biljardrum, matsal o.s.v. och det var så städat och ordnat att det var löjligt. Inga grannar som spelade hög musik, ingen som skräpade ned, inga barn som la hinkar och spadar på gården o.s.v. Boendet byggdes för 25 år sedan men ser fortfarande ut som att det byggdes för 1 vecka sedan.

Fördelen är att grannarna kan bete sig, har en ordnad ekonomi, inte spelar hög musik och inte har barn.

På samma sätt som att ungdomar kan ha glädje av att bo med andra ungdomar och barnfamiljer vill bo med andra barnfamiljer så vill äldre bo med andra äldre.

Som redan nämnts: Många som bor på dessa boenden är betydligt äldre än 55. På mina morföräldrars boende skulle jag gissa att snittåldern är 70 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in