• 4
  • 5
2016-11-10, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är den vackra teorin. Men även Aktiestinsen tog stora lån på 80-talet, när kreditexpansionen satte fart. Och utan dem (och kreditexpansionen) så hade han inte varit hyllad mångmiljonär idag.

Det betyder inte att jag uppmanar folk att låna pengar. Det handlar om tur, och misslyckas man (som det absoluta flertalet) så blir det svåra konsekvenser. Dessutom börjar det bli svårt att driva kreditexpansionen mycket längre för den här gången, så det finns inte lätta pengar att hämta som då.

Ser man till kurvan på många framgångsrika företag krävs endast en månadssparning för att bli mångmiljonär, inte lån.
Se exempelvis Öresund, latour, Assa abloy, Atlas Copco, HM, med flera.
Räkna med utdelningen så har du en BETYDLIGT större avkastning än bara kurvan.
Citera
2016-11-10, 15:59
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
ca 1år per miljon nu för tiden för mig. Men börjar man från början med en vanlig knegarlön på låt oss säga 30k, alltså ca 22 efter skatt, och tar på sig så mycket övertid/extrajobb ev traktamente osv man kan så är det ju inga större problem att komma upp i ca 35k efter skatt, sen lever man för 8k i månaden och sparar alltså 27k i månaden med en avkastning på 10% per år tar det då knappt 5 år att få ihop 2miljoner. Och det här handlar ju alltså om vad som är fullt möjligt om man bara vill, inte vad som är bekvämast.

Stämmer. Jag tror dig. varför de flesta misslyckas med detta beror på att folk är så jävla slösaktiga med pengar och måste prompt bränna upp stora delar av lönen på konsumtion i en tron att det skulle vara vägen till ett "lyckligare liv"
Citera
2016-11-10, 16:02
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyzew
Hej!

Man hör många framgångsrika personer prata om ränta på ränta effekten. Dessa personer säger att det är något som man borde börja med så snabbt som möjligt. Einstein kallade det världens åttonde underverk.

Jag förstår dock inte vad man ska göra i praktiken. Alla räkneexempel som visar på hur fantastiskt detta är utgår från väldigt högra räntor på 5 till 10 %. Nu ligger sparräntan långt under 1 %. Vad ska man göra i praktiken för att ta del av ränta på ränta effekten? Aktier och fonder kan lika gärna gå upp som det kan gå ned och det blir att halvtidsjobb att sköta om investeringarna, tid som man lika gärna kan lägga på att jobba extra.

Jag länkar dig till dessa istället:
Finns många bra ekonomibloggar kring detta. En bra insparationskälla med mycket kunskap kring ämnet kan vara Utdelningsseglaren . Bloggen 4020 är även väldigt bra.
Citera
2016-11-13, 22:54
Medlem
Tack för svar!

Slutsatsen för mig blir att ränta-på-ränta-effekten blir relativt insignifikant på att vanligt sparkonto med statlig insättningsgaranti. För att få signifikant effekt krävs strategiskt och framgångsrikt sparande i aktier under lång tid (~35 år), vilket innebär stor risk och kan därmed även leda till förlust. Har inte tid att läsa på om bolag numera så pengarna hamnar på sparkonto tillvidare, om ingen har något konkret förbättringsförslag.
Citera
2016-11-13, 22:58
Medlem
Typemynames avatar
Citat:
Tack för svar!

Slutsatsen för mig blir att ränta-på-ränta-effekten blir relativt insignifikant på att vanligt sparkonto med statlig insättningsgaranti. För att få signifikant effekt krävs strategiskt och framgångsrikt sparande i aktier under lång tid (~35 år), vilket innebär stor risk och kan därmed även leda till förlust. Har inte tid att läsa på om bolag numera så pengarna hamnar på sparkonto tillvidare, om ingen har något konkret förbättringsförslag.

Indexfonder. Månadsspara i en korg av USA, europa/sverige, emerging markets fonder. På sikt kommer det löna sig. Om det inte lönar sig så har du/vi större problem än hur mycket pengar vi har.
Citera
2016-11-14, 20:52
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Det låter jättesmart! Det tycker jag verkligen du ska göra
Citera
2016-11-15, 16:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Tack för svar!

Sparar du i en billig eller gratis indexfond är risken nära relaterad till sparhorisont. Se exempelvis här: https://www.reddit.com/r/personalfin...tire_sp_since/

Risken att ligga back efter 25 år är, historiskt, 0 %. Det förekommer alltså inte, trots den stora depressionen, IT-bubblan, finanskrisen 08 m.m.

Citat:
Down after 10 years (11.8% chance historically): 1908 1909 1910 1911 1912 1929 1930 1936 1937 1964 1965 1966 1967 1968 1969 1970 1971 1972 1973 1998 1999 2000 2001
Down after 15 years (4.73% chance historically): 1905 1906 1907 1929 1964 1965 1966 1967 1968 1969
Down after 20 years (0.0664% chance historically): 1901
Down after 25 years (0% chance historically): none

Historiskt sett är aktiemarknaden en otroligt bra investering. Det tar nu för tiden heller praktiskt taget ingen tid att hantera globala och nationella indexinvesteringar och är jättebilligt. Rätt otroligt egentligen.
Citera
2016-11-15, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Sparar du i en billig eller gratis indexfond är risken nära relaterad till sparhorisont. Se exempelvis här: https://www.reddit.com/r/personalfin...tire_sp_since/

Risken att ligga back efter 25 år är, historiskt, 0 %. Det förekommer alltså inte, trots den stora depressionen, IT-bubblan, finanskrisen 08 m.m.

Historiskt sett är aktiemarknaden en otroligt bra investering. Det tar nu för tiden heller praktiskt taget ingen tid att hantera globala och nationella indexinvesteringar och är jättebilligt. Rätt otroligt egentligen.
Såvida du inte lever i Japan, eller levde i Ryssland när kommunisterna tog över, eller Tyskland under andra världskriget ...

Våran marknad är lite unik, finns inga garantier att man inte förlorar.
Citera
2016-11-16, 09:04
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordmetroid
Såvida du inte lever i Japan, eller levde i Ryssland när kommunisterna tog över, eller Tyskland under andra världskriget ...

Våran marknad är lite unik, finns inga garantier att man inte förlorar.

Tyskland är lite svårt att hitta data på, men visst bör man diversifiera bort landsrisken.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in