2005-12-13, 17:13
Medlem
mohnomishes avatar
Många är de artister som låtit sina texter och låttitlar färgas av sin favoritlitteratur. Men vilka har tagit steget fullt ut och även plockat bandnamnet från något litterärt verk? Jag funderade en stund på det, och fick ihop denna listan:

William S. Burroughs: Steely Dan och Soft Machine.
Aldous Huxley: Eyeless in Gaza och The Doors (från hans tripprapport The Doors of Perception).
Alfred Jarry: Pere Ubu.
Albert Camus: Manchesters näst bästa band The Fall.
Franz Kafka: skottarna Josef K.
Lautréamont: Maldoror (samarbete mellan Faith No More's Mike Patton och japanske noisekungen Merzbow).

Några svenska band också...
J.R.R. Tolkien: Isildurs bane - vill minnas att det fanns något proggband som hette så.
T.S. Eliot: svartrockarna In the Colonnades tog namnet från en strof ur hans The Waste Land.
August Strindberg: Strindbergs...

Jag är säker på att det finns många fler, så fyll gärna på listan. Men försök hålla det till skönlitteratur, för det finns ju hur många (metal-)band som helst som plundrat olika myter, mytologier och skapelseberättelser på namn.

Antar förresten att detta lika gärna kunde postats i musikforat, men där riskerar det nog att drunkna bland alla "Vilken låt?"-trådar.
Citera
2005-12-13, 17:41
Medlem
theDungs avatar
Jag har för mig (hyfsat säker) att Robert Zimmerman var kraftigt inspirerad av Dylan Thomas och tog därför dennes namn som artistnamn.
Citera
2005-12-13, 18:00
Medlem
Eremitens avatar
Uriah Heep är en karaktär i Charles Dickens David Copperfield.
Citera
2005-12-13, 18:17
Medlem
Camberwells avatar
Velvet Underground (av Michael Leigh)
Velvet Underground - Venus in Furs (inspirerad av Leopold Sacher-Masoch)
Velvet Underground - European Son (om Delmore Schwartz)
Citera
2005-12-13, 19:04
Medlem
jels avatar
Kring hurvida Zimmerman bytte namn till Bob Dylan pga Dylan Thomas råder det lite delade meningar, han säger att så inte är fallet.
Däremot har Ulf Lundell gjort en låt som heter Dylan Thomas.

När du är inne på band som heter Willam S. Burroughs-relaterade saker har vi också popbandet Clem Snide döpt efter den suspekta privatdetektiven i Naked Lunch.
Citera
2005-12-13, 19:15
Medlem
mishimas avatar
Steppenwolf
Citera
2005-12-13, 19:20
Medlem
Camberwells avatar
The Birthday Party (Harold Pinter).
Och i Caves övriga produktion går det att hitta mängder.
Citera
2005-12-13, 19:23
Medlem
Flus avatar
Lou Reeds A walk on the wild side är från början en bok av svenskättlingen Nelson Algren.

Morrissey har lånat en hel del från Elizabeth Smarts Vid Grand Central Station där satt jag och grät och från mängder av andra böcker, filmer och pjäser.
Namnen han nämner i Now my heart is full (Dallow, Spicer, Pinkie, Cubitt) kommer från Graham Greenes Brighton Rock.
Här är en intressant sida med Morrisseys källor: Morrisey's Sources

Edit. Sorry, jag missade topic något... det var visst bandnamn det handlade om...
Citera
2005-12-13, 19:27
Medlem
Flus avatar
När jag var liten gillade jag Marillion som fan. Namnet kommer givetvis från Tolkiens Silmarillion.
Citera
2005-12-13, 19:35
Medlem
Camberwells avatar
Van Morrison är en annan flitig användare av författarnamn, men påstår själv att man inte läsa in för mycket i det. Några exempel är:

Rave On, John Donne
Summertime In England (Wordsworth, Coleridge, Blake, T. S. Eliot, Yeats, Joyce)
Foreign Window (Rimbaud, Byron)
Tore Down a la Rimbaud
Citera
2005-12-13, 20:05
Medlem
Mr. Majestyks avatar
The Boo Radleys tog ju sitt namn från en karaktär i Harper Lees To Kill a Mockingbird. Det finns för övrigt ett band som heter just Harper Lee.
Citera
2005-12-14, 13:34
Medlem
Neguss avatar
Sisters of mercy är en låt av Leonard Cohen. Sisters har också döpt en låt eller om det är en skiva efter en textrad av samme Cohen:

Morning came and then came noon,
dinner time a scalpel blade
lay beside my silver spoon.

Some girls wander by mistake
into the mess that scalpels make.
Are you the teachers of my heart?
We teach old hearts to break.

Från låten "Teachers"

"Bandet" Burzum döpt efter Tolkienorchordet för mörker, Greven (Vikernes) kallade sig Count Grishnack ett tag, också efter Tolkien.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in