2016-11-07, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Benz
Skapligt, med tanke på att "Eskimo Ice" är ett dubbfritt däck, den dubbade versionen heter "Eskimo Stud"
https://www.bythjul.com/dack/sava/sava_eskimoice?gclid=CMy3oO6blNACFQLicgodqfAH_g

haha men jag har dubbar!! Kanske hette nått annat än ice då?
Citera
2016-11-07, 09:56
Medlem
Förresten så undrar jag om en bilfirma har skyldighet att skicka med godkända vinterdäck när man köper ny bil?

Eller kommer dom bara säga att det var dom där som följde med när ja köpte bilen?

Med tanke på att däcken jag fick är 14 år gamla , hård som hårdplast och spruckna

Edit: NVM har redan kollat upp det och bilfirman har tydligen ingen skyldighet att skicka med godkända däck , Man skulle ha förhandlat på plats men jag kollade som sagt inte så noga , så ja får skylla mig själv
Senast redigerad av Smeagoul 2016-11-07 kl. 10:17.
Citera
2016-11-07, 17:32
Medlem
Nåja, tur att du hittade problemet och åtgärdar det. Det är lätt att luras av bilhandlarna när det gäller däck. De häller på hinkvis med "tyre dressing" så att de ser nya ut. En bil jag kollade på var helt kladdig av sådant, och vid närmre inspektion såg man att det var olika märke på däcken. Bakdäcken var helt nedslitna, medan framdäcken var ganska färska.
Sen snackar de ofta skit och kallar vinterdäck för All Season etc.
Citera
2016-11-07, 17:38
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25-To-Life
Inte undra på att det var svårt att hitta en lösning åt dig..

Var väl inte svårt, jag tog det redan på trådstarten.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Med skitdäck blir det skitgrepp, simple as that.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul
Förresten så undrar jag om en bilfirma har skyldighet att skicka med godkända vinterdäck när man köper ny bil?
Nej, bilfirman har ingen skyldighet att skicka med vinterdäck överhuvudtaget.
På vilket sätt är dina däck inte godkända?
Citera
2016-11-08, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Nåja, tur att du hittade problemet och åtgärdar det.

Nja, det vet vi ju inte förrän TS monterat på sina nya däck och jämfört.
Citera
2016-11-08, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byling
Nja, det vet vi ju inte förrän TS monterat på sina nya däck och jämfört.

Om man ska tro på att de gamla däcken är "hårdplast" är det säkert problemet. Oavsett är jag bara glad att TS byter ut lågprisdäcken mot ordentliga.
Citera
2016-11-09, 22:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
aja.. Får väl åka runt o spinna loss lite o drifta sönder när vägen blir torrare och plusgrader kommer.

Vinterdäck får alltid en hård yta med dåligt grepp när de lagras över sommaren. Därför ska vinterdäcken på medan det fortfarande är barmark så att den yttersta tiondelens millimeter hinner slitas ner innan det blir halt.

Frågan är dock hur många år dom där har legat i något lager med tanke på hårdheten är som plast

Citat från Vibilägare: Vinterdäck bör bytas ut när de börjar bli alltför hårda. Om däcken har sprickor är de också färdiga att kasseras.

Mina däck är stenhårda och har sprickor.

Det är inte bara et yttersta lagret som måste slitas bort utan däcken måste också knådas mjuka genom att man kör med dem några hundra mil. Det är ungefär som när man tuggar ett begagnat tuggummi mjukt igen. Mindre sprickor självlagas också genom knådningen och kommer att bli mindre framträdande.

Ju äldre däcken är, desto svårare är det dock att få de mjuka igen.
Citera
2016-11-25, 11:06
Medlem
Uppdatering:

Nu har jag bytt till hakkapellita 7 och greppet är helt underbart! Går inte att jämföra med förra jag hade dessa däck är lätt dubbelt så bra.

Dock kvarstår problemet med vinglig bil på motorvägen , den går fram som en orm! Man får hålla på och styra emot men de slänger den åt andra hållet och så får man styra emot där istället!

Undrar om det har hänt något med dämpare , stag , balansering? , glapp eller vad det kan vara?

Det är rätt tryck i däcken och problemet uppstår i farter över 90km/h.

Med sommardäck så gick bilen som ett strykjärn och jag kunde lätt ligga i 160 utan obehag

Det var till och med så att väghållningen och komforten var så bra med sommardäcken att man ibland kom på sig att ligga på 140 när man själv trodde man låg på stadiga 110.
Problemet började efter verkstan hade bytt till vinterdäck.

Kan dom ha skruvat för hårt så det släppt lite någonstans så det glappar?

Vet att vinterdäck är mjukare men det här är fan inte normalt , jag hade nya hakkapellita 7 på min Saab 9-3 och den gick hur bra som helst på motorvägen
Citera
2016-11-25, 11:23
Avslutad
Citat:
Uppdatering:

Nu har jag bytt till hakkapellita 7 och greppet är helt underbart! Går inte att jämföra med förra jag hade dessa däck är lätt dubbelt så bra.

Dock kvarstår problemet med vinglig bil på motorvägen , den går fram som en orm! Man får hålla på och styra emot men de slänger den åt andra hållet och så får man styra emot där istället!

Undrar om det har hänt något med dämpare , stag , balansering? , glapp eller vad det kan vara?

Det är rätt tryck i däcken och problemet uppstår i farter över 90km/h.

Med sommardäck så gick bilen som ett strykjärn och jag kunde lätt ligga i 160 utan obehag

Det var till och med så att väghållningen och komforten var så bra med sommardäcken att man ibland kom på sig att ligga på 140 när man själv trodde man låg på stadiga 110.
Problemet började efter verkstan hade bytt till vinterdäck.

Kan dom ha skruvat för hårt så det släppt lite någonstans så det glappar?

Vet att vinterdäck är mjukare men det här är fan inte normalt , jag hade nya hakkapellita 7 på min Saab 9-3 och den gick hur bra som helst på motorvägen

Boka tid för en hjulinställning och be dem samtidigt att göra en koll av skicket på leder och bussningar.
Har du rätt fälgar för din bil? Kör du på fel offset/ET så kan du få en stor scrub-radie vilket gör att den den eventuella bumpsteer som bilen har kommer att förstärkas ytterligare. Bumpsteer är alltså att hjulen börjar styra när fjädringen rör sig in och ut
Citera
2016-11-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Boka tid för en hjulinställning och be dem samtidigt att göra en koll av skicket på leder och bussningar.
Har du rätt fälgar för din bil? Kör du på fel offset/ET så kan du få en stor scrub-radie vilket gör att den den eventuella bumpsteer som bilen har kommer att förstärkas ytterligare. Bumpsteer är alltså att hjulen börjar styra när fjädringen rör sig in och ut

Ja det tror jag , tror det är audi original fälg
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in