Upphovsrättslagen (1960:729) säger bl.a (1 kap, 2§ 1-2 st):
Citat:
Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.
Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis.
(Mina fetningar)
Jag har svårt att mot bakgrund av ovanstående se att det skulle spela någon roll HUR man kopierar eller sprider vidare något som en annan person har upphovsrätten till.
"Nä jag har inte kopierat Bröderna Lejonhjärta och försökt sälja. Jag skrev faktiskt av boken ord för ord för hand och sen var det en annan som tog min handskrift och körde in i en scanner som omvandlade den till text. Sen målade min kompis av Ilon Wiklands illustrationer, hon är duktig på att teckna. Det är inte kopiering"
- Jag skulle inte vilja sälja en bok på de premisserna och hamna i en domstolsprocess mot Astrid Lindgrens sterbhus.