2016-11-04, 15:33
Medlem
Hej.

Jag har problem med mina bihålor och gjorde en MR för ett par dagar sedan men har inte fått en tid hos min husläkare för uppföljning förrän om 4 veckor.

Jag har fått ut bilderna från undersökningen och undrar ifall det är någon som vågar gissa på vad jag har för problem och vad man kan göra åt det?

Här är lite skärmdumpar på det jag tror är viktigast att kunna se.

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5

Tack på förhand / Pelle
Citera
2016-11-04, 16:47
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle12341234
Hej.

Jag har problem med mina bihålor och gjorde en MR för ett par dagar sedan men har inte fått en tid hos min husläkare för uppföljning förrän om 4 veckor.

Jag har fått ut bilderna från undersökningen och undrar ifall det är någon som vågar gissa på vad jag har för problem och vad man kan göra åt det?

Här är lite skärmdumpar på det jag tror är viktigast att kunna se.

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5

Tack på förhand / Pelle
Det vore intressant att höra vad frågeställningen var på din MR-remiss.

Jag är verkligen ingen höjdare på MR, men i din högra maxillarsinus (käkbensbihåla), och även i mindre utsträckning din vänstra, ser det ut att finnas någon sorts svullnad eller liknande. Det kan dock hända att någon annan kan komma med en mer insiktsfull analys.

Vad har du för problematik?
Citera
2016-11-04, 17:13
Medlem
Visst är det T2?
Citera
2016-11-04, 17:24
Medlem
Ser ut som att högre bihålan har en utfyllnad mot botten av bihålan. Om det är vätska eller mjukvävnad kan inte jag avgöra i alla fall.

Vad var frågeställningen? I normala fall brukar dom väl ta CT så det kanske misstänktes mjukvävnadsförändring? Vad har du för symptom?
Citera
2016-11-04, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Visst är det T2?

Hur vet man det?, går det att utläsa i SPECTRA-programmet som följde med bilderna på något sätt?

/Pelle
Citera
2016-11-04, 18:34
Medlem
Tack för alla svar.

Jag har inte läst remissen på MR:en men den nämner troligen inte mina bihålor alls, syftet med MR:en var att följa upp en annan skada, därför gjordes en MR-skalle.

Mina problem började efter en olycka med trauma mot huvudet, kort efter detta fick jag problem liknande bihåleinflammation, men inga läkare tog det på allvar, efter ca 1.5 år med problem så blev jag bättre efter en penicillinkur, men problemen började senare komma tillbaks.

I början på året var det så illa att jag inte kunde ligga på rygg utan att mina bihålor "kollapsade" så mycket att jag inte kunde andas, jag använde vid den tiden ca 2 flaskor nässpray per dag bara för att kunna andas genom näsan över huvud taget.

Ett par månader senare fick jag Flutide Nasal näsdroppar utskrivet, och det har gjort det allt bättre, men inte perfekt, läkaren jag fick dessa av ville nu göra en CT men då jag redan röntgat skallen så många gånger dom senaste åren så vågade han inte det utan vi väntade på den MR som jag gjorde för några dagar sedan.

Jag tycker det ser ut som att det är vävnad jag har, dvs dom vita "klumparna", om det var vätska så hade det väl lagt ner längst ner när jag låg på rygg?

/Pelle
Citera
2016-11-04, 21:05
Medlem
Mja, kan vara rätt sega prylar i bihålorna, men visst lättflytande vätska är det inte. Om det är protein eller vätska går inte att säga om man inte vet vilken sekvens det är. Någon bättre på radiologi kan säkert svara med tanke på att ögonen är med. Kan vara segt slem, slemhinna, mucosele..

Låt rtg-läkaren svara som har all info. Det är inget akut i alla fall.
Citera
2016-11-04, 22:29
Medlem
Det står Sekv: *tse2d1_18 på bilden och vad jag kan hitta så ska det vara T2.

Det stämmer även bra med bilder som jämför T1 och T2

Det vita är med andra ord inte vätska utan proteinrik vävnad, vad gör man åt det?

/Pelle.
Citera
2016-11-06, 00:57
Medlem
Om du haft besvär enkelsidigt i 1,5 år och blir bättre av PC är ett mycket hett tips att gå till en tandläkare och kontrollera tänderna i överkäken höger sida. Senstest och apikalröntgen (pyttestrålning) initialt bara. För det låter som en solklar odontogen sinuit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in