2005-12-15, 15:54
Medlem
Måste man ha tillstånd för att inneha lasrar på mer än 5 mw eller är det bara nåt slags försäljningsförbud på dem?
Citera
2005-12-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepo
Den lasern jag har ligger på 12mW köpte den online --sök på Atlasnova, minns inte vad den kostade riktigt, c:a 1000 :- tror jag det var
Är det denna sida?
http://www.abeland1.com/products.htm

Finner bara 5mW där, förutom länken längst ner, där det står följande:

"You need to contact Arnold Beland at 1-877-269-0174 or 1-509-466-0976 between 7am to 5pm Pacific Time Zone, Monday to Friday, to acquire the password to access the high spec green laser devices.

Be prepared to explain why you require a device with a power in excess of 5mW."

Hur kom du runt detta, ringde du snubben?
Citera
2005-12-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winterstorm
Det är inga konstigheter, det är bara det att det mänskliga ögat är mycket känsligare för grönt ljus än rött, så därför uppfattar man en grön laser på samma styrka som en röd som mycket starkare.

Aha, så det är därför de omtalade "Lasershowerna" är gröna. Trodde dom valde grönt bara för att det var lite annorlunda...

Blev också lite sugen på att införskaffa en sån där, finns det ingen med 5mW som säljs i Sverige/på en svensk internetsida?
Citera
2005-12-18, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juuni
Aha, så det är därför de omtalade "Lasershowerna" är gröna. Trodde dom valde grönt bara för att det var lite annorlunda...

Blev också lite sugen på att införskaffa en sån där, finns det ingen med 5mW som säljs i Sverige/på en svensk internetsida?
Finns här:
http://www.laseroptronix.se/laspoi/groen.html

Dock är den starkaste bara på 3mW, och inte alls lika intressant som sidan i mitt förra inlägg.
Citera
2005-12-18, 22:27
Är lite sugen på att köpa en grön laser själv, mest för skoj skull .

Coolt att hela strålen syns... Men jag läste nånstans (kanske tom. var här på forumet), att piloter har klagat över "mystiska gröna ljus" som bländat eller irriterat dem. Så man ska nog inte lysa mot flygplan.

Men de är lite för dyra för mig, iaf. om det ska vara lite "extra power" i dem, hittade några:

Grön Laser, 20 mW
Grön Laser, 50 mW
Grön Laser, 125 mW

Den sista hade ju vorit nått! Särskilt om den är som en vanlig laserpenna. Lär ju kunna bränna sönder en del... Men så går den ju också på $559.99 .
Citera
2005-12-19, 06:17
Medlem
SebbeBoys avatar
http://www.laserglow.com/Portable.html

enligt sidan så är grön laser "so totaly 2004, buy the new blue and yellow laser "
Citera
2005-12-19, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeBoy
http://www.laserglow.com/Portable.html

enligt sidan så är grön laser "so totaly 2004, buy the new blue and yellow laser "
Jag kan inte riktigt se nyttan med blå laser, mer än att det är fränt då.
En blå laser måste ju ha mycket högre uteffekt än nån annan färg för att synas lika mycket. Gröna lasrar har högst effekt/synbarhet-ratio.
Citera
2005-12-19, 16:38
Medlem
Pepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterstorm
Är det denna sida?
http://www.abeland1.com/products.htm

Finner bara 5mW där, förutom länken längst ner, där det står följande:

"You need to contact Arnold Beland at 1-877-269-0174 or 1-509-466-0976 between 7am to 5pm Pacific Time Zone, Monday to Friday, to acquire the password to access the high spec green laser devices.

Be prepared to explain why you require a device with a power in excess of 5mW."

Hur kom du runt detta, ringde du snubben?

Nej sa bara att jag var med i ett laserforum, och det är mest i USA där man är petig med höga mW....

Jag pekar ut stjärnorna för min son, lilla karlavagnen etc..
Citera
2005-12-19, 19:49
Medlem
Hur bra är 5 mW lasrar? Syns dom bra om det inte är rökigt? För på en sida jag läste på så stod det typ "you can see the laserbeam in a smoky and foggy environment". Vilken är den billigaste 5 mW lasern?
Citera
2005-12-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepo
Nej sa bara att jag var med i ett laserforum, och det är mest i USA där man är petig med höga mW....

Jag pekar ut stjärnorna för min son, lilla karlavagnen etc..
Vem sa du detta till? Kan man beställa en sådan utan att ringa till dem?
Citera
2005-12-19, 21:04
Medlem
Var det någon som inte fanns med på sidan eller den som är astronomy grade?
Syns strålen i ett normal belyst rum?
Har du märkt någon utmattning av lasern?

Bäst att fråga före man slantar upp de surt förvärvade..
Citera
2005-12-19, 21:38
Medlem
omega_monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Grön Laser, 125 mW

Citat:
Ursprungligen postat av Grön satans laser
Release the energy of a star in the palm of your hand as a coherent beam of light, leaving nothing but a scorching path of destruction in its wake! Eye protection is highly recommended.

*Ge mig, vill haaaaa*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in