2016-11-03, 21:34
Bannlyst
Ja jag är lite efterbliven ibland. Detta handlar inte om mig men måste ändå veta hur det ligger till. Säg att jag jobbar och får 20.000 innan skatt/ månad det vill säga 240.000 varje år.

Detta ser skatteverket. Och eftersom jag betalar min skatt på vi säger 30% så får jag ut 14.000. Då har jag betalat 72.000 i skatt och allt är frid och fröjd när dom ser detta på deklarationen.

MEN säg att en vän har varit skyldig mig 100.000 kronor under 10 års tid. Vinner på lotto och vill betala tillbaka mig. Och sätter in 10.000 till mitt konto varje månad i 10 månader. Då ser skatteverket att jag har fått in 340.000 men bara skrattat på dom 240.000.

Kommer jag då få en fet restskatt?
Citera
2016-11-03, 21:47
Medlem
RabiatModerats avatar
Det är arbetsgivaren som skickar in kontrolluppgifterna till SKV. Alltså vad du fått i lön. A-skattesedeln har redan skickats in så det drar automatiskt en viss procentsats.

Dina tillgångar på bankkonto efter olika insättningar bryr sig väl knappast SKV om utöver räntan som ska beskattas, men det meddelar banken till SKV.

Om SKV får anledning att tro att det är svart lön är det ett annat läge, men normalt sett har inte SKV något med det att göra.

När pengarna sätts in måste dock den som sättet in uppge en del till banken enligt nån lag mot penningtvätt.
Citera
2016-11-03, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat
Det är arbetsgivaren som skickar in kontrolluppgifterna till SKV. Alltså vad du fått i lön. A-skattesedeln har redan skickats in så det drar automatiskt en viss procentsats.

Dina tillgångar på bankkonto efter olika insättningar bryr sig väl knappast SKV om utöver räntan som ska beskattas, men det meddelar banken till SKV.

Om SKV får anledning att tro att det är svart lön är det ett annat läge, men normalt sett har inte SKV något med det att göra.

När pengarna sätts in måste dock den som sättet in uppge en del till banken enligt nån lag mot penningtvätt.

Tusen tack för svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in