Citat:
Ursprungligen postat av
mofasti
Har blivit vänner med några romer/eu-migranter som tigger här i stockholm, många samlar in pengar för att skapa företag och leva på sina hantverk, jag har en vän som heter florian och han funderar om i stället för att tigga kan folk få investera i en fond där man investerar i romska start-ups i balkan?
Jag tänkte då går pengarna åt investeringar, folk som investerar får en högre risk men hög avkastning och förvaltningsavgiften kan vara på 0.5% och då tar jag 0.2% och 0.3% går då till välgörenhet.
Kostar lite pengar för att skapa fonden men jag tänkte eventuellt ta ett blancolån och belåna min bostadsrätt för att betala pengarna för ansökan till FI och sedan som startkapital.
Jag tänkte typ saker som att köpa aktieandelar i företag som t.ex.
romsk webdesignsbyrå i Bukarest
Plåtslagare i Sibiu
Skomakare i Banja Luka
Resebyrå i Pristina
etc små affärsröresler med fokus på både handicraft och lite mer start-ups och likannde, kanske romska inkubatorer som t.ex. ideon i lund och sånt bara för att ge romerna jobb, hjälpa deras entraprenöriella anda och helt enkelt bekämpa fattigdom och öka välfäden i balkan.
Vad tror ni om detta? många som kan tänkas penssionspara i detta eller satsa lite pengar? hög avkastning, jag tror det kan vara rimligt att penssionspara i en fond som den här om man inte är mindre än 10 år till pension.
Du har inte kapital för att starta en fond.
http://theinsider.se/2014/06/23/sa-startar-du-fondbolag/