• 1
  • 2
2016-11-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Jag har haft 5 olika jobb. Massa småuppdrag :P

Ja då finns det inget enkelt sätt. Du skulle ha sparat alla lönespecifikationer.
Citera
2016-11-03, 07:58
Medlem
Klimpen!!s avatar
Citat:
Jag har haft 5 olika jobb. Massa småuppdrag :P

Ja, då blir det inte lätt för dig!

Har du inte möjlighet att kontakta de 5 jobben & be om kopia?
Småuppdragen kanske du kan räkna ut själv?

Alternativt får du be CSN att lösa det själva x)
Eller kolla om det räcker att visa 2015?
Citera
2016-11-03, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Är du säker att de frågar efter hur mycket du har tjänat? När jag studerade frågade de bara efter "planerad inkomst" för nästkommande år. Sedan om de kontrollerade det i efterhand vet jag inte, jag skrev alltid "noll", men sedan så låg jag under gränsen så oavsett blev det rätt.

Jag har blivit kontrollerad, 3 år efter att lämnat in hur mycket jag skulle tjäna.
Citera
2016-11-03, 09:23
Medlem
Fenjal888s avatar
Hur exakt måste det vara egentligen? Om du själv har svårigheter att kolla upp det så kommer de kanske inte heller kolla skitnoga? Tror inte de vill lägga resurser på detektivjobb direkt, och om de hade något lätt sätt själva att kolla så hade de väl gjort det från början?
Citera
2016-11-03, 10:54
Medlem
Citat:
Hejsan!

Hur tar man lättast reda på hur mycket man tjänat hittills under 2016?

Skall man hålla på och räkna på plussiffror i sin bankapp?

Jag har inte sparat alla lönespecifikationer och csn vill veta.

Tacksam för svar.

Mvh!

Är du anställd på ett ställe?
Fråga lönekontoret.... eller kolla på lönespecen som kom för en vecka sen... borde stå en summering där också ifall du har tur.

Ser att du jobbat på flera ställen. Kolla med banken och summera insättningar.
Citera
2016-11-03, 15:57
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Hur exakt måste det vara egentligen? Om du själv har svårigheter att kolla upp det så kommer de kanske inte heller kolla skitnoga? Tror inte de vill lägga resurser på detektivjobb direkt, och om de hade något lätt sätt själva att kolla så hade de väl gjort det från början?

De kommer att kontrollera mot TS' taxerade inkomst för detta året. Ifall man har tjänat mer än man har uppgett/fått beviljat studiemedel för så kommer man i värsta fall att behöva betala tillbaka detta i efterhand.

Så ljug ej, utan försök att uppskatta det så gott det går - inte minst för din egen skull. Jag vet av egen erfarenhet att det kan vara ganska mastigt att betala tillbaka studiemedel.
Citera
2016-11-05, 19:49
Medlem
WhaleMales avatar
Jag skrev ut alla insättningar och gick igenom allt. Nu har jag fått en siffra på vad jag tjänat hittills.
Var ligger CSN:s gränser för hur mycket man får tjäna under ett år för att få csn?
Nu kommer jag ju börja plugga igen först efter jul så det är ju lugnt. Börjar ju om på 0 då.

Men hur mycket får man tjäna och ändå få sänkt årsbelopp?
De vill ha 4000 tillbaka bara för att jag tog uppehåll.

De vill ju veta vad jag kommer tjäna under hela 2016 så det är ju svårt att säga vad jag kommer tjäna fram till nyår. Har jag tur/otur kanske jag får helgjobb och juljobb och då blir det ju en del. Annars blir det ju typ knappt något...
Därför behöver jag väl veta gränserna.

var på deras sida kan man se detta?

Tacksam för hjälp.

Mvh!!
Citera
2016-11-05, 19:56
Medlem
Samizdats avatar
För att ditt studiemedel inte ska minskas måste du hålla dig under CSN:s fribeloppsgräns.
Citera
2016-11-05, 20:02
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
För att ditt studiemedel inte ska minskas måste du hålla dig under CSN:s fribeloppsgräns.

Jo, jag vet det, men hur mycket är det på?

+ alla mina andra frågor.

Skall man kolla 23 veckor om man studerar heltid dvs. man måste tjäna mindre än 72 935
om man studerar heltid?
Har jag fattat det rätt?

Skall tråden flyttas till csn-tråden?
Senast redigerad av WhaleMale 2016-11-05 kl. 20:04.
Citera
2016-11-05, 20:03
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Jo, jag vet det, men hur mycket är det på?
Det beror på i vilken omfattning du mottar studiemedel. CSN har en hemsida där denna information inte saknas.
Citera
2016-11-05, 20:05
Medlem
WhaleMales avatar
Nej vänta. Det står ju kalenderhalvår. Betyder det att det är över 140 lax per år man får tjäna om man studerar heltid?
Citera
2016-11-05, 20:57
Medlem
Samizdats avatar
Heltidsstudier innebär vanligtvis 20 veckors studiemedel per kalenderhalvår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in