Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-02, 13:19
  #1
Medlem
gato12s avatar
Blir fan knäpp snart.

Tappar Internet varannan minut. Gärna när jag ska posta ett nytt inlägg.

Har en nätverkskabel inpluggad, fast fiber med stadsnätet. Och när jag "jucklar" med sladden i uttaget så återvänder nätet. Kan det bara vara glapp? Uttagen är notoriskt dåliga i min laptop (en gammal Samsung).
Blir allt bättre av att köpa en ny kabel?

Nätet försvinner alltså trots att jag inte rör vid datorn eller bordet den står på, något som också händer såklart, men då kan man ju förstå det mer liksom.
Citera
2016-11-02, 13:36
  #2
Medlem
Andersdamaans avatar
Glappkontakt skulle jag gissa på, speciellt eftersom att det räcker för dig att rucka litet på kontakten för att det hela skall fungera igen. Hade exakt samma problem som dig med en gammal Samsung. Både nätverkskontakten och usb-portarna glappade som tusan efter ett tag.

Om det är en gammal dator med utgången garanti så blir det billigare för dig att köpa en ny.
Citera
2016-11-02, 13:41
  #3
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Glappkontakt skulle jag gissa på, speciellt eftersom att det räcker för dig att rucka litet på kontakten för att det hela skall fungera igen. Hade exakt samma problem som dig med en gammal Samsung. Både nätverkskontakten och usb-portarna glappade som tusan efter ett tag.

Om det är en gammal dator med utgången garanti så blir det billigare för dig att köpa en ny.
Har inte pengar till en ny dator tyvärr. Så det blir nog snarare att satsa på en ny kabel.

Det "lustiga" är ju att problemet kommer och går, nu helt plötsligt så sker inga utskjutsningar längre...

Och jag kan bara ha datorn som en stationär i princip, ståendes mitt på bordet...

Men vad gör man inte, fick skiten gratis.

Edit: och där hände det igen, det är som att det blir för "jobbigt" för datorjäveln när man ska göra nåt så ansträngande som att posta ett inlägg här.
Citera
2016-11-02, 13:44
  #4
Medlem
gato12s avatar
Det kanske vore smidigare att stoppa in kabeln i en router?
Citera
2016-11-02, 14:16
  #5
Medlem
Har du inget wifi du kan använda istället? Gissningsvis så kommer byte av kabel inte göra så mycket om det nu är nätverksporten på laptopen som glappar
Det kan ju vara så att du behöver uppdatera drivrutinen för nätverkskortet också
Citera
2016-11-02, 14:23
  #6
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToBrazil
Har du inget wifi du kan använda istället? Gissningsvis så kommer byte av kabel inte göra så mycket om det nu är nätverksporten på laptopen som glappar
Det kan ju vara så att du behöver uppdatera drivrutinen för nätverkskortet också
Joo, har ju en router som ligger här och skräpar nånstans. Har ju aldrig begagnat mig av en sådan tingest men jag kanske är tvungen då...

Det där med att uppdatera har man ju läst om några gånger. Men fick dattan för typ ett halvår sedan och den blev uppfräschad av nån datanisse innan så den borde vara legit.

Är nog uttagen som är skit, läst många som haft problem med det på just Samsung laptoppar.
Citera
2016-11-02, 15:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Joo, har ju en router som ligger här och skräpar nånstans. Har ju aldrig begagnat mig av en sådan tingest men jag kanske är tvungen då...

Det där med att uppdatera har man ju läst om några gånger. Men fick dattan för typ ett halvår sedan och den blev uppfräschad av nån datanisse innan så den borde vara legit.

Är nog uttagen som är skit, läst många som haft problem med det på just Samsung laptoppar.

Vissa laptops är relativt enkla att öppna och byta ut sånt där själv på, om man är lite händig. I ett sådant fall behöver du bara fixa nytt nätverkskort så bör det funka, lär kosta mindre än en helt ny laptop iallafall. Dubbelkolla så du fixar rätt grejer bara, annars kan du paja datorn ännu mer
Citera
2016-11-02, 18:18
  #8
Medlem
gato12s avatar
Nu till exempel så flyter nätet på finfint, bara man inte rör datorn så. Funderar på om det inte är min ISP som strular ändå...

(FB) Vad ni än gör.. skaffa inte bredbandsbolaget!
Citera
2016-11-02, 22:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Nu till exempel så flyter nätet på finfint, bara man inte rör datorn så. Funderar på om det inte är min ISP som strular ändå...

(FB) Vad ni än gör.. skaffa inte bredbandsbolaget!
Jo, din isp har självklart en störning som gör att det glappar fysiskt i din dator.......

Inte omöjligt att de kan skicka dig en nätverkskabel gratis dock.
Citera
2016-11-02, 22:41
  #10
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tohya
Jo, din isp har självklart en störning som gör att det glappar fysiskt i din dator.......

Inte omöjligt att de kan skicka dig en nätverkskabel gratis dock.
Anar en ton av ironi här.

Kanske förklarade dåligt. Tappade kontakten även om jag är fem meter från datorn och inte ens kan ha andats på den.

Ville mest inte utesluta något. Men det är såklart mest troligt med glapp och kabeltrubbel.

Nu tappade jag Internet bara för det...
Citera
2016-11-02, 22:54
  #11
Medlem
kanske lite ironi. Tycker faktiskt därimot det är helt okej att ringa din isp och höra.
Citera
2016-11-02, 23:11
  #12
Medlem
BortkastatNamns avatar
Kan ju alltid testa med en annan kabel men som andra har sagt så låter det som att felet ligger i datorn. Du kan ju alltid testa med att köpa en USB till RJ45 adapter och pröva med den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback