2016-11-02, 12:06
Medlem
Tjotjena!

Jag har en vinst på ett aktiefondkonto som jag planerar att sälja för att "börja om" på ett ISK konto. Tanken slog mig samtidigt att jag kanske kan köpa aktier som kommer gå med eventuell förlust(dvs "chansköp") och kunna kvitta denna eventuella förlust mot vinsten. T.ex 100k vinst och förlust på 30k. Kan jag då kvitta dem och ha gjort en "riskfri" affär?
Citera
2016-11-02, 12:11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thepaxelpaxel
Tjotjena!

Jag har en vinst på ett aktiefondkonto som jag planerar att sälja för att "börja om" på ett ISK konto. Tanken slog mig samtidigt att jag kanske kan köpa aktier som kommer gå med eventuell förlust(dvs "chansköp") och kunna kvitta denna eventuella förlust mot vinsten. T.ex 100k vinst och förlust på 30k. Kan jag då kvitta dem och ha gjort en "riskfri" affär?

Nej, så funkar det inte. Har du en förlust på 30k kan du kvitta den mot en vinst på 30k. Du förlorar då pengar enligt nedan:

Insats vinstaktie: 30k
Värdestegring, vinstaktie: 30k
Skatt: 9k (30 % på 30k)
Netto: 51k

Insats, förlustaktie: 30k
Förlust: 30k

Du kan nu göra avdrag på vinsten, vilket innebär att du "sparar" 9k i skatt, men det har kostat dig 30k i förlust. Nettoförlust: 21k.
Citera
2016-11-02, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej, så funkar det inte. Har du en förlust på 30k kan du kvitta den mot en vinst på 30k. Du förlorar då pengar enligt nedan:

Insats vinstaktie: 30k
Värdestegring, vinstaktie: 30k
Skatt: 9k (30 % på 30k)
Netto: 51k

Insats, förlustaktie: 30k
Förlust: 30k

Du kan nu göra avdrag på vinsten, vilket innebär att du "sparar" 9k i skatt, men det har kostat dig 30k i förlust. Nettoförlust: 21k.

Alright, antog att det inte skulle vara så generöst...!

Men säg att aktieförlusten i exemplet är 9k istället. Då skulle det alltså fungera?
Citera
2016-11-02, 13:12
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Alright, antog att det inte skulle vara så generöst...!

Men säg att aktieförlusten i exemplet är 9k istället. Då skulle det alltså fungera?

Nej. Du kan bara kvitta 9k förlust mot 9k vinst. Effekten blir samma. Du kan inte kvitta en förlust mot 9k mot en större vinst. Det är BARA skatten som påverkas. Staten kommer inte betala ut pengar för att täcka din kapitalförlust..
Citera
2016-11-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej. Du kan bara kvitta 9k förlust mot 9k vinst. Effekten blir samma. Du kan inte kvitta en förlust mot 9k mot en större vinst. Det är BARA skatten som påverkas. Staten kommer inte betala ut pengar för att täcka din kapitalförlust..

Men all skatt som påverkas är ju vinst på sätt och vis?! Har du något tips på var jag kan läsa på om det här? Vill inte besvära med mer okunniga frågor hehe...
Citera
2016-11-02, 20:40
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Men all skatt som påverkas är ju vinst på sätt och vis?! Har du något tips på var jag kan läsa på om det här? Vill inte besvära med mer okunniga frågor hehe...

https://www.skatteverket.se/privat/s...800015357.html

Vet inte vad gubben ovanför mig snackar om, jag är lite rund under fötterna i och för sig så kanske bara är trögfattad just nu.

Men du kvittar vinst - förlust och på överskottet är det 30 % skatt.

Avanza skriver följande:
"Anna har gjort en aktievinst på 30 000 kronor, men också en aktieförlust på 30 000 kronor. Hon betalar därmed ingen skatt alls på sin vinst (30 000 - 30 000 = 0 kr X 30 %)."
Senast redigerad av Finans.killen 2016-11-02 kl. 20:43.
Citera
2016-11-03, 09:39
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Har du vinst att kvitta en förlust mot minskar du förlusten, men du gör fortfarande en klart större förlust än besparingen.
Citera
2016-11-03, 09:51
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Tjotjena!

Mycket tillkrånglat svammel i tråden. 100k i vinst och 30k i förlust samma skatteår ger en nettovinst på 70k som renderar 21k i skatt. Utan 30k i förlust blir det 30k i skatt. I första fallet har du kvar 49k och i andra fallet 70k. Krångligare än så är det inte, du betalar 9k mindre i skatt men förlorar ändå 21k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in