2016-10-31, 14:59
Medlem
Pallestroms avatar
Vilken bank är minst hårda när det kommer till bolån?
Dvs vilken bank har man störst chans att få så högt lånelöfte av som möjligt?
Räknar på lägst ränta osv...
Citera
2016-10-31, 15:33
Medlem
ChristianXs avatar
Du söker ju två motsatser. Ju lägre krav en bank har på sina låntagare, desto högre kommer deras förluster att bli och desto högre kommer deras ränta att vara. Det är ju ingen slump att långivare som t ex Bluestep och liknande ligger långt över de traditionella bankerna i sina räntor. De kalkylerar helt enkelt med större kreditförluster.

Ju mer kreditvärdig du är, desto bättre kommer dina räntor att vara. Därför vill man ju i allmänhet ha sitt lån i en bank som tar så låga risker som möjligt, annars får man med sina räntor betala för dem som inte kan betala för sig.
Citera
2016-10-31, 19:06
Medlem
Pallestroms avatar
Var lite otydlig: när jag idag har under två procent ränta men pratar med banken om ett utökat lån så när de räknar på det så räknar de att räntan ska kunna gå upp tom 8!% och att man ändå ska klara det.
Citera
2016-11-01, 02:24
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Var lite otydlig: när jag idag har under två procent ränta men pratar med banken om ett utökat lån så när de räknar på det så räknar de att räntan ska kunna gå upp tom 8!% och att man ändå ska klara det.
Och vad är konstigt med det? Räntorna kommer att gå upp och det är inte alls otroligt att det sker snabbare än de flesta hinner amortera. Den räntenivå vi har idag är extremt låg och det måste vi vara medvetna om. Ett sundhetstecken att bankerna tänker så med andra ord.
Citera
2016-11-01, 08:36
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Och vad är konstigt med det? Räntorna kommer att gå upp och det är inte alls otroligt att det sker snabbare än de flesta hinner amortera. Den räntenivå vi har idag är extremt låg och det måste vi vara medvetna om. Ett sundhetstecken att bankerna tänker så med andra ord.

Konstigt kanske det inte är. Men har idag en ränta på 1.97%.
När då banken räknar på 8% är det en ökning på 300% från dagens 1.97%.

Pratat med tre olika banker: en räknade på 8%, en annan på 7% och den tredje på dagens ränta.
Det skiljer ganska mkt!

Min fråga var då om någon visste vilken bank som man lättast kunde få högst lånelöfte av.
Citera
2016-11-01, 08:50
Medlem
Citat:

Pratat med tre olika banker: en räknade på 8%, en annan på 7% och den tredje på dagens ränta.
Det skiljer ganska mkt!

Min fråga var då om någon visste vilken bank som man lättast kunde få högst lånelöfte av.
2008 var den rörliga räntan ungefär 6%. Även om du fortfarande gick i blöja då är det inte speciellt länge sedan.

Du måste missförstått den tredje banken för det finns ingen (seriös) bank som inte räknar med att låntagarna måste klara en betydligt högre ränta än dagens.
Citera
2016-11-01, 09:48
Medlem
Citat:

Det skiljer ganska mkt!

Vilken bank räknade med dagens ränta?
Citera
2016-11-01, 10:00
Medlem
Pallestroms avatar
Länsförsäkringar
Citera
2016-11-01, 12:39
Medlem
Citat:
Tror de brukar säga 6%
Citera
2016-11-01, 12:41
Medlem
Citat:
Länsförsäkringar
Har precis i dagarna bytt till Länsförsäkringar på mitt lån, ringde bara en på banken och så sände han hem papperna som signerades och sändes tillbaka , var noll krångel.
Citera
2016-11-01, 17:52
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Tror de brukar säga 6%

Det skiljde sig beroende på vilken bank man fråga.
Nordea räkna tex upp till 8%, SBAB upp till 7%.

Skiljde också ett par hundratusen de olika bankerna kunde tänka sig att låna ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in