Citat:
Ursprungligen postat av
Rodnreel
Jag har en American Akita på 10 månader och de är mer eller mindre kända för att använda munnen till uppmärksamhet.
Sitter jag i soffan och han vill gå ut så påtalar han sin närvaro med att ta handen i munnen, det har han gjort sedan valptiden och vi har tillrättavisat honom men det verkar vara en djupt sittande drift.
Jag tycker inte det är så big deal men folk som är "godkända" av mig och han vill hälsa på tycker ju att det är otäckt om de inte är vana.
Jag tror det blir svårt att få en sådan hund att helt sluta nafsa/ta handen i munnen.
Tilläggas skall att jag har barn på 4 och 9 år och de är så vana med hans beteende så de kan sitta i och titta på tv´n och ha handen nonchalant på sidan så att hunden får nafsa, han verkar ju gilla det mer än att bli klappad...
Lite of topic, men spännande! Mitt nästa köp kommer defintivt bli en Am. Akita. Kenneln jag kikat på under många år nu har tyvärr lagt rasen
på is ett tag framöver.
Från vilken kennel köpte du din?
On topic, jag skulle personligen inte tillåta nafsande på händer eller armar hur harmlöst det än må vara. Stötte på en flat som älskade att "hålla i och bära" ens armar. Visserligen väldigt mjuk av sig, men tycker ändå det känns olustigt. Finns så mycket annat dom kan bära eller gnaga på istället än ens arm, så förstår inte riktigt poängen.