Vi uppmuntrar inte det här beteendet hos oss. Hon biter oss inte utan nafsar mer. Vi ger henne en leksak eller ignorerar henne tills hon lugnat sig lite och då belönar vi henne med uppmärksamhet. Hon har en tendens att nafsa lite hårt när jag belönar henne vid klickerträning och därför har jag börjat med kommandot "fint" när hon får belöning eller hälsar på gäster och barn. Vi går långsamt fram. Hon vill gärna slicka och nafsa på fingrarna när man hälsar och eftersom vi har ett spädbarn så vill vi inte detta.
Vi bestraffar inte beteendet för det fungerar inte utan förstärker bara det negativa.
Du kan ta en godisbit mellan fingrarna och ge henne den med handryggen mot hennes mun och nos, hugger hon så tar du tillbaka handen och säger "fint" och sedan försöker du ge henne godiset igen, var lugn och ha tålamod. Gör det till en mysig övning där ni även passar på att jobba med kontakt, du kan säga hennes namn och hålla godbiten vid ögonen, när hon ser dig i ögonen så belönar du såsom jag beskriver ovan. Och när du hälsar på henne och hon ska nafsas så ignorerar du tills hon är lugn och gör som ovan beskrivet. Varva inte upp henne med utskällningar eller fysisk korrigering
Försök att bryta lekinställningen med lite hjärngympa. Hon kommer att få lugna ned sig innan hon får belöningen och det kräver ju lite impulskontroll! Hundar gillar att leka, jaga bollar, kampa och brottas men vår valp ÄLSKAR att träna lydnad och sök

skaffa en klicker, sån jävla bra grej och med rasen du har så lär du behöva jobba en del med mental stimulering