2016-10-29, 18:26
Medlem
Hej,

Finns det någon här som brukar skapa fakturor med Microsoft office Access ?

Jag hade sett några mallar som databas som hjälper en att skapa tabeller och designa en faktura. Sedan är det bara mata in uppgifter i faktura mallen.

Hur svårt brukar det vara vidareutveckla en fakturamall i ACcess?
Citera
2016-10-29, 18:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Hej,

Finns det någon här som brukar skapa fakturor med Microsoft office Access ?

Jag hade sett några mallar som databas som hjälper en att skapa tabeller och designa en faktura. Sedan är det bara mata in uppgifter i faktura mallen.

Hur svårt brukar det vara vidareutveckla en fakturamall i ACcess?
Det är inga svårigheter (så länge du inte skall ha in allt i bokföringen) du kan te.x. göra fakturan i world o koppla den till accessdatabasen så slipper du allt designarbete i access.

Det finns annars färdiga faktureringsprogram som sköter allt det där varför uppfinna hjulet en gång till ?
Citera
2016-10-29, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är inga svårigheter (så länge du inte skall ha in allt i bokföringen) du kan te.x. göra fakturan i world o koppla den till accessdatabasen så slipper du allt designarbete i access.

Det finns annars färdiga faktureringsprogram som sköter allt det där varför uppfinna hjulet en gång till ?

Med ovan understrykt, hur gör man det? - Det visste jag inte faktiskt om.

Med word får man dock ta vanlig miniräknare och räkna exempelvis vad skatt blir på varje fakturerad artikel.

Finns det färdiga faktureringsprogram som är gratis och är helt offline? Jag ogillar online fakturering.

Därför söker jag metoder nu att ha allt lokalt.

Med access , kan man säkert , ha bättre koll på vilka kunder som ha gett mest affärer till verksamheten och göra sådana analyser.
Citera
2016-10-29, 20:15
Medlem
Citat:

Med word får man dock ta vanlig miniräknare och räkna exempelvis vad skatt blir på varje fakturerad artikel.

Finns det färdiga faktureringsprogram som är gratis och är helt offline? Jag ogillar online fakturering.

Med access , kan man säkert , ha bättre koll på vilka kunder som ha gett mest affärer till verksamheten och göra sådana analyser.
I Word så kan du använda formler och göra uträkningar.

Om det är 25% moms på alla artiklar så behöver du bara räkna fram vad 25% är på totalsumman. Dela totalsumman med två och dela sen igen med två så har du 25%. Det gör du i huvudet. Om du inte gör det så behöver du börja göra det.

Kruxet med att utveckla det själv är att få alla delar att snurra ihop. Räkna på tiden det tar att utveckla varje del och vilka fördelar du får. Oftast är det mycket mycket mycket billigare att köpa ett färdigt system. Om det tar dig en arbetsvecka att skapa ditt system med alla delar. Då räknar jag optimistiskt i tid. Om du kan debitera minst 300 kr/h istället för att utveckla ditt eget interna system så kan du alltså lägga 12000 kr på ett faktureringssystem!
Visma fakturering är iofs online, men du skulle kunna ha det systemet i mer än 10 år innan du möjligtvis tjänar på att utveckla ett eget system.

Om du köper ett program som du installerar lokalt på din dator så lär du få väldigt mycket program för dina 12000 kr.
Citera
2016-10-29, 20:24
Medlem
bithaxs avatar
Citat:

Access är väl ingen databas i sig, men om du stoppar in i t.ex. SQL server så får du alla möjligheter att göra analyser.

För större företag brukar man bygga upp ett sk. Data Warehouse med datakuber modellerade enligt starschema:
https://en.wikipedia.org/wiki/Star_schema
Citera
2016-10-29, 20:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Access är väl ingen databas i sig, men om du stoppar in i t.ex. SQL server så får du alla möjligheter att göra analyser.

För större företag brukar man bygga upp ett sk. Data Warehouse med datakuber modellerade enligt starschema:
https://en.wikipedia.org/wiki/Star_schema
Vad är Access om inte en databas och man kan ställa sql queries mot den som mot vilken annan sql databas som helst. Dock lämpar sig kanske inte Access om man börjar blir fler än 50-100 användare då är det bättre att köra någon annan databas som mysql t.ex.

Att lägga upp en fakturamall i world med kopplade fält mot en acessdatabas är enkelt. Data som kund, artiklar hämtas från databasen när man trycker spara läggs fakturan ned i access och får ett fakturanummer och fakturabelopp, moms m.m. beräknas. Man kan sedan skriva ut den på skrivaren eller till en pdf som man kan maila till kunden.

Men som sagt varför uppfinna hjulet en gång till när det redan finns färdiga program som dessutom sköter bokföringen...
Citera
2016-10-29, 20:49
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Vad är Access om inte en databas och man kan ställa sql queries mot den som mot vilken annan sql databas som helst. Dock lämpar sig kanske inte Access om man börjar blir fler än 50-100 användare då är det bättre att köra någon annan databas som mysql t.ex.

Att lägga upp en fakturamall i world med kopplade fält mot en acessdatabas är enkelt. Data som kund, artiklar hämtas från databasen när man trycker spara läggs fakturan ned i access och får ett fakturanummer och fakturabelopp, moms m.m. beräknas. Man kan sedan skriva ut den på skrivaren eller till en pdf som man kan maila till kunden.

Men som sagt varför uppfinna hjulet en gång till när det redan finns färdiga program som dessutom sköter bokföringen...

Okej. Jag har aldrig använt access. Men det verkar ju enkelt att köra med den i så fall.
Citera
2016-10-29, 21:03
Medlem
Citat:

Hej,

Bra svar.

Jag brukar , eller hemma fakturerar man i Excel.

De fasta fälten är :
  1. Mitt företagsnamn
  2. Bankgiro/Plusgirot för inbetalningar
  3. Företagsaddress

De variabla fälten som vi ändrar varje gång i excel mallen är :
  1. Kundnamn
  2. KundAddress
  3. Kund Personummer
  4. Faktura Nr
  5. FaktureringsDatum
  6. Förfallotid för fakturan

Så jättesvårt är det inte alls snack om. Jag har dessvärre ingen Windows dator nu för tillfället så kan inte köra Access. Jag har dock tittat de sista dagarna ocj upptäckt att Access kan hjälpa mig med att "automatisera" faktureringsprocessen lite mer med de variabla fälten.

Jag skulle dessutom vinna i Access att ha bättre koll på kunderna, vilka tidspunkter jag fakturerade dem, om några kunder refererade till andra kunder och hur mycket affärer det ledde till.

Med excel, skulle jag behöva öppna många excel filer.

Jag vill helst inte betala när jag kan lära mig jobba i Access om det blir ännu enklare att sköta kunddatabasen i faktureringsmallen i form DB som finns tillgängligt i Access.

Jag tror den heter "Desktop Time & Billing".
Citera
2016-10-29, 21:07
Medlem
Citat:

Finns det några specifika tutorials som visar hur man länkar Access och Word för ovan mål?

Access och Excel för ovan skulle ha varit kanon men kräver säkert att data i excel normaliseras.
Citera
2016-10-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
I Word så kan du använda formler och göra uträkningar.

Om det är 25% moms på alla artiklar så behöver du bara räkna fram vad 25% är på totalsumman. Dela totalsumman med två och dela sen igen med två så har du 25%. Det gör du i huvudet. Om du inte gör det så behöver du börja göra det.

Kruxet med att utveckla det själv är att få alla delar att snurra ihop. Räkna på tiden det tar att utveckla varje del och vilka fördelar du får. Oftast är det mycket mycket mycket billigare att köpa ett färdigt system. Om det tar dig en arbetsvecka att skapa ditt system med alla delar. Då räknar jag optimistiskt i tid. Om du kan debitera minst 300 kr/h istället för att utveckla ditt eget interna system så kan du alltså lägga 12000 kr på ett faktureringssystem!
Visma fakturering är iofs online, men du skulle kunna ha det systemet i mer än 10 år innan du möjligtvis tjänar på att utveckla ett eget system.

Om du köper ett program som du installerar lokalt på din dator så lär du få väldigt mycket program för dina 12000 kr.

Vi kommer inte utveckla ett jätteprogram utan vi ska försöka hålla det enkelt.

Jag vill helst utveckla lilla systemet själv, för då lär jag mig något nytt.
Citera
2016-10-30, 16:09
Medlem
Någon?
Citera
2016-10-30, 16:25
Medlem
Protons avatar
Databaser --> Övriga utvecklingsfrågor
/Moderator
Citera
  • 1