Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Vad är Access om inte en databas och man kan ställa sql queries mot den som mot vilken annan sql databas som helst. Dock lämpar sig kanske inte Access om man börjar blir fler än 50-100 användare då är det bättre att köra någon annan databas som mysql t.ex.
Att lägga upp en fakturamall i world med kopplade fält mot en acessdatabas är enkelt. Data som kund, artiklar hämtas från databasen när man trycker spara läggs fakturan ned i access och får ett fakturanummer och fakturabelopp, moms m.m. beräknas. Man kan sedan skriva ut den på skrivaren eller till en pdf som man kan maila till kunden.
Men som sagt varför uppfinna hjulet en gång till när det redan finns färdiga program som dessutom sköter bokföringen...
Hej,
Bra svar.
Jag brukar , eller hemma fakturerar man i Excel.
De fasta fälten är :
- Mitt företagsnamn
- Bankgiro/Plusgirot för inbetalningar
- Företagsaddress
De variabla fälten som vi ändrar varje gång i excel mallen är :
- Kundnamn
- KundAddress
- Kund Personummer
- Faktura Nr
- FaktureringsDatum
- Förfallotid för fakturan
Så jättesvårt är det inte alls snack om. Jag har dessvärre ingen Windows dator nu för tillfället så kan inte köra Access. Jag har dock tittat de sista dagarna ocj upptäckt att Access kan hjälpa mig med att "automatisera" faktureringsprocessen lite mer med de variabla fälten.
Jag skulle dessutom vinna i Access att ha bättre koll på kunderna, vilka tidspunkter jag fakturerade dem, om några kunder refererade till andra kunder och hur mycket affärer det ledde till.
Med excel, skulle jag behöva öppna många excel filer.
Jag vill helst inte betala när jag kan lära mig jobba i Access om det blir ännu enklare att sköta kunddatabasen i faktureringsmallen i form DB som finns tillgängligt i Access.
Jag tror den heter "Desktop Time & Billing".