Citat:
Ursprungligen postat av
Jr.Soprano
Om du är seriös i ditt företagande bör du läsa in dig på rumänsk lagstiftning. Det kan hända att man inte får bedriva bankverksamhet hur som helst. I Sverige är det definitivt reglerat och de ställer rätt hårda krav. Det kan också hända att de har lagstiftning emot ocker och det kan skillja sig från svensk lagstiftning.
Ur affärsperspektiv kan det vara bra att debitera låntagarna med uppläggnings-, försenings- och fakturaavgift. Det är ofta där suspekta långivare känar de stora pengarna.
Du bör också se över vilka möjligheter det finns att driva in dina fordringar om låntagaren inte vill eller kan betala. Jag har dålig kännedom om Rumänien och har svårt att hjälpa dig där.
Generellt låter det som en dålig affärsplan då risken (kreditförluster) är stor och den potentiella vinsten är liten. Att det sen är moraliskt förkastligt att utnyttja kapitalsvaga individer är som grädden på moset.
Lycka till!
Fast nu är detta inte en bankverksamhet jag är bara en mellanhand då jag tar lån åt folk som inte får ta lån på grund av sin etnicitet gör jag bara välgöande verksamhet, får dessa arbeta och fastboende kommer man ändå tjäna in all ränta men betalt åt mig så det är en sprial där alla tjänar på detta.
Sen är det rasistiskt hur ni ser ner på dessa personers betalningsförmåga eller att dessa inte skulle hedra dokument som man signerar, eu-migranter är oerhört nobla och gör sitt bästa, hade ni åkt till ett annat land för att tigga pengar åt era barn? nej ni är nog för fina för att göra det men dessa arbetar, tigger, sliter på som bara den för att ge en god framtid åt sina barn. så nej detta är ingen bankrörelse så jag skiter i alla bankregler för jag är i princip samma sak som röda korset och amnesty international.
Jag har som mål att som att bli välgörenhetens donald trump