2016-10-28, 20:19
Bannlyst
Hej, hörde av en vän att man kan öppna ett konto i Spanien och ändå bo i Sverige? Hur funkar det måste jag åka ner till la spania eller kan man göra det via internet?

Eller något annat land i Europa?

Varför? Får inte ha konto i Sverige och har liiiiiiite för mycket pengar hemma.
Citera
2016-10-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Hej, hörde av en vän att man kan öppna ett konto i Spanien och ändå bo i Sverige? Hur funkar det måste jag åka ner till la spania eller kan man göra det via internet?

Eller något annat land i Europa?

Varför? Får inte ha konto i Sverige och har liiiiiiite för mycket pengar hemma.

De svenskar som äger lägenhet/hus utomlands brukar ha öppna ett bankkonto i det aktuella landet så att räkningar och skatter kan betalas smidigt.

Om du vill gömma pengar bör det finnas bättre lösningar än utländska bankkonton.
Citera
2016-10-28, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
De svenskar som äger lägenhet/hus utomlands brukar ha öppna ett bankkonto i det aktuella landet så att räkningar och skatter kan betalas smidigt.

Om du vill gömma pengar bör det finnas bättre lösningar än utländska bankkonton.

Vill inte gömma pengar. Men ingen bank=inget kort. Inget kort= kan inte tanka på vissa automater, kan inte gå på bio, kan inte handla i vissa restauranger, kan inte handla i vissa matbutiker osv. Varje räkning jag betalar får jag betala 50:- extra
Citera
2016-10-28, 21:00
Medlem
SvartaBjorns avatar
Får man fråga varför du inte får ha ett konto här hemma eller är det för känsligt?

Det blir ju relativt mycket pengar som går åt i onödan när du ska betala räkningar som du säger.
Senast redigerad av SvartaBjorn 2016-10-28 kl. 21:02.
Citera
2016-10-28, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Får man fråga varför du inte får ha ett konto här hemma eller är det för känsligt?

Det blir ju relativt mycket pengar som går åt i onödan när du ska betala räkningar som du säger.

Gamla skulder så får fortfarande inte öppna konto.
Citera
2016-10-28, 22:29
Medlem
Gjorde det ovanligt svåra och googlade din fråga. Fann flera onlinebanker som man kan öppna konto på, även banker i Tyskland.
Citera
2016-10-29, 00:25
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Enligt Finansinspektionen bör i princip alla , även med betalningsanmärkningar, ha rätt till ett s.k. inlåningskonto samt även tilläggstjänster typ internetbank för att betala räkningar. Undantag finns som om du t.ex. varit ohederlig mot banken.

Du kan läsa mer här:
http://www.konsumenternas.se/spara/o...att-till-konto

Hoppas det kan hjälpa dig en bit på vägen!
Citera
2016-10-29, 10:34
Medlem
locationntvas avatar
Får inte öppna bankkonto för att man har skulder? Låter konsigt
Citera
2016-10-29, 10:53
Medlem
Citat:
Vill inte gömma pengar. Men ingen bank=inget kort. Inget kort= kan inte tanka på vissa automater, kan inte gå på bio, kan inte handla i vissa restauranger, kan inte handla i vissa matbutiker osv. Varje räkning jag betalar får jag betala 50:- extra
Om ingen bank vill ha dig som kund i Sverige varför skulle de vilja ha dig som kund i Spanien?
Citera
2016-10-29, 10:53
Medlem
Citat:
Då lär du inte få öppna Spanien heller.
Citera
2016-10-29, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Får inte öppna bankkonto för att man har skulder? Låter konsigt
håller med, men så är det

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Om ingen bank vill ha dig som kund i Sverige varför skulle de vilja ha dig som kund i Spanien?
För dom har inte samma regler

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Då lär du inte få öppna Spanien heller.
dom har inte samma regler

Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Enligt Finansinspektionen bör i princip alla , även med betalningsanmärkningar, ha rätt till ett s.k. inlåningskonto samt även tilläggstjänster typ internetbank för att betala räkningar. Undantag finns som om du t.ex. varit ohederlig mot banken.

Du kan läsa mer här:
http://www.konsumenternas.se/spara/o...att-till-konto

Hoppas det kan hjälpa dig en bit på vägen!
har redan påpekat det för Swedbank, handelsbanken, SEB. Men deras svar är tyvärr kan du inte bli kund hos oss. Men pröva gärna på ******* den banken tar nog emot dig. Och den banken säger exakt samma som den andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in