2016-10-28, 19:20
Medlem
Hej,

Jag drog pa mig en skuld hos ett inkasso foretag pga en obetald rakning innan jag reste utomlands. Efter x antal ar , ovetandes av detta, fick jag nu ett brev om skulden plus en hogre summa ranta och extra kostnader. Hur som helsr, klart den ska betalas. Jag bad om specificationen via email och av misstag skickar de en annan privatpersons skuldsammansattning, inkluderat address , personnummer osv.

Ar inte detta valdigt alvarligt? Borde jag kontakta personen I fraga ? Vad hade ni gjort I samma stalle?
Citera
2016-10-28, 20:12
Medlem
Jo, det r ganska allvarligt. Jag hade nog inte tagit kontakt med personen, dremot med Datainspektionen.
Citera
2016-10-28, 21:06
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag hade nog kontaktat personen ifrga och hrt mig fr hur denne vill g vidare. Jag skulle grna uppskattat att f den informationen om det var mig det gllde.

Allvarligt r det som sagt var.
Citera
2016-10-28, 21:48
Medlem
Citat:
Om personuppgifterna terfinns exempelvis i lpande text eller i e-post anses uppgifterna dremot vara ostrukturerade. Fr strukturerad personuppgiftsbehandling gller betydligt fler regler n fr ostrukturerad.

Citat:
Den frenklade regleringen innebr att vardaglig ostrukturerad behandling i princip fr utfras fritt s lnge man inte krnker den uppgifterna avser. Krnkande behandling r allts fortfarande otillten. Fr att avgra om en behandling r krnkande mste man gra en samlad bedmning av hur knsliga uppgifterna r, i vilket sammanhang de frekommer, fr vilket syfte de behandlas, vilken spridning de har ftt eller riskerar att f, samt vad behandlingen kan leda till.

http://www.datainspektionen.se/lagar...ostrukturerat/

Vet inte riktigt innebrden p detta. Men jag skulle en d ta ett snack med datainspektionen. Tycker det r extra knsligt nr man fr uppgifter om skulder osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in