Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-27, 17:54
  #1
Avstängd
ja, varför? hos paypal tex får man tillbaka pengarna om man blir hackad, hos dom flesta banker också.

Vad jag vet finns det inte en enda bitcoinwallet/sida som erbjuder detta vilket iaf för mig är en stor anledning till att inte ha bitcoin.

inte ens om du har dom offline och nån snor den fysiska plånboken har du skydd. möjligtvis på hemförskäkringen men jag vettitusan.

man säger att bitcoin kan man inte ta tillbaka men det kan du inte med vanliga pengar heller om dom försvinner.
Citera
2016-10-27, 18:16
  #2
Medlem
Klimpen!!s avatar
Finns sätt att skydda sig.

Men förstår inte vad du vill ha skydd för.
Antingen är det för din e-plånbok eller för handel.

Din e-plånbok kan du skydda på olika sätt.
Lägga den på en usb-sticka med kryptering & lösenord, skyddat zip på datorn med kryptering.

Handel så finns olika typer, en är escrow.
Du köper något, säljaren skickar köpt vara, du tar emot varan & godkänner din betalning, köparen får betalt. Säkerheten är hemsidan som du köpt varan hos, har pengarna i säkert förvar. Under tiden handeln mellan säljaren & köparen pågår. Agerar även mellanhand vid en dispyt.
Citera
2016-10-27, 18:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karkon99
ja, varför? hos paypal tex får man tillbaka pengarna om man blir hackad, hos dom flesta banker också.

Vad jag vet finns det inte en enda bitcoinwallet/sida som erbjuder detta vilket iaf för mig är en stor anledning till att inte ha bitcoin.

inte ens om du har dom offline och nån snor den fysiska plånboken har du skydd. möjligtvis på hemförskäkringen men jag vettitusan.

man säger att bitcoin kan man inte ta tillbaka men det kan du inte med vanliga pengar heller om dom försvinner.
there is protection, google bitcoin safes
Citera
2016-10-27, 19:29
  #4
Medlem
stilichos avatar
Varför får man inte tillbaka sina kontanter om man blir rånad? Riksbanken borde väl ge dig nya sedlar om du blir av med de gamla? Eller har du glömt att bitcoin är "digital cash"?
Citera
2016-10-27, 23:20
  #5
Avstängd
MrProsits avatar
Jag förstår inte ditt icke problem. Om du nu tycker det är bättre att handla via paypal där du inte är anonym men kan få pengarna tillbaka via charge back så gör det. Bitcoins och paypal är två helt olika saker dessutom. Visst båda är online plånböcker men har olika ändamål om man säger så.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Varför får man inte tillbaka sina kontanter om man blir rånad? Riksbanken borde väl ge dig nya sedlar om du blir av med de gamla? Eller har du glömt att bitcoin är "digital cash"?

Citera
2016-10-28, 12:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karkon99
ja, varför? hos paypal tex får man tillbaka pengarna om man blir hackad, hos dom flesta banker också.
Tänk på att denna tjänsten inte är gratis även om många tror det. Antifraud är en enorm marknad som givetvis betalas av kunderna. Bitcoin behöver inte tusentals anställda eller kontorsbyggnader osv och kan därför erbjuda en billigare tjänst. Dessutom skadar charge back många handlare eftersom de kan bli av med pengar utan möjlighet att försvara sig och blir tvingade att betala straffavgift när detta händer. Även dessa pengar måste såklart betalas av deras kunder.
Citera
2016-12-30, 04:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karkon99
ja, varför? hos paypal tex får man tillbaka pengarna om man blir hackad, hos dom flesta banker också.

Vad jag vet finns det inte en enda bitcoinwallet/sida som erbjuder detta vilket iaf för mig är en stor anledning till att inte ha bitcoin.

inte ens om du har dom offline och nån snor den fysiska plånboken har du skydd. möjligtvis på hemförskäkringen men jag vettitusan.

man säger att bitcoin kan man inte ta tillbaka men det kan du inte med vanliga pengar heller om dom försvinner.

Du menar altså på allvar att du känner att dina pengar är säkrare på paypal än i cold storage wallet?
Citera
2016-12-30, 13:47
  #8
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syok
Du menar altså på allvar att du känner att dina pengar är säkrare på paypal än i cold storage wallet?

En del människor är helt enkelt dummare än tåget, det finns ingenting man kan göra åt saken tyvärr.
Bitcoins i cold storage är typ Fort Knox säkert.
Citera
2016-12-30, 16:02
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Syok
Du menar altså på allvar att du känner att dina pengar är säkrare på paypal än i cold storage wallet?

Du får full ersättning från paypal om någon hackar den och snor alla pengar.

Snor någon dina bitcoin så står du där helt utan.
Citera
2016-12-30, 16:42
  #10
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dengronafenn8
Du får full ersättning från paypal om någon hackar den och snor alla pengar.

Snor någon dina bitcoin så står du där helt utan.

Nu är jag extremt grön när det kommer till all things bitcoin så ursäktar om detta låter dumt, men vem menar du ska tillhandahålla tjänsten? Varför skulle de i så fall vilja göra det? Det är inte så att någon skulle erbjuda ett skydd för att det är roligt.

Varför paypal vill ge sina kunder ett skydd är ju ganska självklart men jag fattar det som att bitcoins rör sig om något helt annat även om de har liknande funktion.
Citera
2016-12-30, 17:33
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Nu är jag extremt grön när det kommer till all things bitcoin så ursäktar om detta låter dumt, men vem menar du ska tillhandahålla tjänsten? Varför skulle de i så fall vilja göra det? Det är inte så att någon skulle erbjuda ett skydd för att det är roligt.

Varför paypal vill ge sina kunder ett skydd är ju ganska självklart men jag fattar det som att bitcoins rör sig om något helt annat även om de har liknande funktion.

alltså bitcoin är ju pengar.
300 kr i bitcoin eller 300 kr i svenska kronor är precis samma sak. Det som skiljer är själva systemet.
Med bitcoin kan du skicka pengar till vem som helst direkt över hela världen.

Finns mängder som fått och än idag får sina plånböcker hackade och det är här det skiljer sig. Finns inte ett endaste företag dör du kan lagra bitcoin som ger dig ersättning och det är just därför jag säger att bank/paypal , där man har skydd mot just stöld är så mycket säkrare.

Förvarar du bitcoin offline så är det säkrare än banker och paypal ja men det är långt ifrån alla som gör detta och händer nåt så ha man fortfarande en bank tex där man får tillbaka pengarna.

Tex har säljare på localbitcoin blivit av med bitcoin. Ett exempel jag vet från darknet och diverse hackforum Är att man infekterar mobilen dom använder med en trojan/virus. Detta inte bara för att mobiler har sämre eller inget virusskydd utan också för att få kontroll över 2 factor authentication. Alltså en kod som bara finns tillgänglig i mobilen.

Du loggar in på deras konto och sen skickar du bara bitcoin till dig själv.
Citera
2016-12-30, 22:05
  #12
Medlem
Använder du Xapo Vault är du skyddad mot det mesta. Dina bitcoin lagras offline i flera olika världsdelar bakom dörrar som klarar atombomber
Xapo Security Tour

Tänk även på att bankernas tjänster att ersätta förluster inte är gratis. Det krävs tusentals anställda i deras bedrägeriavdelningar och detta är inte gratis. Dessutom händer det även att banker spärrar och tömmer kundernas bankkonton så i vissa länder (t.ex. Cypern, Grekland, Indien, Venezuela m.fl) är det mycket säkrare att inneha bitcoin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback