2016-10-25, 22:52
Medlem
Jag månadsparar i indexfonder, men en del av pengarna sparar jag tills nästa börskrasch, mest för jag tycker det är kul och ser fram emot att pumpa in en större summa när majoriteten har panik och flyr.

Jag lägger just nu dessa pengar i Spiltan räntefond Sverige, i ISK (vilket man kan diskutera hur smart det är att ha dom där istället för vanlig depå), men funderar på att ha dessa pengar i en hedgefond istället (också i ISK).

Sparhorisontet på just detta sparande är väldigt oklart eftersom ingen av oss vet när nästa börskrasch kommer, men man kan väl gissa på 5 år +- några år.

Det jag funderar på är Atlant Stability, iaf tills sparandet överstiger 100k då jag är sugen på gladiator.

Jag vill höra vad ni tycker om valet av Atlant Stability i detta fall, och dessutom åsikter om Gladiator.

Kommentarer som "går inte tajma marknaden", "man förlorar mer på att vara utanför och vänta på krasch än att vara all in" kan ni skippa jag vet allt sånt det här är mest för skoj skull.

Alltså, är Atlant Stability en bra fond? Borde jag bara ha kvar mina pengar i Spiltan Räntefond Sverige i väntan på börskraschen istället för att byta till denna?
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2016-10-25 kl. 23:01.
Citera
2016-10-26, 00:40
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Alltså, är Atlant Stability en bra fond?
Ptja, hur långt är ett snöre, typ? En lågriskfond som haft lite motgångar. Ser ut att återhämta sig ok nu. Utveckling knappt 15 procent på 5 år. Nöjer man sig med det så...
Citera
2016-10-26, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ptja, hur långt är ett snöre, typ? En lågriskfond som haft lite motgångar. Ser ut att återhämta sig ok nu. Utveckling knappt 15 procent på 5 år. Nöjer man sig med det så...

Är ok med så låg ökning, så länge det inte riskerar att gå ner mycket, är ju allt från kort-medellång sparhorisont på detta sparandet.

Känns så tråkigt med Spiltan räntefond tycker Atlant Stability verkar roligare utan speciellt mycket risk alls?
Citera
2016-10-26, 12:05
Medlem
Farmstars avatar
Ska du byte till Mittreggers fond ökar risken markant men det kanske du redan planerat för
Citera
2016-10-26, 12:44
Medlem
RostigHinks avatar
EN hedgefond som Atlant Stability med en sharpekvot på 0,13 är rätt värdelös. I nuläget skulle jag inte bry mig om den.

Fanken, jag pissar på allas parader här i forumet idag
Citera
2016-10-26, 15:09
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Justerar man för inflation är det ingen avkastning alls. Fondförvaltarna blir dock förmögna.

Citat:
Alltså, är Atlant Stability en bra fond? Borde jag bara ha kvar mina pengar i Spiltan Räntefond Sverige i väntan på börskraschen istället för att byta till denna?

Minusräntan är införd för att tvinga fegisarna att ta större risker med sina pengar eller förlora dom genom inflation. Vill du inte ta risk så kan du lika gärna ha pengarna på ett sparkonto utan ränta.
Senast redigerad av slemmigsnigel 2016-10-26 kl. 15:17.
Citera
2016-10-28, 08:36
Medlem
Hmm får väl ha kvar dom i räntedonden, är redan 95% i aktier skönt att ha några % utanför.

Hur många av er kör fullinvesterat året runt? Konstant buffert på typ en månadslön eller två räknas inte
Citera
2016-10-29, 10:01
Medlem
Citat:
Hmm får väl ha kvar dom i räntedonden, är redan 95% i aktier skönt att ha några % utanför.

Hur många av er kör fullinvesterat året runt? Konstant buffert på typ en månadslön eller två räknas inte

Senaste två åren har jag haft en halv månadslön kvar på kontot, resten i aktier + 0-20% belåning. Anledningen till detta är att jag är duktig på det jag gör, och efterfrågan på mina kunskaper kommer bara bli större med åren. Hade jag haft ett jobb på en dagstidning hade jag inte kört lika aggressivt.

Just nu känns det nästan onödigt att ha räntefond eftersom det kan uppstå tillfällen då man snabbt vill trycka in pengar i aktier, som t ex vid brexit.
Citera
2016-10-29, 14:43
Medlem
Kolla in Merrant Alpha SEK och Elementa, kanske kan vara alternativ. Dock mer rörliga än Atlant.
Citera
2017-05-07, 08:35
Medlem
Fillesnors avatar
Carnegie Corporate Bond är ett betydligt stabilare och bättre avkastande alternativ än Atlant Stability.
Citera
2017-05-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Carnegie Corporate Bond är ett betydligt stabilare och bättre avkastande alternativ än Atlant Stability.

Ser inte så mycket bättre ut?
Citera
2017-05-07, 22:50
Medlem
RostigHinks avatar
Jämför Atlant Stability med Spiltan Räntefond Sverige senaste 5 åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in