2016-10-25, 16:32
Medlem
Gaffes avatar
Har ett LO lån med ränta på 4,850%.

Lånet är på ca 85k nu och har precis fått lös 110k. Vad blir skillnaden om jag skulle ta pengarna och lösa lånet jämfört med att låta det fortlöpa och betala av det månad för månad?
Citera
2016-10-25, 16:46
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffe
Har ett LO lån med ränta på 4,850%.

Lånet är på ca 85k nu och har precis fått lös 110k. Vad blir skillnaden om jag skulle ta pengarna och lösa lånet jämfört med att låta det fortlöpa och betala av det månad för månad?
Hur länge är lånet på då?
Citera
2016-10-25, 18:30
Medlem
Gaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Hur länge är lånet på då?

19-12-30 är sista betalningen. är typ 2100kr varej månad
Citera
2016-10-25, 18:58
Medlem
Det kostar dig typ 6300 enligt den här siten: http://www.smartkalkyl.se/lanekalkyler
Citera
2016-10-25, 19:44
Medlem
bonobonos avatar
Är det inget annat viktigt du kan komma att behöva pengarna till inom snart framtid så hade jag betalt av lånet. Skönt att slippa allt va lån är, onödigt att föda andra med dina pengar med ränta (speciellt sossar i LO) och du får ju mer pengar över varje månad utan lån.
Men det är ju onödigt om du gör av med pengarna och sen måste ta ett nytt lån till nåt annat, då är det bättre att använda pengarna till de och ha kvar lånet som det är, även om de vore bättre att ha de någon annanstans än hos LO
Citera
2016-10-25, 20:32
Medlem
Gaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Är det inget annat viktigt du kan komma att behöva pengarna till inom snart framtid så hade jag betalt av lånet. Skönt att slippa allt va lån är, onödigt att föda andra med dina pengar med ränta (speciellt sossar i LO) och du får ju mer pengar över varje månad utan lån.
Men det är ju onödigt om du gör av med pengarna och sen måste ta ett nytt lån till nåt annat, då är det bättre att använda pengarna till de och ha kvar lånet som det är, även om de vore bättre att ha de någon annanstans än hos LO

pengarna ska inte brännas på skit utan dra igång ett företag. Men det jag vill ha svar på är helt enkelt: Är det nån skillnad att betala av hela skiten nu eller ha kvar lånet rent ekonomiskt? Om man lägger ihop slut notan på båda alternativen ? Jämföra att betala av lånet med pengarna jag har vs betala av allt nu?
Citera
2016-10-25, 21:38
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
pengarna ska inte brännas på skit utan dra igång ett företag. Men det jag vill ha svar på är helt enkelt: Är det nån skillnad att betala av hela skiten nu eller ha kvar lånet rent ekonomiskt? Om man lägger ihop slut notan på båda alternativen ? Jämföra att betala av lånet med pengarna jag har vs betala av allt nu?
Starta företag kan va bra och då lär ju pengar också vara bra
Du kanske inte ska betala av hela lånet om du känner dig osäker, säg att du betalar av halva så är ju de också bättre än inget. Att ha lån i sig är väl inte hela världen om man inte tycker att kostnaden varje månad är jobbig. Sen är det ju räntan man betalar extra och där får du väl räkna ut vad den blir och se om du tycker det är värt att fortsätta betala den.

Kanske ska du göra upp en budget för hur mycket du kan komma att behöva för starten av företaget och lägga undan dom pengarna och sen ta de som blir över och betala av på lånet... eller tvärt om
Citera
2016-10-25, 22:24
Medlem
Riddarhusets avatar
Du vet svaret redan. Räntan är högre på lånet än vad du kan få på dina cash? I så fall innebär det BETALA AV! Under förutsättning att du har tillräcklig likvidiet. Låneräntan kommer förmodligen att vara betydligt högre under flera år än din intäktsränta?
Därom kan man tvista - ingen vet.
Citera
2016-10-26, 05:50
Medlem
rakarnas avatar
Citat:

Intemittnamn svarade ju på din fråga ifall du betalar lånet idag kommer det kosta dig 85k

ifall du betalar av lånet 19 12 30
kommer det kosta dig 91300kr

om jag var du skulle jag betalat av lånet nu och sedan spara pengar till jag kan starta mitt dröm företag. menar ny startade företetag är ju inte direkt kända för att gå en massa med vinst första året å då när du lever snålt så måste du betala för detta lån med den enormt höga 5% räntan det låter som för mycket risk för mig.
Citera
2016-10-26, 06:56
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Intemittnamn svarade ju på din fråga ifall du betalar lånet idag kommer det kosta dig 85k

ifall du betalar av lånet 19 12 30
kommer det kosta dig 91300kr

om jag var du skulle jag betalat av lånet nu och sedan spara pengar till jag kan starta mitt dröm företag. menar ny startade företetag är ju inte direkt kända för att gå en massa med vinst första året å då när du lever snålt så måste du betala för detta lån med den enormt höga 5% räntan det låter som för mycket risk för mig.
5% är inte en "enormt hög ränta" på ett lån utan säkerhet. Även ett normalt billån med bilen som säkerhet kostar 4,95%.

Tips: betala av halva lånet nu och resten på 12 månader. Spara så mycket du kan. Finns en hel del bloggar om ekonomisk frihet. Jag blev själv sporrad att läsa en sån blogg genom en tråd här på FB för några år sedan. Passerar millen i sparkapital vid årsskiftet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in