2016-10-25, 01:50
Medlem
Hej,

Jag sparar CSN-pengar varje mnad med undantag fr juli och augusti. Just nu sparas totalt 3500 kr i ett e-konto p Swedbank per mnad.

Driver samtidigt en youtube-kanal och fr in ngon tusenlapp var tredje mnad. De hamnar i ett annat e-konto de med.

Finns ingen rnta eller s p dessa konton. S frgan r ifall jag br verfra pengarna till ngon annan slags konto man kan ppna hos Swedbank. Vad sger ni?

Kontot dr pengar r frn CSN r tnkt att vara under 5 r.

Kontot med youtube-inkomsten r tnkt att vara i obestmd tid...
Citera
2016-10-25, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Hej,

Jag sparar CSN-pengar varje mnad med undantag fr juli och augusti. Just nu sparas totalt 3500 kr i ett e-konto p Swedbank per mnad.

Driver samtidigt en youtube-kanal och fr in ngon tusenlapp var tredje mnad. De hamnar i ett annat e-konto de med.

Finns ingen rnta eller s p dessa konton. S frgan r ifall jag br verfra pengarna till ngon annan slags konto man kan ppna hos Swedbank. Vad sger ni?
ppna ett ISK-konto hos Avanza och kp lite fonder eller aktier. Kp fr s mycket du knner att du kan avvara. Att dina pengar skulle nollas r mer eller mindre otnkbart, men man ska alltid minnas att investeringar kan g dligt och framfrallt se dom som lngsiktiga. In med pengarna i ngra grejer du tror p, och lt dom ligga dr lnge nog fr att bli ngot bra.
Citera
2016-10-25, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Hej,

Kontot dr pengar r frn CSN r tnkt att vara under 5 r.

Kontot med youtube-inkomsten r tnkt att vara i obestmd tid...

Ha dom dr du har dom, sen om perspektivet r fem r vntar du in en rejl sttning p brsen och d kper du ngon indexfond = dubbling av pengarna efter fem r till minimal risk.

r du intresserad av att jaga femtioringar r det bara att googla, svea-ekonomi mfl har sparkonton som ger typ 1,5% rnta. allts i ditt fall ungefr en femtilapp per r nr skatten r dragen.

En annan kul grej om du inte bryr dig om pengarna skulle ju vara att kpa aktier fr 500:- i tio av dom frhoppningsbolagen p brsen som ser ut att ha mest potential, i och med att du sparar p s lng sikt.
Citera
2016-10-25, 05:58
Medlem
hejonlineAPs avatar
Hller med ovanstende.
Aktier i mat-relaterade bolag r relativt skert, eftersom att mnniskor alltid kommer att kpa mat.
T.ex. orkla som ger mnga olika ''mrken'' som sljs i alla matbutiker. Typ felix, nos osv.
Axfood, som ger willys, hemkp osv osv.
Blizzard om du r intresserad av spel, den gr vldigt bra just nu.
Lycka till
Citera
2016-10-30, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejonlineAP
Hller med ovanstende.
Aktier i mat-relaterade bolag r relativt skert, eftersom att mnniskor alltid kommer att kpa mat.
Det dr r ett ganska dumt pstende. Vilket fretag som helst kan misskta sin ekonomi och ka p olika politiska reguleringar eller f en helt ndrad tillvxt-takt (strukturomvandling av ekonomin pgr hela tiden). Detta kan pverka aktiekursen vldigt mycket, bde upp eller ner. S att sga att aktier i mat-branchen r relativt skert r dumt.
Citera
2016-10-30, 23:32
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejonlineAP
Hller med ovanstende.
T.ex. orkla som ger mnga olika ''mrken'' som sljs i alla matbutiker. Typ felix, nos osv.
Axfood, som ger willys, hemkp osv osv.
Blizzard om du r intresserad av spel, den gr vldigt bra just nu.
Lycka till

Orkla fll betydligt under finanskrisen, mer n OSEBX Oslo-indexet. S srskilt skert r det knappast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in